Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

I Norge kan det være diskriminering å kalle noen neger - med mindre du selv er mørkhudet

Anbefalte innlegg

Har du lest førsteposten? Poenget med hele tråden er at noen med hvit hudfarge sier et utsagn og blir straffet for det, deretter sier noen med svart hudfarge tilnærmet det samme og blir frikjent. Forskjellsbehandling av domstolene på grunn av hudfarge.

Slike burde ikke være straffbart selv om de har rett når det gjelder rasisme spørsmålet avhengig av hvordan du definere rasisme, juridisk sett.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar dette ender med at man kommer frem til at det hele er subjektivt og irrasjonelt.

Det er irrelevant hvordan personen som sier neger ser ut eller genene vedkommende har.. alt har å gjøre med hvordan vedkommende som blir kalt neger velger å reagere.

Om mottaker av order velger at det er krenkende så er ordet totalt tabu og det er bortimot sosialt akseptert at det kommer en neve i retur. Velger derimot mottaker av order at det er ok så er det en kulturell greie som man smiler av.

Men det nok mer sosialt akseptert om man tar eksempelet ditt i betraktning at han kan si neger om han fikk farens hudfarge.

Det jeg prøvde å få deg til å si at det handler om reaksjonen til vedkommende som blir kalt neger. Så på en måte falt du inn i fellen min, jjkogan var smart nok til å ikke svare.

Man skal prøve å respektere hverandre og hvis en person føler at det er greit at mørkhudete kaller han en neger, men ikke andre hudfarger så får man prøve å respektere det selv om det er irrasjonelt.

Problemet kommer når folk prøver å kreve at man respekterer sine følelser igjennom lovverket eller ved bruk av vold. Det er ikke bra.

Lenke til kommentar
TLDR: Mørkhudet mann kalte en annen mørkhudet mann for neger, han ble frikjent på grunn av sin hudfarge. Høyesterett har tidligere funnet hvite mennesker som kalte mørkhudede for neger skyldige og idømt dem straff.

Vel, hvorfor skal man kalle noen neger? Det samme gjelder egentlig for hvite. Å referere til noen som hvit er normalt, men å si hviting eller bleiking blir litt kleint, på samme måte som å kalle noen neger (eks "din neger").

"Han høye negeren på det Norske landslaget", "4 av 11 på laget er negere", eller "første gang jeg har sett en neger vinne ski-vm", "jeg er hvit og han er neger" eller liknende er innenfor normal bruk. Mørkhudet er upresist og dermed tåpelig. F.eks er en fra India mørkhudet, men ikke neger, da er det bedre å bruke neger heller enn "mørkhudet". Selv bruker jeg både svart og neger. Synes selv ikke det er noe finere å si "svart", men bruker de om hverandre i forskjellige kontekster.

På Engelsk synes jeg negro er finere enn African-American, selv om ordet på Engelsk er historisk ladet med rasisme. Synes det er feilaktig og nedlatende å kalle folk "African-American", når de faktisk ikke er Afrikanere, men født og oppvokst i USA med Amerikanske foreldre og besteforeldre osv. Men på Engelsk er det ikke riktig å si negro, like lite som å si i Europa at hakekors er et fint symbol. Rent estetisk er det mulig, men historisk er symbolet ladet.

I Norge er ikke ordet neger negativt ladet.

Lenke til kommentar

Det jeg prøvde å få deg til å si at det handler om reaksjonen til vedkommende som blir kalt neger. Så på en måte falt du inn i fellen min, jjkogan var smart nok til å ikke svare.

Man skal prøve å respektere hverandre og hvis en person føler at det er greit at mørkhudete kaller han en neger, men ikke andre hudfarger så får man prøve å respektere det selv om det er irrasjonelt.

Problemet kommer når folk prøver å kreve at man respekterer sine følelser igjennom lovverket eller ved bruk av vold. Det er ikke bra.

Det har lite å gjøre med hvem erfarer rasediskriminering eller ikke. Det har alt å gjøre med identitet. Hvis begge deler mener de er svarte så går det greit. Det har å gjøre med kultur, og du må bli sett i samfunnet som svart til å tilhøre kulturen.

Det finnes også en god del afroamerikanere som hater ordet og mener ingen burde bruke den

Lenke til kommentar

Vel, hvorfor skal man kalle noen neger? Det samme gjelder egentlig for hvite. Å referere til noen som hvit er normalt, men å si hviting eller bleiking blir litt kleint, på samme måte som å kalle noen neger (eks "din neger").

"Han høye negeren på det Norske landslaget", "4 av 11 på laget er negere", eller "første gang jeg har sett en neger vinne ski-vm", "jeg er hvit og han er neger" eller liknende er innenfor normal bruk. Mørkhudet er upresist og dermed tåpelig. F.eks er en fra India mørkhudet, men ikke neger, da er det bedre å bruke neger heller enn "mørkhudet". Selv bruker jeg både svart og neger. Synes selv ikke det er noe finere å si "svart", men bruker de om hverandre i forskjellige kontekster.

På Engelsk synes jeg negro er finere enn African-American, selv om ordet på Engelsk er historisk ladet med rasisme. Synes det er feilaktig og nedlatende å kalle folk "African-American", når de faktisk ikke er Afrikanere, men født og oppvokst i USA med Amerikanske foreldre og besteforeldre osv. Men på Engelsk er det ikke riktig å si negro, like lite som å si i Europa at hakekors er et fint symbol. Rent estetisk er det mulig, men historisk er symbolet ladet.

Har du slekt i Norge selv om familien din har bodd i USA i fem generasjoner kaller folk som vet dette faktumet for Norwegian american. Det finnes også hvite afroamerikanere fra sør Afrika Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Det har lite å gjøre med hvem erfarer rasediskriminering eller ikke. Det har alt å gjøre med identitet. Hvis begge deler mener de er svarte så går det greit. Det har å gjøre med kultur, og du må bli sett i samfunnet som svart til å tilhøre kulturen.

Det finnes også en god del afroamerikanere som hater ordet og mener ingen burde bruke den

Vi vet hvordan det fungerer, hvis mottaker mener du har brun nok hudfarge og ingen asiatiske trekk så er det ok.

Men at det er slik betyr ikke at det er riktig.

Lenke til kommentar

Slik fungerer alle skjellsord, mottakerne bestemmer om det egentlig er et skjellsord eller ikke.

Hva om Incels bestemmer seg for at de kan kalle hverandre Incel, men ingen andre kan kalle dem Incel. Tror du det vil bli respektert?

For å kunne tvinge andre til å ikke bruke visse ord så trenger man makt. Men å ha makt betyr ikke at det er rettferdig.

Lenke til kommentar

Hva om Incels bestemmer seg for at de kan kalle hverandre Incel, men ingen andre kan kalle dem Incel. Tror du det vil bli respektert?

For å kunne tvinge andre til å ikke bruke visse ord så trenger man makt. Men å ha makt betyr ikke at det er rettferdig.

Har man ytringsfrihet kan ingen tvinge deg til å ikke brukt visse ord.

Likevel burde man respektere at visse ord har forskjellige meninger blant forskjellige folk. Afroamerikanere har retten til å protestere bruk av ord som nigger blant de som ikke er afroamerikanere, men ikke makten til å tvinge andre til å si/ikke si det

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har man ytringsfrihet kan ingen tvinge deg til å ikke brukt visse ord.

Likevel burde man respektere at visse ord har forskjellige meninger blant forskjellige folk. Afroamerikanere har retten til å protestere bruk av ord som nigger blant de som ikke er afroamerikanere, men ikke makten til å tvinge andre til å si/ikke si det

Det er bare USA som har en 2 amendment, og selv der er ytringsfriheten på vei til å forsvinne. I New York City så kan ordet "illegal alien" og mange andre ord føre til en bot opp til 250,000 dollar. I tilegg så er det en del sensur fra techgiganter. Et eksempel på dette er Google som manipulerer søkeresultatene. Sett lokasjon til USA og søk "Steven Crowder change my mind" på youtube. Så bytt lokasjon til utenfor USA og du vil se en enorm forskjell. Når det finnes ingen seriøse alternativer til techgigantene så påvirker det ytringsfriheten.

Norge har aldri vært et land som tillater full ytringsfrihet og en av tingene man ikke kan gjøre er å bruke neger i en negativ sammenheng. Det er greit nok, men det bør ihvertfall håndheves likt. I dette tilfellet så slapp en person unna, fordi han er mørkhudet selv. Det er problematisk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er bare USA som har en 2 amendment, og selv der er ytringsfriheten på vei til å forsvinne. I New York City så kan ordet "illegal alien" og mange andre ord føre til en bot opp til 250,000 dollar. I tilegg så er det en del sensur fra techgiganter. Et eksempel på dette er Google som manipulerer søkeresultatene. Sett lokasjon til USA og søk "Steven Crowder change my mind" på youtube. Så bytt lokasjon til utenfor USA og du vil se en enorm forskjell. Når det finnes ingen seriøse alternativer til techgigantene så påvirker det ytringsfriheten.

Norge har aldri vært et land som tillater full ytringsfrihet og en av tingene man ikke kan gjøre er å bruke neger i en negativ sammenheng. Det er greit nok, men det bør ihvertfall håndheves likt. I dette tilfellet så slapp en person unna, fordi han er mørkhudet selv. Det er problematisk.

Jeg er sikkert høyesteretten kommer til å forby loven i NYC når den utfordres

Jeg mener ikke at bruk av neger burde håndheves likt fordi konteksten og hensikten er viktige.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hos den eldre garde vil jeg si neger er negativt ladet. Ut i fra min erfaring. Den yngre garde ikke så mye, da de er mindre rasistiske.

Som min kompis. Jeg kommer fra ferie har fått mye farge. "Ahh du er jo nesten like brun som meg jo!"

Eneste menneske jeg kaller neger er min kompis jeg har kjent i en halv evighet. Og det er stort sett mellom oss.

African-american beskriver bare genetiske opphav. Slik som italienske-americanere kaller seg for "Italians". etc

Det er faktisk mye forskjellig kultur ut i fra hvilke genetiske opphav du har.

Også har vi jo et språk som også tilsier at hvit er bra og svart er dårlig. Mye bedre og være hvitlista enn svartelista fra noe feks.

"Den svarte får/sauen i familien" etc. Overalt er svart negativt ladet. 

Noe vi bør kanskje revurdere, og finne bedre ord for. For ikke bare reflekterer det en rasistisk kultur, men det legitimiserer og hevder en slik kultur.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Negro, ikke nigger. Nigger er en forvrenging av ordet Negro, men har mer tilfelles med termen Niger som er latinsk

Nigger har ingenting å gjøre med Niger fordi opprinnelsen er Negro,

Nigrum (latinsk) førte til Negro(spansk) som førte til Negro (engelsk) som førte til Nigger (amerikansk)

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Nigrum (latinsk) førte til Negro(spansk) som førte til Negro (engelsk) som førte til Nigger (amerikansk)

Jeg gidder ikke krangle med deg. Men nigger og negro blir ikke brukt på samme måte.

Dette er bare ditt sentimentale forsøk på å få meg til å se dårlig ut og tjene noen virtue-points

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke krangle med deg. Men nigger og negro blir ikke brukt på samme måte.

Dette er bare ditt sentimentale forsøk på å få meg til å se dårlig ut og tjene noen virtue-points

De blir ikke brukt på samme måte, det er klart, men de har det samme opprinnelse. Det er hva ord betyr idag som gjelder, ikke hva de betydde lenge siden eller opprinnelsen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis ord ikke har mening lenger utover hva vi bestemmer at de betyr så la oss si at negro ikke er rasistisk lenger da? Siden du er så overbevist om at vi bestemmer over hva ord betyr og deres opprinnelige mening og historie ikke har noe å si overhode så velg å slutte å se på det som rasistisk da? Enten så betyr ord noe og har en mening og historie å ta hensyn til eller så betyr de mindre enn ingenting

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Etter ett søk på nigrum så fant jeg bare en haug med planter, kunne du vennligst henvise til kilden for dette ordet, google var ikke til hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...