Gå til innhold

FORSKNING: Nyutviklet materiale gjør hydrogenproduksjon mer effektiv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja? Hvor mange hundretusen fyllinger blir det ikke hvert år? Og du fikk med deg eksplosjonen i Sandvika? 2+2 er fremdeles 4.

Ja så hva er problemet ? det er du som påstår at hydrogen er livsfarlig, så da er det vel kjempefint at jeg tar feil med 1% og at det ikke er noen som dør grunnet fylling av hydrogen, så da er det ikke så farlig allikevel.

Lenke til kommentar

Ja så hva er problemet ? det er du som påstår at hydrogen er livsfarlig, så da er det vel kjempefint at jeg tar feil med 1% og at det ikke er noen som dør grunnet fylling av hydrogen, så da er det ikke så farlig allikevel.

Hydrogen er livsfarlig. Hvis en ikke forstår det etter ulykken i Sandvika så er det lite en kan gjør for å få det budskapet hjem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hydrogen er livsfarlig. Hvis en ikke forstår det etter ulykken i Sandvika så er det lite en kan gjør for å få det budskapet hjem.

Hvilken faglig bakgrunn har du for dine uttalelser om hydrogenrisiko? Eventuelt, hvilken dokumentasjon bygger du dine fanatiske uttalelser på?
Lenke til kommentar

Hvilken faglig bakgrunn har du for dine uttalelser om hydrogenrisiko? Eventuelt, hvilken dokumentasjon bygger du dine fanatiske uttalelser på?

Faglig bakgrunn? Jeg kan Google og lese. Internett renner over av informasjon om hvor eksplosivt hydrogen er. Hydrogen er ekstremt reaktivt i en ekstremt bred blandingsprosent. Fra 4% til 75%.

Det er ingenting fanatisk over mine uttalelser. Her https://scholar.google.no/scholar?q=hydrogen+explosions+deaths&hl=no&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart Les og kos deg. Med hydrogen så er det aldri hvis det eksploderer, men når.

• Liker 1
Lenke til kommentar

i 99.9% av gangene går det helt sikkert greit og fylle bilen med hydrogen hvis vi skal holde oss til sammenligningen med Fugu.

Så då vil en av tusen hydrogenbiler, busser, tog og fyllestasjoner eksplodere hver dag? En spennende fremtid...

Lenke til kommentar

Faglig bakgrunn? Jeg kan Google og lese. Internett renner over av informasjon om hvor eksplosivt hydrogen er. Hydrogen er ekstremt reaktivt i en ekstremt bred blandingsprosent. Fra 4% til 75%.

Det er ingenting fanatisk over mine uttalelser. Her https://scholar.google.no/scholar?q=hydrogen+explosions+deaths&hl=no&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart Les og kos deg. Med hydrogen så er det aldri hvis det eksploderer, men når.

Betyr dette at du har ingen faglig bakgrunn? Alle dine poster bygger på at hydrogen er svært eksplosivt? Kan du velge ut et par av lenkene som har overbevist deg om at hydrogen ikke kan sikres?
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Betyr dette at du har ingen faglig bakgrunn? Alle dine poster bygger på at hydrogen er svært eksplosivt? Kan du velge ut et par av lenkene som har overbevist deg om at hydrogen ikke kan sikres?

Du er ikke kapabel til å lese selv? Og her er en liten nyhet. Det er ikke alt en trenger å ha flere år med utdannelse for å kunne uttale seg om. Av og til holder med litt grunnleggende forståelse for å forstå skadepotensiale i noe. Og en kommer ikke vekk fra det faktum at hydrogen er svært reaktivt med høy sprengkraft.

Hørt om nitroglyserin? Kan ikke jeg få kaste litt på deg? Eller gni deg inn i det? Altså, om du ikke har fagkompetanse vil jeg ikke høre noen protester fra deg! Ikke protester heller på at jeg fir deg noe cyanid i en kopp. For du har jo ikke fagkompetanse på dette, har du?

Lenke til kommentar

Hørt om nitroglyserin?

Nitroglyserin/glyseryltrinitrat er/ble foredlet og gjort til et mer sikkert kjemikalie/sprengstoff, så vi kan regne med at utviklingen av hydrogen vil gjøre hydrogen mindre reaktiv, akkurat som ligningen din.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Du er ikke kapabel til å lese selv?

Vennligst vær saklig. Når du uttaler deg som om du er en autoritet innen hydrogen og sikkerhet, så må du finne deg i at det blir stilt spørsmål rundt din kompetanse. Nå ser det altså ut til at du ikke har noen kompetanse. Du er også uvillig til å dokumentere noe som helst, men går heller til personangrep.

Altså, om du ikke har fagkompetanse vil jeg ikke høre noen protester fra deg! Ikke protester heller på at jeg fir deg noe cyanid i en kopp. For du har jo ikke fagkompetanse på dette, har du?

Dette er et teknisk forum, ikke en barnehage. Det er du som har påstått noe her, ikke jeg. Jeg ber deg simpelthen om å dokumentere dine påstander, evt. henvis til din autoritet på området. Kanskje du i det minste har elementær bakgrunn i realfag? Da burde det være unødvendig å forklare deg hvorfor dine utsagn blir uendelig mer verdifulle når de dokumenteres.

Dersom det er påstander du mener jeg har kommet med, så er jeg selvfølgelig klar til å forklare deg min bakgrunn for påstandene. Bare spør.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vennligst vær saklig. Når du uttaler deg som om du er en autoritet innen hydrogen og sikkerhet, så må du finne deg i at det blir stilt spørsmål rundt din kompetanse. Nå ser det altså ut til at du ikke har noen kompetanse. Du er også uvillig til å dokumentere noe som helst, men går heller til personangrep.

Dette er et teknisk forum, ikke en barnehage. Det er du som har påstått noe her, ikke jeg. Jeg ber deg simpelthen om å dokumentere dine påstander, evt. henvis til din autoritet på området. Kanskje du i det minste har elementær bakgrunn i realfag? Da burde det være unødvendig å forklare deg hvorfor dine utsagn blir uendelig mer verdifulle når de dokumenteres.

Dersom det er påstander du mener jeg har kommet med, så er jeg selvfølgelig klar til å forklare deg min bakgrunn for påstandene. Bare spør.

Jeg har «pekt på bokhylla» der boka står. Nå får du ta den frem og lese selv. Som du sa, dette er ikke en barnehage. Eg har forresten allerede forklart for deg at hydrogen er ekstremt reaktivt. Her er et hint om hvorfor, kun et valenselektron i ytterste skall. Hva det betyr må du nok lese deg frem til selv. På et teknisk forum (som du har definert dette som) er dette å forvente som allmennkunnskap.

Det er forresten ingen som har kommet med personangrep.

Lenke til kommentar

Nitroglyserin/glyseryltrinitrat er/ble foredlet og gjort til et mer sikkert kjemikalie/sprengstoff, så vi kan regne med at utviklingen av hydrogen vil gjøre hydrogen mindre reaktiv, akkurat som ligningen din.

Nei, egentlig ikke. For energitapet i konverteringen vil jo gjøre hydrogen enda mer ubrukelig som energibærer. Pluss at du fort ender opp med biprodukter du ikke ønsker.

Lenke til kommentar

Nei, egentlig ikke. For energitapet i konverteringen vil jo gjøre hydrogen enda mer ubrukelig som energibærer. Pluss at du fort ender opp med biprodukter du ikke ønsker.

Det er vel under lagring og transportering internt det er mest og hente på å gjøre hydrogen sikker, ikke redusere egenskapene.

Lenke til kommentar

Jeg har «pekt på bokhylla» der boka står. Nå får du ta den frem og lese selv. Som du sa, dette er ikke en barnehage. Eg har forresten allerede forklart for deg at hydrogen er ekstremt reaktivt. Her er et hint om hvorfor, kun et valenselektron i ytterste skall. Hva det betyr må du nok lese deg frem til selv. På et teknisk forum (som du har definert dette som) er dette å forvente som allmennkunnskap.

Det er forresten ingen som har kommet med personangrep.

Her har du en artikkel som kommer til motsatt konklusjon av deg:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160791X07000681

Du har altså overhodet ingen bakgrunn for å hevde at hydrogen ikke kan sikres. Likevel har du sprøytet alle trådene her fulle i ukesvis. Nå foreslår jeg at du enten dokumenterer påstanden din eller i det minste gjør et forsøk på å finne dokumentasjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ingen kan påstå at hydrogen ene og alene ikke er farlig. Ikke før det varmes opp til vel 15 millioner grader og settes under et voldsomt trykk. Først da blir hydrogen ene og alene farlig, når den kjernefysiske fusjonen startes. Spesielt om dette skulle skje på jorden. Når det skjer i solen, er det også farlig, men vi har mange mekanismer som beskytter oss mot det.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...