dokost Skrevet 2. juli 2019 Del Skrevet 2. juli 2019 Hei! Jeg er på jakt etter laptop, og har sett meg ut en gaming-modell som svarer til kravene mine og vel så Problemet er at den er fryktelig dyr, over 20 000 kroner. Er det egentlig verdt å bruke så mye penger på en laptop? (og ja, jeg har vurdert stasjonær, men laptop passer best for meg). Jeg ønsker meg en kraftig plugg med 17’’ IPS-skjerm som kan kjøre spill og multitaske i adobe CC (video/foto/grafisk) kjapt og smidig. Planen er at den skal vare noen år og være et godt arbeidsverktøy i daglig bruk. Men jeg greier liksom ikke å forsvare å bruke så mye penger, selv om jeg har pengene. Er det verdt det? Og er det lurt å kjøpe nå, eller bør jeg vente litt og se om prisen faller? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. juli 2019 Del Skrevet 2. juli 2019 (endret) Multicom Kunshan PB51RF 15.6" OLED 4K/UHD, Intel® Core™ i9-9980HK, 16GB DDR4, 512GB PCIe SSD, 1TB HDD, GeForce® RTX™ 2070 8GB, Thunderbolt 3/USB-C, Uten OS Men syns det er lattlig til denne prisen windows 10 følger ikke med, og så lite ram\SSD disk man får her. Ville forventet Intel SSD 660p 2TB + Samsung 970 EVO Plus 1TB minimum i denne prisklassen. Men til gaming bør den konkurere mot stasjonær ryzen 7 1700 og GTX 1080. I krone og øre er ikke maskinen verdt å så mye, men siden det er få valg, ender man å måtte betale overpris. Nå er jo laptopene kjent for å støye mye og bli rask varme. Endret 2. juli 2019 av LMH1 Lenke til kommentar
fleksnes radio amatør Skrevet 2. juli 2019 Del Skrevet 2. juli 2019 det er lurt å kjøpe en 15" eller mindre så en kan sitte på kafe,pub samtidig som en holder på med arbeid, hadde en 17" i noen år til studier, det går an å ha med seg sånt å , på starbucks kan sjekke hva pc vesken het . Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. juli 2019 Del Skrevet 2. juli 2019 Men ulempen man burde ha forsikring, og der er vel neppe multicom den beste, så er vel problemet med slike laptoper støyer og er dyre. Så man må vurdere bruken, er jo morsomt og ha dyre laptoper, men er jo litt bortkastet. Fleste er nok vanskelig å oppgradere senere. uten å legge til mere ram og SSD muligens. Sikker på ITX ikke kan gå? Problemet er vel den platformen også blir varm hvis antall kjerner\tråder er viktig. Men man får nok ryzen 3700 vesentlig billigere med ATX. Lenke til kommentar
aswfg Skrevet 2. juli 2019 Del Skrevet 2. juli 2019 Siden du ikke skisserer hvorfor du trenger en laptop og ikke en stasjonær så blir det vanskelig å anbefale noe som helst. Skal du flytte på den ofte kommer du til å angre på 17" iløpet av de første par dagene. Lenke til kommentar
dokost Skrevet 2. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2019 Takk for svar så langt. Jeg "trenger" i utgangspunktet ikke en laptop, men jeg liker muligheten til å kunne ta den med eks. på hytta. Stort sett brukes den hjemme. Skulle jeg hatt stasjonær måtte den ha stått inne på et mørkt bøttekott av et kontor, og jeg liker best å sitte i stua. Jeg har 17" i dag, og synes det er en fin størrelse. Den begynner bare å bli gammal og treig. Men har også vært inne på tanken å kjøpe 15" og evt. ekstra skjerm ved behov, bare så det er sagt. Spørsmålet er vel heller om det er idiotisk å kjøpe en kjempedyr laptop, og om jeg i det hele tatt vil merke forskjell på en laptop til 20-25k , kontra en laptop til ca. 15k. Har det noe å si, liksom? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. juli 2019 Del Skrevet 2. juli 2019 (endret) Ja, men tempraturene blir nok varme, vil si GTX 1070\i7 7700t er ganske varm fra før av. Så er vel problemet med 4k er vel kanskje litt bortkastet til gaming ennå. Trenger du strålesporing hvis ikke er nyeste nvidia genrasjon bortkastet vil jeg si hvis du finner brukt laptop. Selv har jeg ikke det nyeste generasjon men syns det er litt bortkastet med det dyreste, selv om det er morsomt å teste ut. Hadde jeg blitt sponset ville jeg gjerne tatt i mot. Da man normalsett ikke videorediger ofte 4k\8k på laptop. Men hadde ikke hatt noe i mot raskere cpu, men når det koster så mye å oppgradere er det ikke noe vits. Da på ryzen trenger man bare en bios oppdatering, blir verre om man har laptop. FCBGA1440 vs FCLGA1151 Thermal Solution Specification PCG 2015A (35W) 35 vs 45 watt sier jo litt. Så tempraturene vil nok bli 100 grader på maks last mistenker jeg. i7 7700 T går fort mot 80 grader i gaming. Endret 2. juli 2019 av LMH1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 2. juli 2019 Del Skrevet 2. juli 2019 (endret) Her er en oversikt over pc'er som er relativt kraftige så kan du kanskje vurdere litt hva som skiller de, søk gjerne opp tester på de, eller benchmark på cpu og gpu. https://classic.prisjakt.no/category.php?m=s342664142&o=produkt_pris_inkmoms Jeg tror at en kan få valuta for pengene opp til 20-25000, om en vil ha det beste. På en annen side kan en argumentere med at en til 12-15000 kan gjøre jobben. Endret 2. juli 2019 av Svein M Lenke til kommentar
ex-jordbærplukker Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 For 20 tusen kan man faa en fet stasjonspc, paa laptop saa er det mer lonnsomt aa gaa for casual fordi bade verdi og kvalitet paa baerbar degraderer fortere enn stasjonaere pc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå