morbo Skrevet 23. desember 2003 Rapporter Del Skrevet 23. desember 2003 Hva er forskjellen på 1-veis, 2-veis og 3-veis høyttalere? Jeg har en '85-modell BMW 520i (E28) med original stereo og høyttalere. Hvis jeg kjøper et 4x50 anlegg, er det stor fare for å sprenge høyttalerne? Cheers Rolf Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. desember 2003 Rapporter Del Skrevet 23. desember 2003 1-veis: Ett element spiller ALLE frekvensene. (Bass, mellomtone og diskant) 2-veis: To elementer. Ett spiller de lave frekvensene (som regel bass og mellomtone) og et annet spiller diskanten. Klarere lyd enn 1-veis. 3-veis: Tre elementer. Ett til bass, ett til mellomtone og ett til diskanten. 4-veis: Fire elementer.... Osv osv.... Jo større forsterker jo bedre. Du hører lett når du har skrudd lyden for høyt. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 23. desember 2003 Rapporter Del Skrevet 23. desember 2003 4-veis er ikke særlig vanlig, og inndelingen er ikke like innlysende som på 1/2/3-veis høyttalere. Iallefall ikke i bil. Superdiskant får man vel på gulvstående høyttalere, denne teller vel som #4. Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 23. desember 2003 Rapporter Del Skrevet 23. desember 2003 4x50 betyr vel at den greie å drive 4 høytallere på 50w, og ikkje kar mange "veis" dei er. eller eg er på jordet? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. desember 2003 Rapporter Del Skrevet 23. desember 2003 Du har helt rett! Det har ingenting med antall "veier" å gjøre. Og ja; 4-veis er uvanlig, men jeg har sett 4-veis 6x9" til bil. Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 24. desember 2003 Rapporter Del Skrevet 24. desember 2003 To og tre-veis er mest utbredt og holder i massevis. Og du greier ikke å ta livet av fire høyttalere med en 4x50-liksomwatt med normal spilling. Slapp av. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 26. desember 2003 Rapporter Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) Faren er vel heller at mens dine antatt 17 -19 W RMS/4 ohm vil være for lite til å sprenge dem, øker en for liten forsterker sjansen for forvrengning og klipping. Ikke skru opp til det skurrer i høyttalerne iallefall. Forvrengning = snarlig død for høyttalere. Fortsatt God Jul! Endret 28. desember 2003 av Jalla Lenke til kommentar
tore- Skrevet 22. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2004 Så man kan si det kan være greit å ha en monoteistisk forsterker til 2xsub i en bil, og en 4 kannals forsterker til 2x(6x9") ? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 23. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2004 (endret) Ville si at en monoblok til subbene vil vær perfekt. Gjerne også et subsonisk filter, så du slipper uønsket unloading av elementene. Se for deg et element som ikke er ment å spille lavere enn 25 Hz, som får en 10Hz note av en 1200W forsterker. Stakkars voicecoil. Stor fare for at suben bunner og blir ødelagt da. Når det gjelder høyttalere ville jeg pælma 6*9" og heler investert i et skikkelig komponentsett foran. Du vil få et mye renere og mer realistisk lydbilde av dette. Du sitter jo ikke med ryggen til på konsert ikke sant? Dessuten er det stor fare for hørselsskade på de stakkarene bak om du skal ha det høyt fremme. Anbefaler dynabel forsterkere og SEAS Lotus frontsett som du finner her. Lotus Reference settet er helt rått. I særklasse når det gjelder lyd. Andre merker som er verdt å kikke på er Macrom, Boston Acoustics, Focal, Infinity, MB Quart, Vibe... Endret 23. januar 2004 av Jalla Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2004 Får man tak i separate (løse) sub-sonic filtre? (Aktive selvfølgelig!) Har lett selv, men har kun funnet et Kicker aktivt-filter med den funksjonen. (Som jeg kommer til å kjøpe om jeg ikke finner noe billigere. Trenger egentlig ikke delefilter.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå