Gå til innhold

RTX 2070 vs RTX 2070 Super - Verdt et bytte?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Så jeg kjøpte et ASUS 2070 OC skjermkort for ca 4 uker siden. Jeg anskaffet dette skjermkortet på tilbud til kr 5 999,-

 

Jeg er fortsatt innenfor «Åpent Kjøp»-ruten og lurer på om det er verdt å bytte inn mitt originale kjøp mot det nye 2070 Super som kommer nå ila måneden her? Blir det stor prisforskjell?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer nok ved release ettersom butikker må jo ha noe å selge. Tror nok prisen vil være den samme som eksisterende 2070 modeller

 

palit 2070 jetstream super koster like mye som non super versjonen

Endret av Rajak
Lenke til kommentar

Jeg tviler litt på det. Vi får vente og se hvor 2080S lander. Om ryktene er sanne om at det "bare" er basert på en full TU104 die, så har det jo ingen plass å gå, og jeg tviler litt på at Nvidia vil tillate 2070S å komme så nærme 2080S at 2080S blir helt meningsløst. Ikke for det, det kan jo kanskje være grunnen til at 2080S ikke ble lansert på likt? De vil rett og slett ikke stille den opp på siden av 2070S? :p

 

Uansett, mitt 2070 Gaming Z har max Power limit på 250W, og da er det altså omtrent så raskt som et 2070S; ~15% raskere enn "referanse" 2070. "Stock" har GZ "TBP" på 225W, og er da ~10% raskere enn 175 Watts 2070 "ref". Stock trenger GZ altså 50W mer, for å være 10% raskere!

 

2070S har 11,1% flere CUDA kjerner, og trenger altså 30W mer enn 2070 FE for å slå 2070 FE med ~10%? Eller 40W mer for å slå 2070 "ref" med ~15%. Det er altså litt mer energi effektivt enn mitt GZ, uten at det egentlig sier så mye. :p

 

Jeg tror rett og slett 2070S vil stange hodet i taket enten på power limit den vil bli tillatt, eller på Turings max frekvens. Om man antar både mitt GZ og de fleste 2070S stopper på ~2100MHz, så vil det da ikke være mer enn de 11,1% ekstra CUDA cores som skiller dem i ytelse...

Lenke til kommentar

Jeg tviler litt på det. Vi får vente og se hvor 2080S lander. Om ryktene er sanne om at det "bare" er basert på en full TU104 die, så har det jo ingen plass å gå, og jeg tviler litt på at Nvidia vil tillate 2070S å komme så nærme 2080S at 2080S blir helt meningsløst. Ikke for det, det kan jo kanskje være grunnen til at 2080S ikke ble lansert på likt? De vil rett og slett ikke stille den opp på siden av 2070S? :p

 

Uansett, mitt 2070 Gaming Z har max Power limit på 250W, og da er det altså omtrent så raskt som et 2070S; ~15% raskere enn "referanse" 2070. "Stock" har GZ "TBP" på 225W, og er da ~10% raskere enn 175 Watts 2070 "ref". Stock trenger GZ altså 50W mer, for å være 10% raskere!

 

2070S har 11,1% flere CUDA kjerner, og trenger altså 30W mer enn 2070 FE for å slå 2070 FE med ~10%? Eller 40W mer for å slå 2070 "ref" med ~15%. Det er altså litt mer energi effektivt enn mitt GZ, uten at det egentlig sier så mye. :p

 

Jeg tror rett og slett 2070S vil stange hodet i taket enten på power limit den vil bli tillatt, eller på Turings max frekvens. Om man antar både mitt GZ og de fleste 2070S stopper på ~2100MHz, så vil det da ikke være mer enn de 11,1% ekstra CUDA cores som skiller dem i ytelse...

4BsZFVl.png

Lenke til kommentar

4BsZFVl.png

 

Takk, er jo bare ett spill og en oppløsning, men om representativt så illustrerer det jo poenget mitt ganske greit.

 

Jeg har ikke orket å se videoen til GN. Jeg synes Burke er en fjott, og med den monotone munndiareen over 1000 datapunkter som tydeligvis er like viktige alle sammen, så er jeg som regel i koma lenge før jeg er ferdig med en av videoene hans.

 

Artiklene kunne da vært et alternativ, men det er for mye rot, og prinsipielt er alt de leverer uansett verdiløst. Burke hevder å være en tilhenger av "the scientific method"... Bare ikke når det kommer til benchmarkene sine. Han liker tilsynelatende ikke å bli ettergått, mest sannsynlig fordi han slurver...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, er jo bare ett spill og en oppløsning, men om representativt så illustrerer det jo poenget mitt ganske greit.

 

Jeg har ikke orket å se videoen til GN. Jeg synes Burke er en fjott, og med den monotone munndiareen over 1000 datapunkter som tydeligvis er like viktige alle sammen, så er jeg som regel i koma lenge før jeg er ferdig med en av videoene hans.

 

Artiklene kunne da vært et alternativ, men det er for mye rot, og prinsipielt er alt de leverer uansett verdiløst. Burke hevder å være en tilhenger av "the scientific method"... Bare ikke når det kommer til benchmarkene sine. Han liker tilsynelatende ikke å bli ettergått, mest sannsynlig fordi han slurver...

fordi jeg gidder å lete frem 5000 screnshots for å bevise deg feil. ikke min jobb. 

Endret av Rajak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tviler litt på det. Vi får vente og se hvor 2080S lander. Om ryktene er sanne om at det "bare" er basert på en full TU104 die, så har det jo ingen plass å gå, og jeg tviler litt på at Nvidia vil tillate 2070S å komme så nærme 2080S at 2080S blir helt meningsløst. Ikke for det, det kan jo kanskje være grunnen til at 2080S ikke ble lansert på likt? De vil rett og slett ikke stille den opp på siden av 2070S? :p

 

Uansett, mitt 2070 Gaming Z har max Power limit på 250W, og da er det altså omtrent så raskt som et 2070S; ~15% raskere enn "referanse" 2070. "Stock" har GZ "TBP" på 225W, og er da ~10% raskere enn 175 Watts 2070 "ref". Stock trenger GZ altså 50W mer, for å være 10% raskere!

 

2070S har 11,1% flere CUDA kjerner, og trenger altså 30W mer enn 2070 FE for å slå 2070 FE med ~10%? Eller 40W mer for å slå 2070 "ref" med ~15%. Det er altså litt mer energi effektivt enn mitt GZ, uten at det egentlig sier så mye. :p

 

Jeg tror rett og slett 2070S vil stange hodet i taket enten på power limit den vil bli tillatt, eller på Turings max frekvens. Om man antar både mitt GZ og de fleste 2070S stopper på ~2100MHz, så vil det da ikke være mer enn de 11,1% ekstra CUDA cores som skiller dem i ytelse...

 

For de som ikke gidder å styre så mye med overklokking, så får man jo med 2070 Super tilnærmet 2080-ytelse for prisen av et RTX 2070. Bare win win i grunn. Lest flere reviews og sett en del videoer nå. Det gir noe sånn som 97% av ytelsen til et 2080.

 

2080 Super virker decent. Men spent på benchmarks. Kanskje jeg gidder å bytte ut 1080 Tien med det.

Lenke til kommentar

For de som ikke gidder å styre så mye med overklokking, så får man jo med 2070 Super tilnærmet 2080-ytelse for prisen av et RTX 2070. Bare win win i grunn. Lest flere reviews og sett en del videoer nå. Det gir noe sånn som 97% av ytelsen til et 2080.

 

2080 Super virker decent. Men spent på benchmarks. Kanskje jeg gidder å bytte ut 1080 Tien med det.

 

Jeg stoler i grunnen kun på Harware Unboxed sine reviews når det gjelder å skulle si noe om gjennomsnittlig ytelse over mange spill. Men TechPowerUP var i denne omgang også enige med HWUB; 2070S er sånn ca. 93% av 2080 sin ytelse.

 

Det som er greit å huske på er at både 2070S, 2080 og nå kommende 2080S vil være basert på samme brikken; TU104. Det er strengt tatt kun antall CUDA cores som kan påvirke ytelsen utenom power target. Altså, på samme frekvens vil de yte ganske likt som antallet CUDA cores skulle tilsi. Og her blir det litt interessant: 2070S har TBP på 215W, mens 2080 med 15% flere CUDA cores også trekker 215W. Vel 2080 FE modellen trekker jo 225W da. Og nå kommer altså 2080S med en TBP på 250W!! Og 20% flere CUDA cores enn 2070S samt en oppgitt boost frekvens på 1815MHz, 45MHz høyere enn 2070S.

 

All denne rokkeringen gjør det lett å miste oversikten, og plutselig ser søppel kort ikke fullt så søppel ut lenger, fordi vi nå er vant til at de var søppel, og all forbedring virker jo automatisk "bra"...

 

Line-up nå blir altså et høyere klokket, høyere TBP kort med 20% flere CUDA cores som skal klare å skille seg fra 2070S på en "meningsfull" måte. Og i et vakuum virker jo ikke det så galt. Altså, når vi glemmer at det bare er en 4,3% økning i CUDA cores over 2080...

 

Enkelt sagt kan man si at den nye line-up'en er mye nærmere slik lanseringen skulle sett ut, mens prisene fremdeles er helt på bærtur...

 

Å bytte 1080Ti i et 2080S virker på meg som en skikkelig øvelse i meningsløshet...

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...