Gå til innhold

I Norge kan det være diskriminering å kalle noen neger - med mindre du selv er mørkhudet

Anbefalte innlegg

Igjen så vil jeg understreke at rasismeparagrafen ikke sier noe om forbudte ord.

(Og så vil jeg presisere at jeg ikke er en forkjemper for rasismeparagrafen. Jeg prøver bare å rette opp i feilaktige påstander)

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Igjen så vil jeg understreke at rasismeparagrafen ikke sier noe om forbudte ord.

(Og så vil jeg presisere at jeg ikke er en forkjemper for rasismeparagrafen. Jeg prøver bare å rette opp i feilaktige påstander)

Det står ikke i lovteksten, men i praksis er neger blitt et straffbart ord.

Vel, det kommer an på hvilken hudfarge du har når du sier det...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Stikkordet er kontekst, og det er litt vanskelig å gi saken en rasistisk kontekst når begge er av samme hudfarge eller lignende etisk opprinnelse, så jeg mener absolutt at det er et frikort å være av samme hudfarge og av god grunn. Jeg hadde blitt mer overrasket om retten hadde hengt seg opp i teknikaliteter og vært så blind på rasisme at de ikke klarer å se kontekst i det at en svart man håner sin egen hudfarge.

Husk at den samme konteksten også kan hindre hvite i å bli dømt for rasisme, da det er forskjell på det å kalle svarte for neger eller skumboller for negerboller, og det å skrike rasistiske skjellsord til en mørkhudet.

Rasisme o.l. finner man mellom "alle" etnisiteter. "Alle" tror f.eks at grønlendere er eskimoer. Som er et skjellsord; Spekk-eter. De er inuitter. Det er mange med mørkere hud enn blondiner som ser ned på afrikanere. Eksempelvis har østafrikanske jøder lav status i Israel. Dette går på kryss og tvers alle veier, så jeg synes det er underlig at en mørk hudfarge legitimerer skjellsordet i forhold til at en person med lys hud har uttalt det. Jeg gidder ikke å dra alle eksempler, men både kinesere og japanere har en tendens til å se ned på hvite, og irer (keltere) blir tildels sett ned på av engelskmenn - som blir sett ned på av irer. De har sine versjoner av "neger" på hverandre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei. Utrolig så ofte jeg må repetere meg. Det handler om kontekst, noe som til og med står i artikkel.

Konteksten er at en svart mann kom med hatefulle ytringer mot en annen svart mann. Men, at mistenkte er svart burde være irrelevant og er ikke et godt argument for at den mistenkte ikke mente å spre hat mot gruppen mørkhudede.

Etter Grunnlovens § 98.

Alle er like for lova.

Ikkje noko menneske må utsetjast for usakleg eller mishøveleg forskjellsbehandling.

Hvis argumentet er at han er mørkhudet og derfor sannsynligvis ikke mente det som en hatytring, er dette ren  spekulasjon og burde i så fall demonstreres sannsynlig. Hvis ikke er det kun forskjellsbehandling på grunnlag av hudfarve. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Rasisme o.l. finner man mellom "alle" etnisiteter. "Alle" tror f.eks at grønlendere er eskimoer. Som er et skjellsord; Spekk-eter. De er inuitter. Det er mange med mørkere hud enn blondiner som ser ned på afrikanere. Eksempelvis har østafrikanske jøder lav status i Israel. Dette går på kryss og tvers alle veier, så jeg synes det er underlig at en mørk hudfarge legitimerer skjellsordet i forhold til at en person med lys hud har uttalt det. Jeg gidder ikke å dra alle eksempler, men både kinesere og japanere har en tendens til å se ned på hvite, og irer (keltere) blir tildels sett ned på av engelskmenn - som blir sett ned på av irer. De har sine versjoner av "neger" på hverandre.

Var det ment som et motargument til noe? Jeg anerkjenner at det finnes interne etniske konflikter, men det betyr ikke at det er mindre rart for en koreaner å kalle en annen koreaner for "gook", i kontrast med en amerikaner, da det er et nedverdigende ord som kun er omdekkende koreanere som en helhet, og ingen underliggende etniske grupper.

Konteksten er at en svart mann kom med hatefulle ytringer mot en annen svart mann. 

Konteksten er at saken du linket til hadde ytringer som:

kvinnen flere ganger skal ha sagt «jævla neger, jævla nigger» til Samateh

Noe som er et sleivspark på rase, ikke selvironisk bruk av nedverdigende begrep. Kvinnen i denne saken er lettere å anklage for å mislike svarte mennesker enn noen som er svart selv.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Neger er et helt genialt ord. For du beskriver noen sitt utseende på et øyeblikk. Husk, en neger trenger ikke være afrikaner og en afrikaner trenger ikke være neger. Det er tullete at hårsåre mennesker har fått definere et så enkelt og beskrivende ord som rasistisk. Politiet: Vr det andre vinter? Vitne1: Eh ja... Politiet: Kan du beskrive vitnet og hvor vitnet tok veien? Vitne1: Eh... Jooooo Kan jo det, men får jeg bot da?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Neger er et helt genialt ord. For du beskriver noen sitt utseende på et øyeblikk. Husk, en neger trenger ikke være afrikaner og en afrikaner trenger ikke være neger. Det er tullete at hårsåre mennesker har fått definere et så enkelt og beskrivende ord som rasistisk. Politiet: Vr det andre vinter? Vitne1: Eh ja... Politiet: Kan du beskrive vitnet og hvor vitnet tok veien? Vitne1: Eh... Jooooo Kan jo det, men får jeg bot da?

Gratulerer. Du er nå den tredje som kommer inn her og tror dette har noe med ordbruk å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Var det ment som et motargument til noe? Jeg anerkjenner at det finnes interne etniske konflikter, men det betyr ikke at det er mindre rart for en koreaner å kalle en annen koreaner for "gook", i kontrast med en amerikaner, da det er et nedverdigende ord som kun er omdekkende koreanere som en helhet, og ingen underliggende etniske grupper.

Nei, det var vel litt bredere kontekst som var tanken. Jeg fikk ikke med meg om de to hadde samme etnisitet eller ei, men slik jeg forstår det ble begrepet benyttet på samme måte som en "kviting" ville ha anvendt det, så det er en markering av egen overlegenhet og den andres verdiløshet. Så jeg er slett ikke sikker på om den der burde ha passert som innafor.

Ekesempelvis ville jeg tro at det burde ha blitt en domfellelse om det var en hutu som kalte en tutsi noe slikt selv om de nok foretrekker "kakkerlakk"...

Endret av 1J7HHBGW
Lenke til kommentar

Gratulerer. Du er nå den tredje som kommer inn her og tror dette har noe med ordbruk å gjøre.

Nei, det gjør jeg ikke. Det er andre som har bestemt at neger er rasistisk uansett kontekst. Noe som gjør språket fattigere.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så du tror at det å kalle noen neger, europeer, norsk-afrikaner eller nordmann, er det samme, og at man ville bli dømt for rasisme av en norsk domstol dersom man kalte en etnisk norsk trikkekonduktør for "jævla europeer" ?

Det er helt utvilsomt at ordbruken har en betydning, det er verre å kalle noen svarting, nigger, kinamann, guling eller lignende, enn å kalle noen norsk-afrikaner eller asiat, selv om det er ment på en hatefull måte.

I følge lovteksten er det selvfølgelig det samme, der behandles enhver ytring som er ment diskriminerende eller hatefull likt, trolig nettopp fordi ord som neger, homse, kristen, muslim osv. ikke i seg selv er noe problem, før noen bruker det som en hatefull ytring.

I en domstol ville man dog høyst sannsynlig bli dømt for rasisme langt raskere ved å kalle noen "jævla nigger", enn ved å kalle noen "jævla teddybjørn" eller "jævla nordmann".

• Liker 5
Lenke til kommentar

Den gruppen som hyppigst drar varianter av rasismekortet er kanskje ikke så mye bedre selv. Forsåvidt intet nytt under solen.....

https://www.aftenposten.no/verden/i/jdrAvL/Israel-har-fatt-sin-Black-Lives-Matter-bevegelse

Rasisme havner blant alle etniske grupper men det er etniske gruppen med mest makten til å undertrykke som teller mest. Jeg bryr meg mer om Trumps rasisme enn mørkhudete tenåringen som naboen adopterte

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jada, neger var et vanlig ord før, men det har jo endret seg til et negativt ladd ord.

Hvorfor tror du det blitt et negativt ladet ord her i Norge? Før så var nigger et negativt ladet og nedlatende ord, neger derimot var bare en beskrivelse av mennesker opprinnelig fra et geografisk område. Hva endret seg? 

Hva tenker du forøvrig om at vi gir ordet så mye makt nå i dag at man blir utestengt fra diverse sosiale medier, sensurert på youtube, demonisert på twitter og til og med risikert å bli dømt i retten om man benytter seg av det, det vil si om man ikke har en generell akseptert andel pigmenter og gener fra det Afrikanske kontinent.

Er dette en god ting eller en dårlig ting?

Hadde heller samfunnet rettet seg andre veien og heller ignorert eller normalisert ordet som det en gang var i Norge så ville ikke ordet hatt makten vi har gitt det og det hadde blitt totalt meningsløst og benytte seg av det.. annet enn i bestemte miljøer i statene og muligens i en bestemt musikk sjanger. Men det hadde kanskje blitt borte der også når ikke lenger ordet ville hatt statusen det har nå i dag.. eller kanskje det hadde det grunnet historien deres der borte.

Rasisme, trakassering, diskriminering og hatefulle fordommer mot en etnisitet, legning eller genetiske variasjoner er og forblir en stor utfordring i samfunnet. Det er som Gavekort skriver her at det er målrettede rasistiske ytringer fra rasister som er.. eller i det minste bør være problemet, ikke noen utvalgte ord.

In our modern free-spoken society

There is a word that we still hold taboo

A word with a terrible history

Of being used to abuse, oppress and subdue

Just six seemingly harmless letters

Arranged in a way that will form a word

With more power than the pieces of metal

That are forged to make swords

A couple of Gs, an R and an E, an I and an N

Just six little letters all jumbled together

Have caused damage that we may never mend

And it's important that we all respect

That if these people should happen to choose

To reclaim the word as their own

It doesn't meant the rest of you have a right to it's use

So never under estimate

The power that language imparts

Sticks and stones may break your bones

But words can break hearts

A couple of Gs - jeez, unless you've had to live it

An R and an E - even I am careful with it

An I and an N - and in the end it will only offend

Don't want to have to spell it out again... 

Tim Minchin synger så klart om de med rødt hår her, gingers. De som har blitt mobbet, trakassert og diskriminert i århundre, de overkåte menneskene uten moral. De som den dag i dag tar livet sitt helt nede i 10-12 års alderen fordi dem blir behandlet så elendig.

Lurer på om det er like lett å bli straffet for å si "Jævla ginger", "stygge fyrstikk" eller "vandrende tampong" som det er om man sier "Jævla neger".

Og jeg lurer også om en med rødt hår kaller en annen med rødt hår "Jævla ginger" om da retten ville straffet vedkommende eller om vedkommende ville blitt frikjent som i denne saken. Jeg tror det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner en del personer fra afrikanske land, og jeg har aldri hatt behov for å bruke ordet "neger". Hverken når jeg prekær med de eller når jeg omtaler de i samtaler med andre. Har rett og slett ikke bruk for ordet i det heletatt. Men nå kommer ingen av de jeg kjenner fra Niger eller Nigeria så kven kveit......

Lenke til kommentar

Hadde du noe å utsette på det han sa?

Relevansen. Man gjør befolkningen feilinformert og kollektivt dummere ved å røre opp piss som du tror du kan forstås gjennom overskriften. Jeg kan vedde på at minst et tosifret antall har gått ut av denne tråden med en feilaktig forståelse om at dette har noe med ordbruk å gjøre, i stedet for intensjon. Mye takket være Dunning-Kruger eksperter som ikke sparte et nanosekund på refleksjon før de begynte å hamre løs på tastaturet om hvordan man ikke lenger har lov til å si "negerbolle" uten å bli arrestert for rasisme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...