Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gebyr ved leiekontrakt

Hedda987

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har skrevet under på en tidsbestemt leiekontrakt (4 år). Eneste muligheten for å komme seg ut av denne kontrakten har vært å leie ut til noen andre. Nå som jeg skal få tilbake forskudsleien min sier flere jeg har bodd med at de har fått tilbake med trekk på 1990 som vistnok skal være et servicegebyr for at selskapet har skrevet om kontrakten. Jeg har selv ikke mottat pengene enda, men i min kontrakt står det at det må betales inn et gebyr på 990. 

Mitt spørsmål da er: er dette i det hele tatt lov? 

Kan han trekke det fra forskudsleien uten å fakturere? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke lov: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_3 se paragraf 3-7.

Om dette beløpet blir trukket, kan du kreve det tilbakebetalt etter samme paragraf.

Litt hastig konklusjon her i forhold til TS’ EGENTLIGE spørsmål, tror jeg. 

Utleier kan ikke bare uten videre trekke dette fra i forskuddsleie, men utleier KAN kreve et fornuftig gebyr for å å omgjøre en tidsbegrenset leieavtale fra NN som leier pr i dag til PP som trer inn som ny leier og overtar rett og plikt, altså reelt kansellere NNs rett og og plikt. DET er en avtalesak så lenge gebyret ikke rammes av avtalelovens bestemmelser om urimelige vilkår , altså er rimelig ut fra reelle kostnader - og jeg tviler personlig på gebyret vil bli vurdert som for høyt her. NN har selvfølgelig rett på egen faktura for dette og å kunne gjøre den opp separat, men hva blir virkningen i praktisk hverdag fremfor å bli trukket i forskuddsleien (med mindre da NN vil bestride fakturaen og krave den rettslig belyst før evt inkasso)? 
Lenke til kommentar

Nei, ikke leier av bolig  men her er også et annet forhold ute og går: En ny avtale som flytter NNs rett/plikt ihht leieavtalen over til PP, og demed reelt fristiller NN fra en avtale vedkommendeikke har noen rett etter LEIEavtalen til å bli fristilt fra.

Den siste avtalen reguleres ikke av husleieloven, men av avtaleloven og helt vanlig avtalerett. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Den siste avtalen reguleres ikke av husleieloven, men av avtaleloven og helt vanlig avtalerett. 

Men den skal vel følge husleieloven? Dersom det er snakk om en annen type avtale så gir jo det mening, men ikke når det gjelder et objekt som en leilighet/hybel osv? 

Synes dette hørtes rart ut.  :hmm:

Skal forøvrig si at det å ha annet enn depositumkonto ikke er en god ide. Når utleier ønsker forskuddsleie så ville jeg vurdert om jeg ønsket å si ja til en slik kontrakt. 

Det er en grunn til at depositumkontoer eksisterer det er for å sikre begge parter.

Var hos en utleier som mente at det var snakk om at forskuddsleie av bolig / hybel / leilighet skulle vært ulovlig, men dette var kun en påstand vedkommende kom med når jeg snakket med hun. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Men den skal vel følge husleieloven? Dersom det er snakk om en annen type avtale så gir jo det mening, men ikke når det gjelder et objekt som en leilighet/hybel osv? 

Synes dette hørtes rart ut.  :hmm:

Skal forøvrig si at det å ha annet enn depositumkonto ikke er en god ide. Når utleier ønsker forskuddsleie så ville jeg vurdert om jeg ønsket å si ja til en slik kontrakt. 

Det er en grunn til at depositumkontoer eksisterer det er for å sikre begge parter.

Var hos en utleier som mente at det var snakk om at forskuddsleie av bolig / hybel / leilighet skulle vært ulovlig, men dette var kun en påstand vedkommende kom med når jeg snakket med hun. 

Den siste avtalen er ikke en del av husleieforholdet, det er en avatle om få endret en nåvæende mindre tjenlig avtale (tilfeldigvis husleie, menkunne været hva som helst), til en annen mer tjenlig avtale. 

Ihht husleieavtalen har TS rett og plikt til å leie i fire år, period. Huseier står etter at denne er inngått suverent fritt til forlange denne oppfylt eller akseptere en ny avtale om å - utenfor husleielavtalens ramme "rett/plikt i fire år"  - gi avkall på sin rett og TS plikt ihht den andre avtalen, nemlig husleieavtalen. Huseier kan også - helt utenfor husleieavtalen/husleielovens ramme - fastsette vilkårene for å gi en slik aksept, så lenge de vilkårene da ikke er urimelig og derfor i strid med avtalenlovens regler om urimelige avtaler. 

En huseier kan kreve både forskuddsleie og depostumsavtale, så lenge summen av dem er innenfor et halvt års leie. Ikke akkurat vanlig her vi bor, men vet det er vanlig(ere) andre steder. 

Lenke til kommentar

TS må eventuelt framleie for å unngå endring av sin egen kontrakt. Altså at TS sitt leieforhold med utleier vedvarer, mens TS oppretter et leieforhold med ny leietaker. Se nærmere om dette kap 7 i husleieloven (da særlig §7-5).

• Liker 1
Lenke til kommentar

En huseier kan kreve både forskuddsleie og depostumsavtale, så lenge summen av dem er innenfor et halvt års leie. Ikke akkurat vanlig her vi bor, men vet det er vanlig(ere) andre steder. 

Kan legge til at det kan ikke kreves forskuddsbetaling for mer enn 1 måned, se §3-2.

Har utleier krevd et større beløp for forskuddsbetaling enn 1 måned vil dette være i strid med husll §3-7. 

Lenke til kommentar

Tuuusentakk for svar alle sammen! Ble trukket 1990, men endte opp med å få 1000kr tilbake. Syntes fortsatt det er ett userr høyt gebyr for en navneendring, men fikk en gjennomgang av hva utgiftene gikk til, så tenker det er greit nok :) 

Lenke til kommentar

Det er ikke adgang til å avtale slike gebyrer i tilknytning til en husleieavtale, jf. HTU-2017-662 (hvor utleier gjorde gjeldende nettopp at et slikt gebyr ikke var en del av husleieavtalen, selv om det sto i et eget punkt i leieavtalen).

Selskapet har heller ikke adgang til å trekke fra dette beløpet uten at det er avtalt. Hvis det "bare trekkes fra" uten at det er avtalt på forhånd begår selskapet rettsbrudd.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Oj, da lærte jeg noe nytt. Har tidligere blitt fortalt at dette er lov, med samme begrunnelse som *NORGE* oppga.

Kan slenge med HTU-2018-140 med følgende sitat

"Utleierens krav om administrasjonsgebyr er basert på pkt 3 i partenes leiekontrakt.

Gebyret er ikke knyttet til faktisk oppståtte omkostninger eller annet økonomisk tap i forbindelse med opphøret av leieforholdet, og det er altså forhåndsavtalt. Betalingen som utleieren har krevet / krever er således ikke et resultat av forhandlinger mellom partene omkring tidspunktet og vilkårene for leieforholdets opphør

Etter utvalgets vurdering er det forhånds-avtalte administrasjonsgebyret i strid med husleieloven §§ 3-7 og 1-2. Så vel bestemmelsenes ordlyd som forarbeidene til disse synes å være klare om det. Reelle hensyn som er påberopt av utleieren endrer ikke på dette. Utvalget legger for øvrig til grunn at leietakeren måtte godta gebyrvilkåret dersom han skulle få leie husrommet.

Det er ikke anledning til å belaste leietakeren med slikt forhåndsavtalt pengekrav. Husleietvistutvalget har i flere andre saker lagt det samme til grunn, bl.a. i sakene 2017/662 [HTU-2017-662],2018/273 [HU-2018-273] og 2017/680 [HTU-2017-680] For sistnevnte sak har Oslo tingrett i dom av 24. april 2018 (saksnr.: 18-017484TVI-OTIR/08) kommet til samme frifinnende resultat for leietakeren som Husleietvistutvalget"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...