Gå til innhold

Gjenopprette fabrikkinnstillinger og ny Google konto - problem ?

Gjest Slettet+234981

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+234981

Jeg hadde noen problemer med en Huawei p smart 2019 som jeg leverte tilbake til butikken, (hevet kjøoet). Før jeg leverte den inn gikk jeg i innstillinger og tilbakestilte telefonen til fabrikkinnstillinger. I ettertid har jeg imidlertid forstått at det finnes en sikkehetsanordning som gjør at telefonen må logges inn på den samme googlekontonoen (min) igjen etter tilbakestillingen, altså at den ikke godtar noen andre kontoer. Stemmer dette ? I så tilfelle er jo telefonen verdiløs (som sikkert er meningen med denne sikkehetsanordningen).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+234981

Ok. Pinkode var deaktivert/fjernet når jeg tilbakestilte telefonen så jeg trengte ikke bekrefte noenting. Det vil vel ha samme effekt som om pin var aktivert og ble bekreftet antagelig ? (Pinkode/fingeravtrykk var deaktivert/fjernet pga feilsøking i butikk).

Jeg tilbakestilte telefonen noen dager tidligere med pin aktivert og kan ikke huske at jeg støtte på noe bekreftelsesbehov med min egen Googlekonto når jeg startet/satt opp telefonen på nytt så mye mulig det fungerer sånn du sier.

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar

Er det slik med Android telefoner da? IPhone har slik sikkerhet slik at de er lite ettertraktet å stjele siden de er ubrukelige, men jeg har ikke vært bort i det på noen av Android tlfene jeg har nullstilt og solgt siste året. Det kommer sikkert til Android om noen år også, men i Android 8 og 9 har jeg ikke støtt på noe sånt aktivert default ihvertfall hos Samsung og Huawei.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981

Han i butikken nevnte ingenting om det, men er jo ikke sikkert han viste om det. Jeg fjernet ikke Googlekontoen min manuelt før jeg tilbakestilte telefonen men det står jo at den vil bli fjernet undet tilbakestillingen uansett så mulig at dette ikke er noe tema. Telefonen virket ihvertfall å være totalt ny når jeg tilbakestilte den og satte den opp på nytt tidligere.

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar

Er det slik med Android telefoner da? IPhone har slik sikkerhet slik at de er lite ettertraktet å stjele siden de er ubrukelige, men jeg har ikke vært bort i det på noen av Android tlfene jeg har nullstilt og solgt siste året. Det kommer sikkert til Android om noen år også, men i Android 8 og 9 har jeg ikke støtt på noe sånt aktivert default ihvertfall hos Samsung og Huawei.

Vært sånn i flere år på Android.

Endret av brukernavn331
Lenke til kommentar

Jeg tror enhetsbeskyttelse aktiveres i Android så lenge du har brukt en kodelås/fingeravtrykklås på mobilen. Da må du taste inn kontoinformasjonen fra Google-kontoen som sist var brukt på mobilen før nullstillingen når du setter den opp på ny. Google skriver mer om hvordan dette fungerer her:

https://support.google.com/android/answer/6172890?hl=no

Ikke på samsung og Huawei ihvertfall. Da må det i tilfelle aktiveres. Jeg har kun valgt nullstill til fabrikk oppsett når jeg har solgte Note8, 9 og Mate 20 Pro siste året. Regner med at kjøperne hadde gitt beskjed om de ikke fikk brukt dem. Alle har hatt kodelås/fingeravtrykk. Virker sikkert likt med notifications (sånn innimellom).

Lenke til kommentar

Det har ingenting med kodelås eller fingeravtrykk å gjøre.

Knytter man Google kontoen til telefonen, så vil den kreve at man logger inn med kontoen igjen etter at den er nullstilt

Men det skjer hovedsaklig om man nullstiller den fra recovery mode, ikke fra innstillinger.

Gjør man det fra innstillinger, så går det stort sett greit. Hender at man må taste inn google / samsung eller andre passord før man kan nullstille.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981

Det har ingenting med kodelås eller fingeravtrykk å gjøre.

Knytter man Google kontoen til telefonen, så vil den kreve at man logger inn med kontoen igjen etter at den er nullstilt

Men det skjer hovedsaklig om man nullstiller den fra recovery mode, ikke fra innstillinger.

Gjør man det fra innstillinger, så går det stort sett greit. Hender at man må taste inn google / samsung eller andre passord før man kan nullstille.

Dette stemmer nok på en prikk. Har lest litt om dette opplegget nå og så lenge tilbakestillingen skjer gjennom innstillingene så skal det ikke være noe krav om innlogging med samne Googlekonto på nytt.

Det står også noe om at det kun er master/eier konten (den som ble brukt til å sette opp telefonen) som har mulighet til å tilbakestille telefonen så hvis noen andre har logget inn på telefonen eller ingen er logget inn så skal ikke tilbakestilling være mulig, ihvertfall ikke uten å vite passord og brukernavn på master/eier Googlekonto.

Fant info her https://www.google.com/amp/s/www.androidcentral.com/factory-reset-protection-what-you-need-know%3famp

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar

Om du tilbakestiller den via instillinger så er det ingen problem.

Om du tilbakestiller den via recovery (slå på telefonen ved å holde inne visse knapper osv og komme inn i "bios") så vil Android be deg logge på med forrige konto da Android ikke har fått beskjed om at telefonen skulle tilbakestilles da det skjedde utenfor dens kontroll.

Kriminelle folk må gjerne tilbakestille på denne metoden da de ikke kommer seg inn på vanlig vis å får tilbakestilt, så en stjelt telefon er da gjerne ubrukelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...