Gå til innhold

Hvordan Rense CPU For Goop?

Anbefalte innlegg

Kjølepasta er ikke noe "MUST" med mindre man skal overklokke..

Uten noen form for kjølepasta eller thermal pads vil maskinen bli ustabil selv uten overklokk, siden de aller færreste CPU'er liker temper på 70-80°C...

Ehm, det kommer jo selvfølgelig ann på smooth-heten på kjøler/cpu-kjerne, men de aller fleste maskiner ville klart seg fint uten kjølepasta (ikke at det er anbefalt)... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjølepasta er ikke noe "MUST" med mindre man skal overklokke..

Uten noen form for kjølepasta eller thermal pads vil maskinen bli ustabil selv uten overklokk, siden de aller færreste CPU'er liker temper på 70-80°C...

Ehm, det kommer jo selvfølgelig ann på smooth-heten på kjøler/cpu-kjerne, men de aller fleste maskiner ville klart seg fint uten kjølepasta (ikke at det er anbefalt)... ;)

Uten noen som helst form for kjølemedium mellom core og kjøler vil CPU slite endel. Leste en test hos ocshoot.no, der det viste seg at uten goop/thermal pad, steg tempen til 80°C før maskinen slo seg av.

På nyere P4-CPU'er er det en funksjon (thermal throttling) som gjør at CPU senker hastigheten når tempen er for høy. Hvis du ikke bruker goop, kan du risikere at CPU bare kjører på 75% fordi thermal throttling slår inn.

Lenke til kommentar
Vann bad. Ikke bruk vann. De fleste alkohol-forbindelser (avhengig av sammensetning, naturligvis) fordamper ved romtemperatur, svjv. Deriblant isopropanol.

PS. Vann fordamper også ved romtemperatur (ellers hadde ikke klærne på tørkestativet blitt tørre)

Bruk fingeren og litt papir. Det duger i massevis. Ser ingen vits i å rengjøre overflaten til de grader med diverste stoffer.

Lenke til kommentar
Artic Silver 5 er vel den beste goop på markedet, og består av 99,9% sølv.

Arctic silver 5 er kanskje best med tanke på alle egenskaper under ett, men det er ikke best på ledningesvne:

Sakset fra www.arcticsilver.com om Thermal Resistance:

Arctic Silver 5: <0.0045 °C-in²/Watt (0.001 inch layer)

Arctic Silver 3: <0.0050 °C-in²/Watt (0.001 inch layer)

Arctic Silver II:<0.0028 °C-in²/Watt (0.001 inch layer)

Arctic Silver II har altså mye bedre termiske egenskaper enn Arctic silver 5.

Lenke til kommentar
Arctic Silver II har altså mye bedre termiske egenskaper enn Arctic silver 5.

Så er det vel ikke akkurat særlig lett å få tak i AS2 lenger... ;)

Poenget var bare at vanligvis går det fremover og blir bedre når man utvikler ting.. men her går tydeligvis utviklingen baklengs... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Jeg skiftet kjøler sist fredag, min første gang.

Og da brukte jeg først vanlig papir for å få vekk pastaen. Så brukte jeg denne TIM-clean flaska som er for CPU & kjøler og tok noen dråper av den på en q-tips og smurte rundt på cpu. Venta et par minutter. Så tørket jeg den av.

:yes:

EDIT: Flasken får du kjøpt her!

Endret av notarget
Lenke til kommentar
notarget, Typho: Hvorfor rengjøre så inn i granskauen nøye? Skal dere ikke ha på kjølepasta igjen etter å ha tørket vekk den gamle?

Finger'n eller litt dopapir funker glimrende..

Man vil jo ikke legge ny fin kjølepasta oppå den gamle. Når man først skal legge ny kjølepasta skal man egentlig ha en fin og blank cpu for maksimal kontakt...

Vil ikke akkuart legge ny kjølepasta på en møkkete eller blande den med en annen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...