Gå til innhold

Taket falt ned i rådhuset. Nå har de funnet årsaken: Feilmonterte skruer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Glidelåseffekt???? Hva pokkern er det? Jeg vet hvordan det fungere i trafikken. Jeg har Googlet og funnet flere forklaringer, men ingen forklarer hva det er.

- Ser man på generell attraktivitet finner man en glidelåseffekt der de mest attraktive finner hverandre, og ned til de minst attraktive der partnerne i svært stor grad har tilsvarende grad av attraktivitet, forklarer forskeren.

Denne var litt mer forklarende.

Et taulag skal alltid vite hvor og hvordan de skal gå på breen. De må kunne bevege seg riktig i forhold til sprekkene. Haslene (2011) beskriver i breboka om flere eksempler på hvordan et taulag skal og ikke skal bevege seg. F.eks; et taulag som beveger seg på tvers av sprekkene vil være bedre «rustet» om en skulle falle gjennom en sprekk. Hvis taulaget går parallelt med en sprekk og førstemann faller, vil ikke andremann ha noe hjelp bakfra og vil mest sannsynlig falle etter. Vi vil få en glidelåseffekt. Effekten av taulagets «kjøttvekt» vil forsvinne, og hele taulaget vil forsvinne ned i sprekken. Derimot, hvis tauet er rett og stramt og førstemann faller gjennom, vil resten av taulaget klare å holde igjen med «kjøttvekta». Deretter kan taulaget ta i bruk forskjellige teknikker for å dra opp den falne. Eks: hjelpetalje (1:2-taljen).

Ville nå heller si at taket datt ned som en følge av korthus-effekten.

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Glidelåseffekt???? Hva pokkern er det? Jeg vet hvordan det fungere i trafikken. Jeg har Googlet og funnet flere forklaringer, men ingen forklarer hva det er.

- Ser man på generell attraktivitet finner man en glidelåseffekt der de mest attraktive finner hverandre, og ned til de minst attraktive der partnerne i svært stor grad har tilsvarende grad av attraktivitet, forklarer forskeren.

Denne var litt mer forklarende.

Et taulag skal alltid vite hvor og hvordan de skal gå på breen. De må kunne bevege seg riktig i forhold til sprekkene. Haslene (2011) beskriver i breboka om flere eksempler på hvordan et taulag skal og ikke skal bevege seg. F.eks; et taulag som beveger seg på tvers av sprekkene vil være bedre «rustet» om en skulle falle gjennom en sprekk. Hvis taulaget går parallelt med en sprekk og førstemann faller, vil ikke andremann ha noe hjelp bakfra og vil mest sannsynlig falle etter. Vi vil få en glidelåseffekt. Effekten av taulagets «kjøttvekt» vil forsvinne, og hele taulaget vil forsvinne ned i sprekken. Derimot, hvis tauet er rett og stramt og førstemann faller gjennom, vil resten av taulaget klare å holde igjen med «kjøttvekta». Deretter kan taulaget ta i bruk forskjellige teknikker for å dra opp den falne. Eks: hjelpetalje (1:2-taljen).

Ville nå heller si at taket datt ned som en følge av korthus-effekten.

Eller hva med dominoeffekt?

Eller så kan vi kanskje sammenlikne med "rapid crack propagation" i materialverdenen

Lenke til kommentar

Jeg synes det var en god analogi jeg. Kanskje ikke den mest brukte, men for meg var det helt tydelig noe som startet i den ene enden og jobbet seg mot den andre enden suksessivt. En glidelås er veldig serk midt på, men hvis den åpner seg i den ene enden så rakner den. Samme med taket. Domino derimot er like skjør langsmed hele linja, og ikke like god analogi som glidelåsen. Det er nå hvert fall min mening.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...