Gå til innhold

[Løst] Formell klage på eksamen

Myst

Anbefalte innlegg

Hei

Nettopp ferdig med 1. året på bachelorstudie på universitetet. I dag fikk vi siste resultater av eksamenene vi hadde i mai, nesten 2 uker forsinket.

Det var ganske høy strykandel på siste eksamen, og studentene vil gjerne sende inn en formell klage på selve eksamenen. Som tillitsvalgt vil det være min mest utfordrende oppgave hittil, iom har aldri klaget på noe i skolesammenheng før, og håper med denne tråden kan få litt hjelp fra studenter som har peiling på dette.

Vi har egen klassegruppe på Facebook og har skrevet innlegg der om situasjonen og venter på tilbakemelding fra studentene; hvor mange som støtter forslaget om klage, begrunnelser, hva de er misfornøyd med, osv.

Jeg skal ringe inn til eksamenskontoret i morgen for å høre om framgangen på sånn prosess. På skolens offisielle side står det at man kan klage på eksamen (oppgaverelatert, gjennomføring, praktiske feil og sånn), og må være skriftlig og begrunnet, siden det ikke finnes standardskjemaer for sånne klager.

Kan jeg skrive klagen på vanlig format; mottaker øverst til venstre, dato til høyre, og så avsender, etterfulgt av tittel/overskrift, og så selve klagen, og avslutningsvis signatur? Vet ikke heller hvem som egentlig er avsender, tillitsvalgt, tillitsvalgt med vegne på studentene, eller hele klassen?

Tenker jeg vil få svar på samtlige ting i morgen, men tenkte skulle spørre her også.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke hvordan du skal gå frem. Men tror ikke du kommer til å oppnå så veldig mye - tror universitetet kan bøtelegge eget institutt for forsinket sensur kanskje. Klage på oppgave kan jeg aldri tenke meg at du vil lykkes med - jeg studerer riktignok på et ingeniørstudie, men gjennom årenes løp har jeg sett mye rart på eksamen. Noen ganger får nesten halve klassen A, andre ganger får halve klassen F. Noen ganger blir folk fornøyde, andre ganger blir man misfornøyde. Sånn er livet.

Lenke til kommentar

Vil neppe føre frem til noe, med mindre det kan påvises formelle feil eller liknende. At en eksamen er vanskelig er ikke grunn i seg selv til å klage. Som brukeren over påpeker, innen realfaglige/tekniske fag så er det ikke uvanlig med høy strykprosent. Av alle eksamener jeg har tatt, så tror jeg gjennomsnittlig strykprosent har vært på 20-25%. Ingen under 10% og flere i intervallet 35-50%. 

Lenke til kommentar

Har hatt eksamen med 66% stryk uten at det har påvirket klageprosessen og mulighetene.

Det høres dog veldig rart ut at studiestedet ditt ikke har noen mal for klager, det vil jo medføre mye sløsing av tid for de som skal behandle klager som er håpløst formulert.

Lenke til kommentar

Takk for kjappe svar. Helt ærlig så sitter jeg også med samme tankene, og har nevnt kort at selv om ca halvparten får stryk, så har jo resten klart det, og da betyr det at eksamenen er overkommelig. Hadde det vært 70-80% stryk og resten D og E, da hadde det vært annerledes. Er også mange som har svart de ikke vil klage, så jeg må ta hensyn til det og. Kan også si dette gjelder et ingeniørfag for maskinstudiet.

Men får ta en generell prat i morgen, og høre hva de sier. Noe sier meg at de vil si det samme som dere, og studentene får bare sende inn generell klage selv.

Joda, vi har selvsagt maler, men de er for klage på karakter og begrunnelse. For andre klager, må vi skrive det manuelt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+921324

Kan jeg skrive klagen på vanlig format; mottaker øverst til venstre, dato til høyre, og så avsender, etterfulgt av tittel/overskrift, og så selve klagen, og avslutningsvis signatur?

Det støtter jeg. Er dere mange om dette er det kanskje greit å ha signaturer på side to. Tillater estetikken at dere får alle navn og underskrifter på klagearket, så går vel det på en side... Men kan tenke meg det trengs rom for begrunnelse for klagen. Det er fort gjort å lage et klagebrev, i hvertfall når du vet hva som har gått galt under avviklingen av eksamen. Dere har ingenting å tape på å levere en hjemmesnekret klage, og universitetet har ikke vondt av å vite om forbedringspotensiale. Kan tenke meg en sådan klage gir bedre grunnlag for endring eller forbedring enn timesvis med tolkning av lettsindig utførte spørreskjema på slutten av året.

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...