Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Våken flere døgn i strekk

skjerr

Anbefalte innlegg

Sliter generelt mye med søvn og går på medisin for dette. I natt sov jeg bare en dårlig time og ser for meg at det kommer til å fortsette slik. Spørsmålet mitt er hvor mange døgn må jeg gå uten noe som helst søvn før jeg kan kontakte legevakt / haste time hos legen. Ser for meg at det ikke er så bra å gå våken flere døgn i strekk. Jobber og trener på dagtid så jeg blir sliten, bare ikke trøtt.

Endret av skjerr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkle svaret er; når du er plaget av det og/eller du utsetter deg selv eller andre for fare.

Plagene, uten innbyrdes rang, er f.eks fremtredende psykiske plager som: Vrangforestillinger, hallusinasjoner, hull i hukommelsen, mani, depresjon, initiativløshet, ambivalens i viktige avgjørelser, etc.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du må gå til lege umiddelbart å få resept på tabletter som virker skikkelig.

Det å gå med dårlig søvn over lengre tid kan få alvorlige konsekvenser, langt større enn de fleste aner. Snakker da om flere år, ikke dager eller uker.

Lenke til kommentar

Du må gå til lege umiddelbart å få resept på tabletter som virker skikkelig.

Det å gå med dårlig søvn over lengre tid kan få alvorlige konsekvenser, langt større enn de fleste aner. Snakker da om flere år, ikke dager eller uker.

Legen min sa at jeg ikke fikk noe sterkere, og fikk komme tilbake kun om det var nødstilfelle, altså at jeg ikke hadde sovet på flere dager fordi da var det farlig. Vet bare ikke hvor mange dager det er snakk om.

Lenke til kommentar

Jeg har lest et sted at risiko for varig hjerneskade starter ved 72 timer våken i strekk.

Jeg aner ikke om det stemmer, eller om dagens kunnskap tilsier at det kan stemme, men det høres ikke urealistisk for meg. Jeg klarte 62 timer våken i strekk en gang, og da var jeg helt ødelagt etterpå og sov i 15 timer uavbrutt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Langvarige søvnproblemer som strekker seg over flere år kan gi alvorlige komplikasjoner som hjerteproblemer og diabetes for å nevne noe. Bivirkninger av medikamenter er betydelig mindre enn risikoen man løper ved dårlig søvn.

Et annet aspekt er den reduserte livskvaliteten, mulighet for et godt liv og det å kunne stå i arbeid, familiesituasjon osv. vil kunne påvirkes i stor grad. Så veien fra en lederstilling til ufør kan være relativt kort, og man kan få en tidlig død.

Lenke til kommentar

Jeg var tidligere avhengig av sovemedisinen Zopiklone og i 2012 sluttet de å virke. Jeg sov kun hvis jeg hadde en dose av det i kroppen, og det var ikke bra. Jeg bestemte meg for å slutte helt med disse pillene. Jeg opplevde så omtrent 2 uker uten søvn. Jeg ble observert sovende, så jeg hadde litt mikrosøvn av og til uten at jeg la merke til det selv. Da var jeg helt nede i kjelleren.

Legen min skrev så ut 25mg (senere 15mg) Truxal som jeg skulle ta om kvelden. Denne er svært lite vanedannende og hjalp meg med å få orden på søvnen igjen. Den kan også tidvis kombineres med Vallergan (som egentlig er et antihistamin), men da kan du bli ganske sløv dagen derpå, dog ikke som å være et par netter uten søvn. Ingen av disse er egentlig sovemedisiner, men kan brukes som det sekundært. Truxal får hovedsakelig huet til å slappe av litt.

Kan godt hende du trenger sykemelding noen uker for å ta tankene litt vekk fra det. Det hadde jeg.

Søvn er veldig viktig. Det er ikke uten grunn at å holde noen våkne blir brukt som tortur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...