Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvordan fungerer et billån/mc lån. Hva er smartest?


Anbefalte innlegg

Hei.  Grunnet pendlersituasjon vurderer jeg å kjøpe meg en MC til ca 130 000. Akkurat nå har jeg lite egenkapital å spytte inn. Bare ca 10 %. Derimot har jeg ingen andre vesentlige utgifter i vente fremover, ny jobb som er relativt godt betalt og orden på økonomien. Kun hus-lån og et lite studielån. Sitter igjen med ca 16-17 tusen hver måned etter at alle utgifter er betalt. Grunnen til at jeg har lite penger akkurat nå er oppussing  :wee: 

 

Hva er lurest å gjøre i forhold til finansiering av MC?

 

Om jeg tar et tradisjonelt MC-lån, kan dette "cashes ut"/ innfris når som helst etterhvert som jeg får penger, eller binder jeg meg til noe?

 

Kan MC lån "bakes" inn i huslån uten at det går ut over renten jeg har i dag? Er det smarte å gjøre det på den måten?

 

Setter pris på innspill! 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan diskutere hvor smart det er å kjøpe MC i utgangspunktet, men det er en annen diskusjon.

 

Det økonomisk lureste er å sjekke hvor mye et MC-lån koster, bake inn MC'en i huslånet og betale inn det MC-lånet koster ekstra i måneden. Da får du bedre rente enn et rent mc-lån, men slipper å betale på mc'en lengre enn nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lån kan alltid innfris gratis.

 

Eneste du da betaler er etableringsgebyr du betalte første måned, og rentene du har brukt.

 

Selv har jeg tatt noen år nedbetaling med feks 4000kr avdrag per måned, men som oftest betaler jeg inn alt fra 4000 til 10 000kr på et avdrag. De kr4000 på faste avdrag er jo blanding av renter og nedbetaling, mens de ekstra kr6000 jeg tar med en gang feks vil gå rett til nedbetaling.

Lenke til kommentar

Virker litt spesielt å legg 130k på bordet for en motorsykkel for å pendle til og fra jobb i sommermånedene når du har lite penger... Skal du ta opp nytt lån for å kjøpe bil etter ferien? 

Er det for å slippe bompenger? 

Er det for å spare tid på pendlingen kan du fort risikere å ikke komme på jobb i det hele tatt i 6-12 måneder

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg forstår godt hvorfor trådstarter ønsker å pendle med MC - men det var vel strengt tatt ikke spørsmålet. Og det er heller ikke skrevet her at denne kun skal brukes i sommermånedene. Man kan fint kjøre MC store deler av året ganske mange steder i Norge.

 

Til selve spørsmålet. Sjekk konkret kostnadene med å øke lånet på leiligheten kontra kostnadene med separat MC-lån. Gitt at du har muligheten til dette. Sannsynligvis er det rimeligere å bake dette inn som the_last_nick_left skriver. Men da må du og sørge for å betale tilsvarende mer på lånet så du ikke sitter og betaler på MC'en i mange år etter at den er solgt.

 

Når det er sagt - du sparer sjeldent penger på å pendle med MC. Ja, kanskje om du har mange bommer og ferjer du kjører via hver dag, og du er nøktern på MC-utstyr og skrur selv, så kan du spare i forhold til bil. Men ofte så gjør det ikke det, og kostnadene går opp. Men allikevel så kan pendling med MC lønne seg på andre områder. Du kan spare tid på pendlingen(og du trenger ikke å bryte fartsgrenser for å klare det), lettere parkering en del steder og ikke minst gleden av å kjøre MC(om du liker det). Men kun for å spare penger? Nei det tviler jeg på at går i de fleste tilfeller :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar fra dem som svarte på det jeg spurte om  :)

 

Neida, jeg mener ikke nødvendigvis at det vil lønne seg med en MC rent økonomisk, men likevel er sparte utgifter til bom med på å forsvare kjøpet betraktelig. Rent prinsipielt, (og til dels egosentrisk  :wee:) føles det mye bedre å "sløse" i gjennomsnitt noen tusenlapper i mnd på MC en å betale dem til staten.Jeg føler meg "fanget" når jeg må betale bom hver gang jeg skal over 400 meter bort fra huset mitt. Elbil er også aktuelt, men er bare et spørsmål om tid før disse også må betale. Dessuten er jeg lei av å kjøre bil.

 

Vil jo beholde bilen i tillegg, og den planlegges brukt kun når forholdene absolutt ikke tillater bruk av sykkelen. 

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte mc til litt over 50k for et par-tre år siden (2010-modell suzuki gått 9k) for å blant annet kjøre til jobb. Slipper å stå i kø med bil (som til tider rett og slett er en påkjenning for den psykiske helsen), slipper å betale hver dag i 2 bomringer, lavere drivstoff-forbruk, minimalt med utlegg til vedlikehold, kan parkere gratis rett ved jobben, det er kjekt å kjøre mc. Listen med fordeler er lang.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Takker for svar fra dem som svarte på det jeg spurte om  :)

 

Neida, jeg mener ikke nødvendigvis at det vil lønne seg med en MC rent økonomisk, men likevel er sparte utgifter til bom med på å forsvare kjøpet betraktelig. Rent prinsipielt, (og til dels egosentrisk  :wee:) føles det mye bedre å "sløse" i gjennomsnitt noen tusenlapper i mnd på MC en å betale dem til staten.Jeg føler meg "fanget" når jeg må betale bom hver gang jeg skal over 400 meter bort fra huset mitt. Elbil er også aktuelt, men er bare et spørsmål om tid før disse også må betale. Dessuten er jeg lei av å kjøre bil.

 

Vil jo beholde bilen i tillegg, og den planlegges brukt kun når forholdene absolutt ikke tillater bruk av sykkelen. 

 

 

I ditt tilfelle ville jeg bare beholdt bilen og benyttet den. Selv om det koster noen kronasjer ekstra vil jeg tippe at en MC vil koste såpass mye ekstra totalt sett at i din situasjon så er det ikke økonomisk lurt. Vent et år er min anbefaling.

Lenke til kommentar

Jeg har en 2016 Zero DS.

Jeg bruker definitivt ikke mye penger på drivstoff. Den er fullelektrisk.

Men den er mye dyrere enn en billig, bensindreven motorsykkel.

Faktisk dyrere enn den som trådstarter vurderer. Men jeg betaler omtrent ikke løpende utgifter.

 

Den skal snart på service, inkludert dekkskift. Jeg er forespeilet ca. 10.000.-

Dette er ting som er felles for alle motorsykler, som skifte av bremsevæske og inspeksjon av alt mulig.

Men IKKE oljeskift. Slikt noe har ikke elektriske motorsykler.

Og karbonfiber-reima er fortsatt stram.

Ingen av oppgavene er spesifikke for elektriske sykler. Den delen av eieropplevelsen er vedlikeholdsfri.

 

Jeg sparer veldig mye i løpende utgifter på ha en elektrisk motorsykkel, men den kostet 140.000,- i 2016. Om målet var transport, kunne du spart en formue på en moped eller lett motorsykkel.

Lenke til kommentar

Til de som mener MC er så forferdelig dyrt. Hva er det egentlig dere bruker alle pengene på?

MC er et leketøy man bruker i sommer halvåret og som egner seg dårlig i Norge med alle regnværsdagene vi har

Så det egner seg ikke om en skal pendle hele året

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dette basert på erfaring eller synsing?

Erfaring, da jeg ikke ser noen MC på veien når snøen kommer og svært få når det regner

Har også venner som kjører MC, som jeg måtte hente da de ikke unne kjøre MC den dagen, og alle de har gått over til bil selv

  • Liker 1
Lenke til kommentar

MC er et leketøy man bruker i sommer halvåret og som egner seg dårlig i Norge med alle regnværsdagene vi har

Så det egner seg ikke om en skal pendle hele året

Det trenger det ikke være. Kjenner flere som bruker sykkelen nesten hele året. Det kommer jo og ann på hvilken sykkel det er snakk om. Noen egner seg selvsagt bedre på tørre veier og sommerføre. Kjenner en som kjører en tung BMW scooter. På den har han mulighet til å trekke et "teppe" over beinpartiet. Kombinert med en vanntett MC-jakke blir han aldri våt uansett føre.Hvordan veiene frem til jobben er spiller jo også inn..

 

Uansett om man bruker MC til jobbpendling kun halve året vil jeg uansett si at pengene man sparer på bom kvalifiserer til å kunne kalle kjøpet for "billig morro".

 

I tillegg til 8-9 000 sparte bom-kroner ved ren jobbpendling , sparer jeg også 40 kr hver gang jeg velger MC til trening eller til butikken, anslagsvis 4-5 ganger i uken.

Lenke til kommentar

Erfaring, da jeg ikke ser noen MC på veien når snøen kommer og svært få når det regner

Har også venner som kjører MC, som jeg måtte hente da de ikke unne kjøre MC den dagen, og alle de har gått over til bil selv

Så, synsing egentlig.

 

Det er ikke noen tvil om at det er færre mopeder og motorsykler ute på vinteren enn på vår, sommer og høst. Og jo bedre vær det er, jo flere vil ta turen ut. Uten tvil.

 

Men det betyr ikke samtidig at det kun er for sommermånedene.

 

Her jeg bor ville jeg nok personlig ha droppet sykkelen 5-6 uker totalt i løpet av hele fjoråret. Da som en følge av min erfaring og føreforhold. For en litt mer erfaren sjåfør så hadde det nok vært enda færre uker sykkelen måtte ha stått hjemme. Så når vi her er nede i kanskje 1 måned en ikke kan bruke sykkelen så blir det å beskrive motorsykkel som kun noe for sommeren skivebom, mener jeg. Dette vil naturligvis variere etter hvor en bor i landet, men siden vi ikke vet hvor trådstarter bor så blir det på generelt grunnlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...