Gå til innhold

Nå skal Forsvarets Geländewagen fra 80-tallet endelig byttes ut – men det vil ta minst fem år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det eneste jeg bryr meg om er om dette betyr masseauksjonering av de gode gamle feltvognene til resten av oss.

 

Hvis de gjøres til spiker må ansvarshavende identifiseres og stilles for riksrett.

Hahaha, godt sagt! Stiller meg gjerne i kø for å få tak i en sånn :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For mye konsentrasjon om drivstoffet. Burde ikke forsvaret skaffe seg litt mer pansrede feltvogner. Britene byttet jo ut sine med blandt annet Foxhound etter erfaringene i Afghanistan hvor de upansrede Land Roverne ga liten eller ingen beskyttelse mot IED eller improviserte eksplosive inretninger. Det er jo ikke noe godt hvis det eneste en fiende trenger å gjøre er å drysse ut de minste magnetiske landminene langs vegkantene, eller bare noen få og så vil det norske forsvaret bli lammet av frykt.

 

Og ja de gamle forurensende burde gjøres om til spiker. Ikke engang selges til et annet land for det hjelper jo heller ikke miljøet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For mye konsentrasjon om drivstoffet. Burde ikke forsvaret skaffe seg litt mer pansrede feltvogner. Britene byttet jo ut sine med blandt annet Foxhound etter erfaringene i Afghanistan hvor de upansrede Land Roverne ga liten eller ingen beskyttelse mot IED eller improviserte eksplosive inretninger. Det er jo ikke noe godt hvis det eneste en fiende trenger å gjøre er å drysse ut de minste magnetiske landminene langs vegkantene, eller bare noen få og så vil det norske forsvaret bli lammet av frykt.

 

Og ja de gamle forurensende burde gjøres om til spiker. Ikke engang selges til et annet land for det hjelper jo heller ikke miljøet..

Nei. Disse kjøretøyene skal dekke helt andre behov og gjør trolig dette bedre uten pansring. Disse kommer i tillegg til både SISU og CV90, samt IVECO og Dingo. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

For mye konsentrasjon om drivstoffet. Burde ikke forsvaret skaffe seg litt mer pansrede feltvogner. Britene byttet jo ut sine med blandt annet Foxhound etter erfaringene i Afghanistan hvor de upansrede Land Roverne ga liten eller ingen beskyttelse mot IED eller improviserte eksplosive inretninger. Det er jo ikke noe godt hvis det eneste en fiende trenger å gjøre er å drysse ut de minste magnetiske landminene langs vegkantene, eller bare noen få og så vil det norske forsvaret bli lammet av frykt.

 

Og ja de gamle forurensende burde gjøres om til spiker. Ikke engang selges til et annet land for det hjelper jo heller ikke miljøet..

Ja, hele det militære apparatet burde bli elektrisk, og få lagt inn i Genevekonvensjonen at det hver fjerde time skal være ladepauser i en pågående krig.

Hva med de som sitter på atomreaktorer i kjøretøyene sine? Må disse da fake en ladepause? :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For mye konsentrasjon om drivstoffet. Burde ikke forsvaret skaffe seg litt mer pansrede feltvogner. Britene byttet jo ut sine med blandt annet Foxhound etter erfaringene i Afghanistan hvor de upansrede Land Roverne ga liten eller ingen beskyttelse mot IED eller improviserte eksplosive inretninger. Det er jo ikke noe godt hvis det eneste en fiende trenger å gjøre er å drysse ut de minste magnetiske landminene langs vegkantene, eller bare noen få og så vil det norske forsvaret bli lammet av frykt.

 

Og ja de gamle forurensende burde gjøres om til spiker. Ikke engang selges til et annet land for det hjelper jo heller ikke miljøet..

Ja, hele det militære apparatet burde bli elektrisk, og få lagt inn i Genevekonvensjonen at det hver fjerde time skal være ladepauser i en pågående krig.

Elekrisitet, i hvert fall hybrid, er ikke en dum idé i militære farkoster. I en nødsituasjon kan de lades med generator, men batteriet gir dobbel fleksibilitet da i en situasjon med drivstoffsmangel kan også ladenettet eller til og med solcellepaneler benyttes mange steder. I tillegg øker gir det klare fordeler i støyreduksjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpes det upansrete kjøretøy til forsvaret?

 

ehh fordi pansring er dyrt.... og tungt...

Så i tillegg dyrere kjørtøy i innkjøp får man også dyrere vedlikehold, høyere drivstofforbruk, dårligere ytelser etc etc.

 

Hva er poenget med det for kjøretøy som feks kun brukes til transport i førstegangstjenesten i Norge???

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpes det upansrete kjøretøy til forsvaret? Et minimum av pansring mot vanlige 7.62 burde være standard i alle militære fartøy.

Fordi pansring gjør kjøretøyene store og tunge og dårligere egnet til å kjøre i terreng og administrativ kjøring. Slike kjøretøy bør absolutt ikke har pansring mot 7.62. Det har en helt andre typer kjøretøy til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For mye konsentrasjon om drivstoffet. Burde ikke forsvaret skaffe seg litt mer pansrede feltvogner. Britene byttet jo ut sine med blandt annet Foxhound etter erfaringene i Afghanistan hvor de upansrede Land Roverne ga liten eller ingen beskyttelse mot IED eller improviserte eksplosive inretninger. Det er jo ikke noe godt hvis det eneste en fiende trenger å gjøre er å drysse ut de minste magnetiske landminene langs vegkantene, eller bare noen få og så vil det norske forsvaret bli lammet av frykt.

 

Og ja de gamle forurensende burde gjøres om til spiker. Ikke engang selges til et annet land for det hjelper jo heller ikke miljøet..

Ser ikke helt hvorfor vi skal ferdes i minefylte områder da men.

 

Og i et eventuelt forsvar er det vel VI som kommer til og minelegge.

Lenke til kommentar

De nye bilene har vel masse elektronikk, som gjør dem umulige å mekke på for hvermannsen? Er dette en faktor som trekker ned for forsvaret?

Motorene i disse Amarokene er en 2 liter multifuelmotor, ikke nymotens motorer med haugevis av sensorer. De er også sikret mot EMC.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Elekrisitet, i hvert fall hybrid, er ikke en dum idé i militære farkoster. I en nødsituasjon kan de lades med generator, men batteriet gir dobbel fleksibilitet da i en situasjon med drivstoffsmangel kan også ladenettet eller til og med solcellepaneler benyttes mange steder. I tillegg øker gir det klare fordeler i støyreduksjon.

Absolutt. En av de store utfordringene i en krig er å sikre forsyningslinjene. Om da en militærbase kan være selvforsynt med strøm fra solcellepaneler og bruke elektrisk drift på en god andel av kjøretøyene, så reduseres utfordringene med drivstofftransport betraktelig.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Absolutt. En av de store utfordringene i en krig er å sikre forsyningslinjene. Om da en militærbase kan være selvforsynt med strøm fra solcellepaneler og bruke elektrisk drift på en god andel av kjøretøyene, så reduseres utfordringene med drivstofftransport betraktelig.

Og man burde få krav mot at det ikke skal være røykfylt på slagmarken så man kan få ladet kjøretøyene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...