Star Fox Skrevet 1. juli 2019 Del Skrevet 1. juli 2019 (endret) Noen her med erfaring fra å forhandle lønn i det offentlige? Har fått to jobbtilbud nå. Den ene jobben er statlig, og den andre er kommunal. Førstnevnte er annonsert med SKO førstekonsulent/rådgiver/seniorrådgiver, men de har ikke kommet med et skriftlig jobbtilbud enda, og jeg mistenker at de vil plassere meg i lønnsramme som førstekonsulent. Sistnevnte har tilbudt meg en lønn godt over det jeg vil oppnå som førstekonsulent i staten. Er det noe håp å overtale den statlige arbeidsgiveren til å eventuelt gi meg lønnsplassering som rådgiver? Endret 21. juli 2019 av Star Fox Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 1. juli 2019 Del Skrevet 1. juli 2019 Ja absolutt. De har utlyst stillingen helt opp til seniorrådgiver av en grunn. 2 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. juli 2019 Del Skrevet 1. juli 2019 Lønsspennet mellom de forskjellige stillingskodene er overlappende så det kan hende de tilbyr bedre lønn som førstekonsulent også. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. juli 2019 Del Skrevet 2. juli 2019 Kommune og stat er to forskjellige avtaleområder, der stat er forholdsvis låst til å lønne innanfor dei lønnstrinna som finnes på dei annonserte stillingskodane. Kommunen vil på slike stillingar ikkje være fullt så låste på formalitetane, og vil derfor kunne tilby den lønna som er nødvendig for å tilknytte seg rett kompetanse. Begrensningane ligg helst i meir praktiske forhold som budsjettshensyn og eit ønske om at det ikkje skal være for store lønnsforskjellar. Det at kommunen tilbyr ei høgare startlønn enn staten stemmer godt overens med statistikken. På mange områder er det no kommune som tilbyr høgast startlønn (antek at du er nyutdanna), før dei andre områdene etter nokre år tek igjen forspranget. Kva stillingskode du får tilbud om frå staten kjem ann på kva utdanning du har, for å få stilling som seniorrådgiver så er det vanlegvis eit krav om mastergrad samt erfaring og spesialkompetanse. For å få stillingskode som rådgiver så må du ha minst bachelorgrad og ei stilling med stor grad av sjølvstendigheit, og det er berre ønskeleg med erfaring og spesialkompetanse. Som førstekonsulent må du ha bachelorgrad og stillinga vil typisk ha lite sjølvstendig arbeid. Ofte vil du i staten sjølv kunne lese ut av lønnstabellen kvar det er sannsynleg at du blir plassert. Den som tilsetter i staten vil også ha litt forhandlingsrom på nøyaktig kva lønnstrinn som blir tilbudt. I kommunen så bruker ein ikkje lønnstrinn, men det vil vanlegvis være forhandlingsrom også der, alt etter kor attraktiv du er som arbeidstakar. Med tanke på lønnsstatistikken som eg nemnte tidlegare, så vil du nok kunne måtte forvente at du i staten får tilbod om stilling i på lønnstrinn 60 eller lavare (altså mindre enn det du har fått tilbod om i kommunen). Som nyutdanna så vil det kunne være strategisk lurt å ta fyrste jobben i kommunen med relativt høg startlønn, før du bytter til eit anna avtaleområde der du viser til at du skal ha minst den same lønna som du hadde i kommunen, men der du kan rekne med at lønningane auker raskare enn hos kommunen. 1 Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 4. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2019 Klarte å forhandle det statlige tilbudet opp til å matche det kommunale, men endte opp med å ta den kommunale stillingen lell. Takk for tilbakemeldingene folkens. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. juli 2019 Del Skrevet 4. juli 2019 Kva var det fyrste tilbodet frå staten? Eller oppgav du berre kva du hadde fått tilbod om i kommunen og krevde lik lønn? Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 4. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2019 Statens opprinnelige tilbud var 25.000 under kommunen. Jeg ba om et bedre tilbud enn kommunen, og de la seg på 5.000 over og stadfestet det som sitt endelige tilbud. Kommunen økte med 10.000 der igjen og jeg aksepterte. Stillingen i kommunen var yrkesmessig mest interessant. Sånn sett veldig fornøyd med resultatet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå