Gå til innhold

Oljesøl: Kystverket spurte ikke Miljødirektoratet om råd etter fregatthavariet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og dette var bare litt oljesøl. Tenk hvilken supperådsgjeng Norge som atomkraftnasjon ville ha vært dersom man satset på atomkraft i storskala. Grøss!

Sier ikke at vi ikke kunne fått det til. Men vi framstår neppe bedre enn supperådet som stod for begrensningene av Fukushima-utslippet.

Lenke til kommentar

Og dette var bare litt oljesøl. Tenk hvilken supperådsgjeng Norge som atomkraftnasjon ville ha vært dersom man satset på atomkraft i storskala. Grøss!

Sier ikke at vi ikke kunne fått det til. Men vi framstår neppe bedre enn supperådet som stod for begrensningene av Fukushima-utslippet.

Da er det vel Strålevernet som skal inn, men jeg er usikker på hvor påkoblet de er. Jeg husker f.eks. da de pigget ut svartskifer ved ombyggingen av Ensjø T-banestasjon, og pulverisert svarskifer stod som en sky utover byen. Det var ingen beskyttelse eller sikringstiltak å se. Det ligger fortsatt store kullsvarte steinblokker rett ved skinnegangen litt lengre ut.

Lenke til kommentar

"Rart", eller ikke rart egentlig, hvordan omtrent rett etter ulykken så ble hver heving/redning/etc av H.I. beskrevet som "storsuksess". Joda, alt var under kontroll, skipet skulle berges, elekronikken var til og med spylt ren og omtent klar for innsats dagen etter.

Så kom den ene artikkelen etter den andre: ikke var det mye å redde, ikke stemte den ene eller andre påstanden helt (men så å si 50-70% så man kunne ikke si det var direkte løgn), så dette nå.

Jeg skjønner at å være journalist er en business, og formålet er egentlig å tjene penger, men samtidig har man i alle fall teoretisk sett et ansvar å være faglig kompetent -dvs grave dypt, bringe frem sannheten- og ikke være statens talerør for PR-brannslukking og propaganda. Det er nok perler for svin jeg kaster her men det måtte sies.

Lenke til kommentar

Da er det vel Strålevernet som skal inn, men jeg er usikker på hvor påkoblet de er. Jeg husker f.eks. da de pigget ut svartskifer ved ombyggingen av Ensjø T-banestasjon, og pulverisert svarskifer stod som en sky utover byen. Det var ingen beskyttelse eller sikringstiltak å se. Det ligger fortsatt store kullsvarte steinblokker rett ved skinnegangen litt lengre ut.

Har ikke greie på det. Men er dette noe lavradioaktiv stein man finner når de sprenger norsk berg, eller graver i norske åkre?

Edit:

Ah, litt uran og sikkert bly?

https://forskning.no/partner-forurensning-geofag/alunskifer---bergartenes-sorte-far/832494

Endret av G
Lenke til kommentar

Har ikke greie på det. Men er dette noe lavradioaktiv stein man finner når de sprenger norsk berg, eller graver i norske åkre?

Edit:

Ah, litt uran og sikkert bly?

https://forskning.no/partner-forurensning-geofag/alunskifer---bergartenes-sorte-far/832494

Det er radioaktivt nok til å kreve spesialhåndtering, der Langøya er eneste godkjente mottak, sist jeg hørte. Det er noe svineri, fullt av tungmetaller (inkludert uran) og svovel, som i kontakt med luft/vann danner syre som angriper armeringjern.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...