Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Parkeringsklage....


jonlem

Anbefalte innlegg

Er ofte på besøk hos familie, i et borettslag på Østlandet. Som de fleste andre borettslag har de begrenset med parkeringsplasser og har blant annet i det siste innført regler for å begrense parkering av "firmabiler" på gjesteparkeringen. Jeg mistenker det har noe med mengder av håndverkere som har brukt gjesteparkeringen der i det siste. 

Gjesteparkeringen har to "soner". I den ene sonen er det vanlig gjesteparkering og parkering forbudt for firmabiler mellom kl 18 og 06. I den andre sonen er det parkering for firmabiler 06-18 og og firmabiler med gyldig p-bevis kl 18-06. Dette er greit skiltet, og sånn sett ikke noe problem. Problemet mitt er definisjonen av "firmabil". 

 

Vanligvis drar vi dit med vår egen privatbil, det er selvfølgelig null stress. Men så har jeg en "pizzaracer" selv, en liten varebil med grønne skilter gjennom jobb. Dette er ikke en "firmabil" i form av håndverkerbil eller lignende, ingen firmalogoer eller noe, det er en bil jeg bruker privat - men som altså er eid av og betalt av et firma. Et frynsegode, kan man si. 

Jeg fikk jo selvfølgelig et gebyr på 600 kr en kveld jeg sto parkert med denne på gjesteparkeringa der, etter kl 18 med denne pizzaraceren min. Da med henvisning til "parkering forbudt for firmabiler mellom 1800 - 0600".

Jeg klagde, enkelt og greit "dette er ikke en firmabil" - men tilbakemeldinga fra P-selskapet er at så lenge bilen er registrert på et firma og ikke en privatperson regner de den som en firmabil selv om den ikke blir faktisk brukt som en firmabil. 

 

Så det store spørsmålet til forumoraklene - er dette noe dere ville brukt tid på? Eller bør jeg bare svelge unna de 600 kronene og skaffe meg et p-bevis når vi er på besøk der med denne bilen? 

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet ditt er vel egentlig om bilen du kjører er en firmabil? Og siden den er eid av og registrert på et firma, er den vel pr. def en firmabil. Det er jo andre skatteplikter og slikt på firmabil, så det har sikkert litt med prioriteringen å gjøre. I mitt hode så har du ingen grunn til å klage, men bare betal boten og pass på reglene til neste gang.

Lenke til kommentar

Firmabil er vell alle bilar som er eigd av eit firma og som blir disponert av eigaren eller tilsette?

 

Firmabil er eit frynsegode som den tilsette skal skatte av.

Ein underkategori av firmabil er yrkesbil, dette er ein firmabil som den tilsette har tenestebehov for og som ein kan benytte privat. Ein må fortsatt skatte for fordelen av å ha yrkesbil, men då med eit skattefrådrag for den delen av bilholdet som er tenestemessig begrunna.

I tillegg har du firmabiler som den tilsette ikkje disponerer privat og som står parkert hos firmaet, i slike tilfeller skal ikkje den tilsette skatte for bruken av firmabilen.

 

Uavhengig av skattereglane så kan eg ikkje finne andre definisjonar enn at ein bil som er registrert på eit firma er ein firmabil.

 

 

Derfor trur eg det er lite å hente på ei klage, då skiltinga er tydeleg og følger den vanlege definisjonen av firmabil.

 

Dersom du skulle påklage eit eller anna så må det være at burettslagets bruk av firmabil på skiltinga er unyansert og kanskje ikkje det som burettslaget hadde meint å regulere.

Med dagens skilting så vil også ein heilt vanleg 7-seters stasjonsvogn med kvite skilt som er eigd av eit firma bli ramma av forbodet.

Det burettslaget nok har meint å ramme er nok underklassa yrkesbil, som meir typisk vil være ein varebil med firmalogo og eit lasterom fult av utstyr.

I teorien kan også ein vanleg personbil kan være yrkesbil for f.eks. ein omreisande selgar som har tenestemessig behov for å ha ein bil som er behageleg og trafikksikker så betegnelsen yrkesbil vil ikkje berre ramme reine varebilar.

 

Ved å klage på dette så kan du kanskje få burettslaget til å formulere forbodet på ein slik måte at du slepp bot neste gong du er på besøk, men med dagens skilting så kan eg ikkje forstå anna enn at du har parkert i strid med skiltinga.

 

Husk også at reguleringa må være praktisk å vurdere for burettslag/parkeringsvakt, og der er nok registrert eigar den enklaste og mest objektive vurderingskriteriet.

I ditt tilfelle så hadde dette heilt sikkert løyst seg dersom du hadde vært oppmerksom på eigarforholdet til pizzaraceren du disponerer slik at du hadde søkt om p-bevis slik at du kunne stå på den andre gjesteparkeringa.

Eg vil tru at du hadde fått slikt parkeringsbevis, og det kan også godt være at du hadde fått eit meir generelt amnesti til å bruke begge gjesteparkeringsplassane sidan du ikkje er den kategorien som burettslaget hadde meint å regulere.

Lenke til kommentar

[klippet]

Problemet mitt er definisjonen av "firmabil". 

 

[klippet]

 

Så det store spørsmålet til forumoraklene - er dette noe dere ville brukt tid på? Eller bør jeg bare svelge unna de 600 kronene og skaffe meg et p-bevis når vi er på besøk der med denne bilen? 

 

 

 

Her undres jeg på hva du synes er en hensiktsmessig definisjon av "firmabil".

 

Uansett, du vet at det er restriksjoner på å parkere firmabiler på den aktuelle plassen. Du vet at bilen din tilhører et firma. Du vet også at grønne skilter påkaller parkeringsvaktenes oppmerksomhet. 

 

Dette får meg til å lure på hvorfor du i det hele tatt gadd å skrive den første klagen.

 

Og at du skulle komme noen vei med en anke/eskalering, er er utenfor min forestillingsevne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes flere aktuelle definisjoner av firmabil, og det er ikke gitt at noen av dem er riktigere enn andre.

 

Én naturlig definisjon knytter seg til bilens eierskap - er bilen eid av et foretak (upersonlig rettssubjekt) er det en firmabil. Dette er også klart nok det enkleste å kontrollere.

 

En annen definisjon knytter seg til utseende - ser bilen ut som en firmabil (har den firmalogo, reklame, mv) er den en firmabil. Dette vil ramme biler som er registrert på arbeidstaker men som likevel fremstår som firmabil, men vil ikke ramme f.eks. direktørens firma-Jaguar. Dette alternativet er mer skjønnsmessig, men det er ikke uvanlig i borettslag og sameier som har en slik beliggenhet at gjesteplassene raskt fylles opp av håndverkere.

 

En tredje definisjon knytter seg til aktuell bruk på parkeringstidspunktet ("firmabil i tjeneste"). Dette er det eneste alternativet som skulle tilsi at din bil ikke var "firmabil". Dette er det vanskeligste å håndheve, og jeg kjenner ikke til noen som bruker denne.

 

 

Du kan selvfølgelig henvende deg til parkeringsselskapets oppdragsgiver, borettslaget, og be dem om å instruere selskapet om å frafalle gebyret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du kan selvfølgelig henvende deg til parkeringsselskapets oppdragsgiver, borettslaget, og be dem om å instruere selskapet om å frafalle gebyret.

Genrieltsett pleier ikke parkeringsselskap, å være forhandlingsvillige, så sant de får pengene sine er saken løst.

Det som er spesielt, men denne saken, normalsett burde firmaet fått den boten, fordi bilen er registert på firmaet.

Man burde hatt såpass fornuft, hvis det er privatperson man kontakter angående en bot, forstår man såpass at dette ikke er et firma.

 

Uansett burde vel trådstartet ha blitt kontaktet at firmaet som eier bilen å fått forbud å parkere der.

For antar med forsikringer ville firmaet fått regningen ved skade.

Lenke til kommentar

Genrieltsett pleier ikke parkeringsselskap, å være forhandlingsvillige, så sant de får pengene sine er saken løst.

Det som er spesielt, men denne saken, normalsett burde firmaet fått den boten, fordi bilen er registert på firmaet.

Man burde hatt såpass fornuft, hvis det er privatperson man kontakter angående en bot, forstår man såpass at dette ikke er et firma.

 

Uansett burde vel trådstartet ha blitt kontaktet at firmaet som eier bilen å fått forbud å parkere der.

For antar med forsikringer ville firmaet fått regningen ved skade.

 

Parkeringsgebyret festes på bilen og tildeles sånn sett til den som først oppdager den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men de må jo ha en person å registere boten på, for hvis ikke, hjelper det lite å gi bot.

Hvis de ikke heltatt har sted å sende purringen til. Mest antatt firmaet bilen er registert på får regningen om den ikke blir betalt. For ren hypteisk, man kan klage til parkeringsklagenevna og si man hadde arbeid man gjorde på stedet, derfor blir det ikke riktig med bot, eller man kan stille spørsmålet om et er riktig firma skal få regning av en tabbe gjort av privatperson?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kontrollsanksjoner ilegges føreren av motorvognen, men eieren er solidarisk ansvarlig for betaling, og kan kreves direkte dersom fører er ukjent.

Tja kan vel varere ut i fra sak, til sak, finnes jo tilfeller bedrifter har fått bøter, for å sperre offentlig vei, ren hypotetisk så får bedrifter høyere straffer en privatpersoner ville fått, det kan jo skje.

Selvfølgelig kan jo bedriften dokumentere dette er gjort utenfor arbeidstid, og bedriften kan ikke holdes ansvarlig.

Men usikker hvor den grensen går?

Så den bedriften bør jo vurdere å ha klare retningslinjer på hva som er tillat av parkering og slikt uten for arbeidstid.

Men veldig usikker på hvordan det juridiske er og straff særlig mot bedrifter. For jeg tror i en slik sak stiller forbruker dårlig, bedriften vil ha saken ut av veien dermed får privatpersoner lite å si i slik sak.

 

For er jo også slik en del tilfelle med forsikring av bilen kan man jo diskutere om bonustap skal gå gjennom bedriften eller privatpersonen selv? Ren hyptiesk mulig begge, men bedriftene vil jo ungå tap.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

"Eieren er solidarisk ansvarlig". Parkeringsforskriften bryr seg ikke om bruddet er gjort utenfor arbeidstid eller ikke, hvis eieren mener at dette er noe som i rettsforholdet eier-fører er førers ansvar må eieren kreve regress av føreren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja kan vel varere ut i fra sak, til sak, finnes jo tilfeller bedrifter har fått bøter, for å sperre offentlig vei, ren hypotetisk så får bedrifter høyere straffer en privatpersoner ville fått, det kan jo skje.

Selvfølgelig kan jo bedriften dokumentere dette er gjort utenfor arbeidstid, og bedriften kan ikke holdes ansvarlig.

Men usikker hvor den grensen går?

Så den bedriften bør jo vurdere å ha klare retningslinjer på hva som er tillat av parkering og slikt uten for arbeidstid.

Men veldig usikker på hvordan det juridiske er og straff særlig mot bedrifter. For jeg tror i en slik sak stiller forbruker dårlig, bedriften vil ha saken ut av veien dermed får privatpersoner lite å si i slik sak.

 

For er jo også slik en del tilfelle med forsikring av bilen kan man jo diskutere om bonustap skal gå gjennom bedriften eller privatpersonen selv? Ren hyptiesk mulig begge, men bedriftene vil jo ungå tap.

Solidaransvaret gjelder bare parkeringsavgift, ikke andre trafikkbøter.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

*snip*

 

Har mange kunder som ønsker å kjøpe PC, printer, mobiltelefon m.m. på firmaet sitt for å nyte godene av momsfritak. 

Et par av disse returerer etter 4 år og vil reklamere som en privatperson hvis noe ikke fungerer, noe som dessverre ikke er mulig siden salget er satt på en bedrift, som ikke har forbrukerkjøpsloven bak seg.

 

Så om du har et frynsegode av å kunne bruke firmabilen som du vil privat så er det også naturlig at det også kan utløse restriksjoner og ulemper som kommer av at bilen er eid av et firma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger, folkens.

Da er det nok litt som jeg også har tenkt ja - siden bilen faktisk er eid (leaset) av et firma, så må jeg svelge at den går som firmabil i denne sammenhengen selv om den er i utelukkende privat bruk. 

 

Irriterende, men sånn er vel livet noen ganger ;) 

Lenke til kommentar

Genrieltsett pleier ikke parkeringsselskap, å være forhandlingsvillige, så sant de får pengene sine er saken løst.

Det som er spesielt, men denne saken, normalsett burde firmaet fått den boten, fordi bilen er registert på firmaet.

Man burde hatt såpass fornuft, hvis det er privatperson man kontakter angående en bot, forstår man såpass at dette ikke er et firma.

 

Uansett burde vel trådstartet ha blitt kontaktet at firmaet som eier bilen å fått forbud å parkere der.

For antar med forsikringer ville firmaet fått regningen ved skade.

 

Dette har du vel fått svar på allerede, men ... parkeringsgebyret (kontrollsanksjon, heter det vel også) legges på bilen. Fører av bilen (meg) mottar det og betaler - eller ikke - innen fristen. Hvis ikke, går nok eventuell purring til eier av bilen, dvs min arbeidsgiver. 

 

At min arbeidsgiver skulle gi meg noe slags forbud mot å parkere i dette borettslaget tror jeg er lite sannsynlig, i alle fall så lenge eventuelle parkeringsgebyrer betales av meg. 

 

Men du skal se jeg ordner meg et slikt p-bevis som egentlig trengs, så da blir nok dette greit framover ;) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...