djgudleif Skrevet 4. juli 2019 Del Skrevet 4. juli 2019 (endret) Okei scenarioet er som følger, Jeg får 250.000 på konto snart. Jeg har fra før et restlån fra fucked up boligsalg på ca 260.000. Egenandel på 250.000 gir ca et lån på 1.700.000. Kan jeg kjøpe noe for 1.400.000. og bake inn restlånet så det totalt blir 1.700.000 hvis jeg bruker hele summen 250.000 som egenandel? Eller blir dette for usikkert for dem? Endret 4. juli 2019 av Edgelord Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. juli 2019 Del Skrevet 4. juli 2019 Da har du ikke noen egenkapital lengre.. 1 Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 4. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2019 Hvorfor ikke? Den summen man låner ekstra spiser jo bare 15% Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. juli 2019 Del Skrevet 4. juli 2019 (endret) Fordi banken da ikke har 15% sikkerhet i boligen lengre, men 0%. Du får ikke låne opp til hele boligens verdi Du får bare låne 85% av det du kjøper boligen for, ikke 100% Så må du jo trekke ifra gjeld du allerede har fra boliglånet, har du 260 000 i gjeld utenom får du bare kjøpe for 1 440 000, der minst 15% av disse er egenkapital. Husk at om det er utgifter ifm. kjøp så trekkes disse fra egenkapitalen. Dokumentavgift er på 2,5% av kjøpesummen og må betales fra egenandelen, med mindre det er borettslag, aksjeleilighet eller obligasjonsleilighet. edit: men så er det mulig å få unntak fra de 15% i enkelte tilfeller også, om banken kan og går med på det. Endret 4. juli 2019 av aklla 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. juli 2019 Del Skrevet 4. juli 2019 Hvorfor ikke? Den summen man låner ekstra spiser jo bare 15% Ja som er hele egenkapitalen? Det beste valget du har er å kjøpe en billigere leilighet(si 1mill), bruke de 100k du har igjen til å pusse opp på en rimelig måte men som gir god avkastning i verdiøkning. Ta så en verdivurdering/takst og refinansiere med så mye som mulig av de 260k som du vill bli kvitt. 1 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 6. juli 2019 Del Skrevet 6. juli 2019 Nei, du kan ikke refinansiere rest- lånet ditt på den måten. Hvis du står igjen med et usikret restlån etter boligsalg antar jeg at den har noe høyere rente enn ordinær boliglånsrente. I ditt tilfelle, gitt at du har nok inntekt, kjøpe noe opp til rundt 1.5- 1.6 millioner (inkludert avgifter). Lånet fra det mislykkede boligsalget må du bare regne med å ta ved siden av, bare husk at det vil inngå i beregningen av hva du kan maksimalt låne. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå