Gå til innhold

Ikke fornøyd med regjeringens drivstoffplan: – Strøm kan bli dyrere enn diesel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Løsningen er enkel. Øk prisen på diesel.

 

..og subsidier et grønt tiltak med overskuddet. Grønn avgift. Det skal ikke være en melkeku for staten å ta brukere av bensin og diesel, men gjøre det mer fordelaktig å velge miljø.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

– Tydeligere mål på hydrogen savner vi, samt tallfesting av mål. 

 

Null er et veldig fint tall, eller "Zero" da siden de synes engelsk høres så kult ut  :)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Nå har privatbilismen gått opp til nesten 50% batteri, pluss 20-30% plug-in hybrid. Det er på tide at vi ser noe lignende fra buss-næringen. Gjerseth burde ikke skryte av følgende utsagn: "Senest nå på søndag startet Norges største bussanbud opp på Romerike, hvor hele 463 busser ble skiftet til fossilfritt med 39 elbusser og resten på bærekraftig biodrivstoff".

Han burde vært flau over at kun 8% av bussene skal gå på batteri. "Bærekraftig biodrivstoff" høres ikke særlig troverdig ut samtidig som regnskogene hugges ned. -Hadde biodrivstoffet i det miste gått til noe som man ikke pr i dag kan elektrifisere, som fly, hadde det gjort litt nytte for seg.

På tide at busser går over til strøm, Kineserene har klart det i byer mer folkerike enn hele Norge.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Løsningen er enkel. Øk prisen på diesel.

 

Tja... enkel løsning men ikke helt gjennomtenkt.

 

Er jo allerede stor motstand mot bompenger som skaper sosiale forskjeller. Hvordan skal det gå om man slenger på +10,- på literen på diesel og bensin?

 

De som har mye har fortsatt råd å kjøre. De som har lite blir derimot straffet hardt.

 

Et påslag på fossilt drivstoff kan være mulig en gang i fremtiden, men det er både politisk og sosialt helt feil tidspunkt å gjøre dette nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tja... enkel løsning men ikke helt gjennomtenkt.

 

Er jo allerede stor motstand mot bompenger som skaper sosiale forskjeller. Hvordan skal det gå om man slenger på +10,- på literen på diesel og bensin?

 

De som har mye har fortsatt råd å kjøre. De som har lite blir derimot straffet hardt.

 

Et påslag på fossilt drivstoff kan være mulig en gang i fremtiden, men det er både politisk og sosialt helt feil tidspunkt å gjøre dette nå.

Ja, nytter ikke og gjøre dette før brukt bil markedet er mettet med elbiler og de som ikke stiller sterkt økonomisk har mulighet til og velge dette om de ønsker.

 

Slik det er i dag er det middelklasse og de over som har tilgang på elbil i Norge. Da de er relativt nye, noe en med budsjett 20000,- ikke har råd til.

 

Dummeste vi gjorde var og bli med i det Europeiske markedet på energi. Noe som gjør oss til kuer etter markedet. 

 

Energi må man ha for og leve. Og når vi får en overflod av det kommer det til og bli en menneske rett. Og ikke bli overlatt i hendene til det frie marked.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Strøm dyrere enn diesel...

Ja NVE, hvor lenge skal det gå før dere innser at dere faktisk må gjøre noe med effektavgiftene. Herregud for en sidrumpet organisasjon.

effektavgift er ei feilslått avgift slik det blir brukt no. Det kan vere dyrt å bruke effekt NÅR DET ER MANGEL PÅ DET, og ikkje ellers. For å oppnå det dei sei dei vil må det bli rimelig å trekke mykje effekt om natta og ellers ved lita belastning, så kan dei som er interessert i det varme akkumulatortankane sine etc då.

 

Å ha høg effektavgift på bruk av en hurtiglader om sommeren når "ingenting" blir brukt fra trafoen er ran

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...