Gå til innhold

Euro NCAP har testet Tesla Model 3: «Perfect score»


Anbefalte innlegg

 

Javel, hvor kan jeg hente disse pengene? Eller kan du bokføre dette for meg? 

 

Er virkelig du en av de som hevder at elbil ikke er subsidiert i Norge?

 

Synes ikke du også at det er rart når du betaler mere i avgifter for en reddik enn for en Tesla?

Syns ikke det er rart i det hele tatt når man forstår hvorfor det er sånn.

 

Selv om jeg kjører dieselbil selv så syns jeg det er fantastisk at elbilteknologi støttes, og jeg syns det er positivt å se elbiler på veien. De som klager på at elbil ikke har samme avgiftene som bensinbil er sikkert de samme som alltid har klaget på hvor mye avgifter det er på bil i Norge. Nå her dere endelig sjansen til å kjøpe bil uten disse avgiftene, og da er det også feil.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jooo. På en bilbane vil ioniq bli igjen.

 

Men jeg tror ikke på at noen trenger mere enn 20 mil rekkevidde (bortsett fra unntak) så alt over det er mer eller mindre verdiløst. Den er kjapp nok. Det som er igjen er eventuell sikkerhet der model 3 antagelig vinner.

 

Så hva får man for 120000?

 

Men jeg forstår teslakjørere. Den er sikkert morsommere, og hva er 120000 verd om man har et par 120000 fra før. Penger er ikke mye verdt om man har mye av det :) ironisk nok.

 

Tror ikke på at _noen_ trenger mer en 20 mil rekkevidde? Kanskje ikke i Oslo sentrum nei.

Og 20 mil rekkevidde funker vel best om man kan stoppe innom en Tesla supercharger å lade med 150kw som det finnes flust av her i nordnorge, men det kan man heller ikke med en ioniq..

 

Vet heller ikke om man får hengerfeste på ioniq? isåfall vil man jo ha vesentlig kortere rekkevidde om man skulle trekke henger.

Kjekt å ha en del ekstra kapasitet å gå på da.

 

Vurderer å kjøpe meg en Model 3, blandt annet for å kunne pendle oftere til mine foreldre som bor 12 mil unna. Ville vært tungvindt å måtte stoppe å lade på hjemturen hver gang da.

 

Og en Golf med 300hk og 4x4 med litt sammenlignbart ekstrautstyr kommer på 650 tusen, pluss 18kr per mil i drivstoff.. Så i sin klasse er Model 3 billig (og sikker tydeligvis)

Endret av Complexity
  • Liker 5
Lenke til kommentar

At alle bilistene skal sponse rike elbileiere som kjører rundt i telsa, jaguar og audier er latterlig.

Hva med Nissan, Opel, Hyundai, Kia, osv.?

 

Og det er alle andre som sponser fossilbileiere, da fossilbileiere påfører samfunnet enorme utgifter i form av sykdom på grunn av giftige utslipp osv. Og oljeutvinningen i seg selv er jo brutal og grusom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med Nissan, Opel, Hyundai, Kia, osv.?Og det er alle andre som sponser fossilbileiere, da fossilbileiere påfører samfunnet enorme utgifter i form av sykdom på grunn av giftige utslipp osv. Og oljeutvinningen i seg selv er jo brutal og grusom.

Elbiler burde kun ha kjørt på grusveier da asfalt er et grusomt fossilt produkt. Gummihjul produsert av samme stoff er jo heller ikke bra.

 

Dette hadde selvfølgelig ikke gitt støvproblemer. Nå er det heldigvis ikke alle elbiler som tåler grusveier!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med Nissan, Opel, Hyundai, Kia, osv.?

 

Og det er alle andre som sponser fossilbileiere, da fossilbileiere påfører samfunnet enorme utgifter i form av sykdom på grunn av giftige utslipp osv. Og oljeutvinningen i seg selv er jo brutal og grusom.

Hvis Norge ikke hadde pumpet olje for harde livet ville de ikke hatt råd til subsidier til de allerede rike elbileierne.

Oljen er praktisk talt helt essensiell for dette landet, og noe man er helt avhengig av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva med Nissan, Opel, Hyundai, Kia, osv.?

 

Og det er alle andre som sponser fossilbileiere, da fossilbileiere påfører samfunnet enorme utgifter i form av sykdom på grunn av giftige utslipp osv. Og oljeutvinningen i seg selv er jo brutal og grusom.

Hvis Norge ikke hadde pumpet olje for harde livet ville de ikke hatt råd til subsidier til de allerede rike elbileierne.

Oljen er praktisk talt helt essensiell for dette landet, og noe man er helt avhengig av.

Genialt å eksportere den oljen vi ikke brenne opp selv da.. _Gir faktisk mer inntekter enn «subsidiene»...

Lenke til kommentar

Det høres fornuftig ut, men når begynner denne perioden? Jeg kan ikke huske å ha hørt noe konkret fra politikerne.

Det er det eneste fornuftige, men kjenner jeg politikerne rett så er det jo langt i fra sikkert at de velger den fornuftige måten. Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil ikke el-biler omtrent automatisk gjøre det bra i front-mot-front?

De kan legge inn store deformering-soner, da de slipper å tenke på en motor man vil få i fanget.

 

Man har stort sett ikke fått "motoren i fanget" siden "body on frame" gikk av moten på 60-tallet.

 

Det er kort deformasjonssone som har vært problemet.

 

Biler som Porsche 911 og Fiat X1/9 var "sikre" i sin tid, vekten/størrelsen tatt i betraktning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skal godt gjøres å få mer value for pengene enn å kjøpe en model 3 i dette landet her. Nei sier ikke at den er perfekt, men utrolig god for fine priser. 

 

Nja. For en som helst ser i seksjonen 200-250 000 så ser jeg ikke hvordan den kan konkurere. Når jeg ser på billigste hyundai og model 3 og ser på prisforskjellen så går det bare ikke.

Hva har budsjettet ditt med om TM3 er mye for pengene eller ikke?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er virkelig du en av de som hevder at elbil ikke er subsidiert i Norge?

 

Synes ikke du også at det er rart når du betaler mere i avgifter for en reddik enn for en Tesla?

Det er mye man kan reagere på. Det er mange som klager over at man bruker så mye penger på vei i Oslo sammenlignet med det som brukes i resten av landet. Med oslopakke 3 kommer man til å bruke noe sånt som 108 milliarder. Fergefri E39 kommer til å koste noe sånt som 340 milliarder. Ser man på kost-nytte er det kanskje ikke riktig å si at man bruker så mye på vei i Oslo.

Nye landsmenn er estimert til å koste 250 milliarder årlig.

Byråkratiet i Norge øker år for år og koster dermed mer og mer.

Så kanskje er det feil å reagere så voldsomt på dette med elbil da det er lommepenger sammenlignet med mye annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Elbiler burde kun ha kjørt på grusveier da asfalt er et grusomt fossilt produkt. Gummihjul produsert av samme stoff er jo heller ikke bra.

 

Dette hadde selvfølgelig ikke gitt støvproblemer. Nå er det heldigvis ikke alle elbiler som tåler grusveier!!

Uten kjøretøy og fartøy som bruker fossilt drivstoff så hadde ikke etterspørselen vært så stor, og utvinningen ville vært mer begrenset og det ville vært mindre penger å hente og færre kriger, mindre djevelskap generelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis Norge ikke hadde pumpet olje for harde livet ville de ikke hatt råd til subsidier til de allerede rike elbileierne.

Oljen er praktisk talt helt essensiell for dette landet, og noe man er helt avhengig av.

Elbileiere er ikke rike.

 

At oljen er essensiell betyr ikke at måten oljen brukes på er OK. De ekstreme subsidiene oljeindustrien får er dessuten ufattelig mye større enn de småpengene som brukes på avgiftsfritak for elbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis Norge ikke hadde pumpet olje for harde livet ville de ikke hatt råd til subsidier til de allerede rike elbileierne.

Oljen er praktisk talt helt essensiell for dette landet, og noe man er helt avhengig av.

 

Det er vell liten tvil om at olje er essensielt for Norge sin inntjening, der er det nok få som klager. Men hvordan Oljen brukes, det er no tragiske greier. Men det hjelper jo landet det også, da en konstant må fylle på tankene. 

 

Men, en dag vill vi gå tom for oljen uansett og slik det ser ut nå går vi mot et giga krakk i prisen også. Så det er påtide å tenke nytt. Vi er dog sent ute der som vi ser på tildeling av havvind kontrakter feks. Det er veldig synd. 

 

Men dette passer kanskje bedre i en annen tråd :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke på at _noen_ trenger mer en 20 mil rekkevidde? Kanskje ikke i Oslo sentrum nei.

Og 20 mil rekkevidde funker vel best om man kan stoppe innom en Tesla supercharger å lade med 150kw som det finnes flust av her i nordnorge, men det kan man heller ikke med en ioniq..

 

Vet heller ikke om man får hengerfeste på ioniq? isåfall vil man jo ha vesentlig kortere rekkevidde om man skulle trekke henger.

Kjekt å ha en del ekstra kapasitet å gå på da.

 

Vurderer å kjøpe meg en Model 3, blandt annet for å kunne pendle oftere til mine foreldre som bor 12 mil unna. Ville vært tungvindt å måtte stoppe å lade på hjemturen hver gang da.

 

Ioniqs 20 mil var akkurat for kort til at jeg følte jeg kunne ha den som eneste bil. Har ca 9 mil til min mor, og samme tilbake. Da blir det snau kapasitet, selv om man kan lade litt når man først var der, men det kommer jo an på hvor rask ladefart man får, om det finnes lademulighet. Det er det blitt nå, men det er så sakte at det blir begrenset hva man får fylt på før man drar snuten hjemover. Men noen mil ekstra får man.

 

Til gjengjeld, med det "lille" batteriet, så er det raskt å fylle opp, og den er i tillegg den elbilen med lavest forbruk. Og med 70 kW effekt kan den nyttiggjøre seg de nye Ionityladerne og konkurrentenes tilsvarende, samtidig som den faktisk får tilnærmet full fart på 50 kW-ladere, langt opp på ladingen. Dabber visstnok ikke noe særlig ned før ved ca 80 %, men fremdeles fin fart opp til over 90 %.

 

Med det gjerrige forbruket, så har den vist seg langt bedre enn konkurrentene, men den er "på vippen". Den kommer riktignok snart med langt større batteri (fra 28 til 38), og endelig app-løsning, så er det kun hengerfestet som mangler.

 

Men imellomtiden kom de med Kona, som er den jeg gikk for. Og den er jeg ganske så fornøyd med, selv om jeg savner app-løsning og hengerfeste, som man på den tiden jeg tok den endelige avgjørelsen, ikke visste at ville komme på plass for TM3 til tross for lovnadene om slikt.

 

Skulle jeg kjøpt nå, så hadde jeg nok sikkert gått for en TM3 SR+ som har ca samme pris som jeg ga for min med full pakke inkl. vinterdekk, men noe kortere rekkevidde uten at det hadde gjort veldig mye. Den raske ladetiden, lave priser på SCene og mye av det andre som taler til Tesla sin fordel, ville helt klart veid tyngre.

 

Men jeg ville ikke byttet idag, med mindre jeg hadde fått nyprisen+ for min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...