Gå til innhold

Porsche viser frem prototypen av Taycan for første gang


Anbefalte innlegg

Sånt rent kjøremessig, og komfort tenker jeg denne vil trumfe model s så det holder. Er vel også siste mulighet for oss dødelig å skaffe oss en porsche før diverse avgifter blir lagt på elbiler.

Pris mellom 650 og 850.000 kroner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og bilen er nok da rimelig enkel og bar uten "nødvendig" ekstrautstyr. Porsche er i tillegg veldig flinke på ekstrautstyr, og betaler du nok kan du få endret på det aller meste. Nå har vel dog mye av tilleggsutstyret vært på motor, eksos, og slike ting vi ikke vil finne på Taycan.

Så spørs det jo da også hvor mange muligheter man får med denne bilen.

Lenke til kommentar

Denne var heftig modifisert.

 

"What is quite remarkable about the record-setting Model 3 is that the vehicle is a regular commuter car that’s been upgraded with standard off-the-shelf Mountain Pass Performance parts that include an adjustable coilover suspension, upgraded control arms, improved brakes, and a second set of track tires."

 

Tipper Porsche ikke trenger å fikse på bremsene før den slippes ut på bane. Av bildene så ser de ut til å være tilstrekkelig dimensjonert.

 

Porsche-Taycan-Prototype-winter-9.jpg

Man trenger jo ikke å oppgradere bremsene,men de valgte å gjøre det.

Lenke til kommentar

Det er ganske vanlig å bytte skiver/klosser/bremsevæske om man skal kjøre mye på bane. Kanskje man slipper dette på Taycan.

 

Standardbremsene på Model 3 blir slitt inntil stålet etter 10 minutter på bane. Vet ikke om det samme skjer med Porsche.

 

Poenget er at denne rekorden er meningsløs når man ikke opplyser om at store modifikasjoner er gjort på understell og bremser, samt at man har satt på bane-dekk.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Standardbremsene på Model 3 blir slitt inntil stålet etter 10 minutter på bane. Vet ikke om det samme skjer med Porsche.

Dette var da en RWD LR. Performance-utgaven har betydelig oppgraderte bremser, og man kan anta de er betraktelig bedre til banekjøring enn standardbremsene.

 

Poenget er at denne rekorden er meningsløs når man ikke opplyser om at store modifikasjoner er gjort på understell og bremser, samt at man har satt på bane-dekk.

Jeg er ikke spesielt enig i at modifikasjonene er store. Det er snakk om modifikasjoner som enhver entusiast kan gjøre hjemme i garasjen, med deler bestilt på nett og noen timer med innsats.

 

Men som sagt, jeg utelukker ikke at Taycan kan fungere bra på bane uten noen som helst modifikasjoner. For de som kjører på bane en sjelden gang (eller aldri) passer sikkert Taycan perfekt.

Lenke til kommentar

Dette var da en RWD LR. Performance-utgaven har betydelig oppgraderte bremser, og man kan anta de er betraktelig bedre til banekjøring enn standardbremsene.

AWD med Performance Package og bremsene ga seg etter under 8 minutter.

 

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/track-mode-a-day-with-hod-laguna-my-personal-observations%E2%80%A6.135578/

 

Jeg er ikke spesielt enig i at modifikasjonene er store. Det er snakk om modifikasjoner som enhver entusiast kan gjøre hjemme i garasjen, med deler bestilt på nett og noen timer med innsats.

Det samme kan man si om man modifiserer en Volvo 240.
Lenke til kommentar

Vis meg en Volvo 240 som gjør Laguna Seca på 1:37,53. Gjerne uten modifikasjoner på drivlinjen, slik som Model 3.

Det var vel ikke poenget. Saken er at man kan ikke si noe generelt om en Volvo 240 om man gjør heftige modifikasjoner på den.

 

En umodifisert BMW M3 gjør runden 5 sekunder raskere enn en Model 3 P. Og den kan gjenta det mer enn én runde. En Jaguar iPace er bare 1,6 sekunder tregere enn topputgaven av Model 3.

 

Bremsene på Model 3 er mest sannsynlig ikke så veldig bra. Utestet i utviklingsfasen og de gjør ikke en gang QA etter at den har forlatt samlebåndet. CR og Car and Driver måtte finne ut det som enhver ansvarlig bilprodusent burde ha oppdaget med en gang og "fiksen" var en oppdatering som tyner livsskiten ut av de underdimensjonerte bremsene. Derfor de pakker sammen etter noen minutter med insipirert kjøring.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar

^

Men igjen - er det en fair sammenligning? Og ikke minst - er det en nødvendig sammenligning bare fordi de begge er elbiler?

Porsche har produsert sportsbiler, superbiler, og racingbiler i flere tiår nå. Tesla har aldri produsert en sportsbil (om ikke du ønsker å kalle første gen. Roadster for dette). Model 3 er ikke ment å være noen sportsbil. 

Taycan er jo ukjent territorie da den ikke engang er for salg enda, og skal ikke vises frem før om flere måneder. At den har en mer sportslig følelse en Model 3 vil jeg tro, men det blir nok ikke den "ultimate" elektriske sportsbilen fra Porsche.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

 

Standardbremsene på Model 3 blir slitt inntil stålet etter 10 minutter på bane. Vet ikke om det samme skjer med Porsche.

 

Poenget er at denne rekorden er meningsløs når man ikke opplyser om at store modifikasjoner er gjort på understell og bremser, samt at man har satt på bane-dekk.

Hadde aldri skjedd med Porsche. Selv minste Macan diesel klarer mange mange trackdays og ørten runder uten svidde bremser. Selv har jeg kjørt masse trackdays og har fortsatt originale skiver foran.

 

Er invitert til Portugal i desember for å kjøre Taycan på bane, med GT-biler fra Porsche (GT4 og GT3, mulig GT2 og RS-modeller også). Sistnevnte blir nok benchmarks å sammenligne Taycan med.

 

Smak på den, Taycan på bane, mot den ultimate trackday-bilen: Porsche 911 GT3. Man kan si mye fint om Model 3, men på bane blir den nok ikke å nå Taycan til knærne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke spesielt enig i at modifikasjonene er store.

List of upgrades:

  • MPP Sports Coilovers with normal valving and spring rates
  • MPP Rear Camber and Toe Arms
  • MPP Front Upper Control Arms
  • MPP Front and Rear rotors
  • MPP Braided Brake lines
  • MPP MoTeC C125 Dash Kit
  • MPP Lightweight battery kit
  • Michelin racing slicks
Lenke til kommentar

 

List of upgrades:

  • MPP Sports Coilovers with normal valving and spring rates
  • MPP Rear Camber and Toe Arms
  • MPP Front Upper Control Arms
  • MPP Front and Rear rotors
  • MPP Braided Brake lines
  • MPP MoTeC C125 Dash Kit
  • MPP Lightweight battery kit
  • Michelin racing slicks

 

Ikke mer enn hva en 18-åring gjør på et kvarter med bilen sin utenfor huset det vel......?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

^

Men igjen - er det en fair sammenligning? Og ikke minst - er det en nødvendig sammenligning bare fordi de begge er elbiler?

Porsche har produsert sportsbiler, superbiler, og racingbiler i flere tiår nå. Tesla har aldri produsert en sportsbil (om ikke du ønsker å kalle første gen. Roadster for dette). Model 3 er ikke ment å være noen sportsbil. 

Taycan er jo ukjent territorie da den ikke engang er for salg enda, og skal ikke vises frem før om flere måneder. At den har en mer sportslig følelse en Model 3 vil jeg tro, men det blir nok ikke den "ultimate" elektriske sportsbilen fra Porsche.

 

Nå er det vel ikke sportbilene Porsche tjener penger på lenger (ikke direkte i allefall), og familiebilene deres har vel ikke vært noe "kraftigere" enn konkurrentene fra de andre tyske, bortsett fra kanskje på bremsekraft. Vanligvis vil man jo ikke ha en familiebil som er tunet for Nordsløyfa uansett.

 

Som du nevner blir det spennende å se hvor de velger å legge Taycan, siden det kanskje blir deres "sportslige alibi" for familiekundene sammen med Panamera.

Lenke til kommentar

Taycan blir mer sportslig enn Panamera, så opp mot 911. Sport Cross derimot blir suv og mer moderat.

 

Forøvrig er Porsche i en særstilling på bilmarkedet med snittfortjeneste på 18% per bil, det er uhørt i bilbransjen. En standard bil er ned mot 2-3%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...