Gå til innhold

Euro NCAP har testet Tesla Model 3: «Perfect score»


Anbefalte innlegg

De er fratatt avgifter, men at noen påstår at de betaler for mine kjøp. 

 

Men er du enig i at staten får inn mindre penger når folk kjøper elbil i steden for fossilbil? Det tror jeg du er, og disse pengene må selvfølgelig hentes inn andre steder for at budsjettet skal gå opp.

 

Det er mva på de fleste varer i Norge, og at elbil skal være et unntak er svært usosialt. Hvorfor skal man betale mva på el-sykkel men ikke elbil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men jeg skjønner at når man på død og liv skal hate elbiler så må man angripe politikken. For bilene viser seg å holde mål (noe kollisjonstesten her beviser objektivt sett).

 

For ordens skyld digger jeg elbiler selv. De er blitt så bra nå at ikke alle må være med å subsidiere dem.

Lenke til kommentar

Men er du enig i at staten får inn mindre penger når folk kjøper elbil i steden for fossilbil? Det tror jeg du er, og disse pengene må selvfølgelig hentes inn andre steder for at budsjettet skal gå opp.

 

Det er mva på de fleste varer i Norge, og at elbil skal være et unntak er svært usosialt. Hvorfor skal man betale mva på el-sykkel men ikke elbil?

 

Om alternativet er ny fossilbil så er jo svaret åpenbart ja. Og da må en se på hva disse pengene utgjør for budsjettet ja. Og om noen mener det er satt opp en post som heter "du må dekke Salvesen sin elbil med X antall kroner" så må du gjerne si i fra hvor denne posten ligger, ellers bør en droppe slik håpløs semantikk. 

 

Jeg definerer ikke de reglene der, ta det opp med Erna om du er uenig. Jeg forholder meg til det som er satt. 

Lenke til kommentar

Finnes det egentlig en nyprodusert elbil på ny plattform som ikke gjør det bra i krasj-tester? Det burde jo ligge alle forhold til rette her for å skåre høyt i slike tester, når man ikke trenger å flytte motorer og den slags ut til siden? Samt man bruker flere hundre kilo's kasse i øverste kvalitet for å stive opp området der man sitter? 

Lenke til kommentar

At alle bilistene skal sponse rike elbileiere som kjører rundt i telsa, jaguar og audier er latterlig.

Så hvis jeg starter med 1000 kr på kontoen og velger å kjøpe meg sko til 800 kr i stedet for et par til 400 kr, så er jeg per din definisjon rikere enn om jeg hadde valgt de til 400 kr?

 

Er man rik om man har råd til å kjøpe en ny Mercedes E-klasse? Eller en Skoda Superb?

Endret av Simen1
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Så hvis jeg starter med 1000 kr på kontoen og velger å kjøpe meg sko til 800 kr i stedet for et par til 400 kr, så er jeg per din definisjon rikere enn om jeg hadde valgt de til 400 kr?

 

Sansynligheten er jo stor for at man kjøper dyrere sko jo rikere man er. Når man så må betale 100 kr av de 400,- til staten om man ikke har råd til avgiftsfrie sko til 800,-, så er det noe som er feil.

 

Jeg synes det er topp at vi har sponset elbiler i noen år, men nå er det på tide å trappe ned.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper vanligvis bil i prisklassen halvparten av det jeg gjorde når jeg kjøpte Teslaen. Jeg strakk meg langt og vrengte sparekontoen godt. Ergo er jeg rikere enn om jeg hadde kjøpt en pent brukt Skoda stasjonsvogn i stedet for?

 

På tide å trappe ned siden elbilandelen har nådd hele 7,9%? Er det det vi/Norge har ambisjoner om? 7,9%?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

På tide å trappe ned siden elbilandelen har nådd hele 7,9%? Er det det vi/Norge har ambisjoner om? 7,9%?

 

Neida, jeg håper andelen fortsetter og vokse også uten subsidier. Elbilene er jo som nevnt blitt såpass bra nå at de bør kunne konkurrere med fossilene på likt grunnlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neida, jeg håper andelen fortsetter og vokse også uten subsidier. Elbilene er jo som nevnt blitt såpass bra nå at de bør kunne konkurrere med fossilene på likt grunnlag.

Mva-fritak anser jeg som et subsidie, da utgangspunktet bør være at alle varer og tjenester bidrar like mye til samfunnet. Men miljøskatter som CO2-avgift og den relaterte vektavgifta (for den er jo egentlig bare en indirekte måte å beskatte CO2 og andre avgasser) anser jeg for å være skatter på utslipp. Det vil aldri kunne innføres CO2-avgift på noe som ikke slipper ut CO2. At elbilene betaler CO2-avgift proporsjonalt med CO2-utslippet, altså null, er altså ikke noe subsidie. Mva vil nok innføres gradvis over en tiårsperiode, men CO2-avgift kommer aldri på elbil. Ei heller en CO2-avgift som forsøkes snikinnført under falsk flagg.

 

CO2-avgiften har dessverre to sider. Den gode siden og "the dark side".

- De som betaler den har økonomisk incentiv for å redusere sine utslipp

- De som mottar betalingen har økonomisk incentiv for å opprettholde og øke utslippene. Det er også fristende å straffe miljøriktig adferd ved å innføre fiskalavgifter som erstatning for avgifter på miljøfiendtlig aktivitet. Her bør det være noen vaktbikkjer som passer på at ikke staten stikker hånda ned i honningkrukka.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Skal godt gjøres å få mer value for pengene enn å kjøpe en model 3 i dette landet her. Nei sier ikke at den er perfekt, men utrolig god for fine priser. 

 

Nja. For en som helst ser i seksjonen 200-250 000 så ser jeg ikke hvordan den kan konkurere. Når jeg ser på billigste hyundai og model 3 og ser på prisforskjellen så går det bare ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nja. For en som helst ser i seksjonen 200-250 000 så ser jeg ikke hvordan den kan konkurere. Når jeg ser på billigste hyundai og model 3 og ser på prisforskjellen så går det bare ikke.

Men den billigste hyundai modellen er jo en helt annen bil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo? Billigste hyundai elbil altså. Men hver til sitt behov da.

 

Aha, da missforsto jeg deg! Ioniq koster vell fra 250 000 og  har halv rekkevidde av SR+, mindre enn halvparten av max effekt på hurtiglader, ca dobbelt så "treg" til 100 osv osv. Mens tesla'n koster rundt 120 000 mer. Jeg klarer ikke se en eneste fordel med Ioniq ift pris foruten om en ikke har råd til å koste på seg mer enn 250 000. 

 

Men absolutt, hvert sitt behov. Jeg prøver bare å si at SR+ er utrolig mye bil for pengene i Norge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jooo. På en bilbane vil ioniq bli igjen.

 

Men jeg tror ikke på at noen trenger mere enn 20 mil rekkevidde (bortsett fra unntak) så alt over det er mer eller mindre verdiløst. Den er kjapp nok. Det som er igjen er eventuell sikkerhet der model 3 antagelig vinner.

 

Så hva får man for 120000?

 

Men jeg forstår teslakjørere. Den er sikkert morsommere, og hva er 120000 verd om man har et par 120000 fra før. Penger er ikke mye verdt om man har mye av det :) ironisk nok.

Endret av Limbeck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...