Redaksjonen. Skrevet 1. juli 2019 Del Skrevet 1. juli 2019 Disse bilene kan fortsatt kjøre gratis gjennom bomringen Lenke til kommentar
G Skrevet 1. juli 2019 Del Skrevet 1. juli 2019 Liker ikke tanken om å stille seg opp på parkeringsplasser med Twizy. Fordi på en normal bil så har du hjulbuer som beskytter dekk og akslinger ihvertfall litt dersom noen dulter borti bilen din og ikke sier i fra. Jeg vil påstå at det finnes en ørliten større risiko for at du kan komme til å kjøre avgårde med skader på viktige deler av kjøretøyet, enn på en normalbil? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juli 2019 Del Skrevet 1. juli 2019 (endret) Det står at Tweitzy er svak på sikkerhet med bare 2 stjerner i EuroNCAP i 2014. Merk at slike tester alltid gjøres mot fast vegg, altså tilsvarende en kollisjon med et kjøretøy med samme vekt, i dette tilfellet 450 kg. Nå veier de fleste personbiler 3-4 ganger så mye så i en reell kollisjon er man ennå mer utsatt enn disse 2 stjernene skulle tilsi. Da er det på tide å ta i bruk noen kraftuttrykk: Twitzy er en dødsfelle! Det er skremmende å se at myndighetenes bompengekåthet oppfordrer folk til å velge dødsfeller framfor andre elbiler. Som om Twitzy med sine 2,32 meter tar noe mindre plass i køa enn en normal bil på 4 meter. Kjører køa i 30 km/t så er 3 sekunders sikkerhetsavstand mellom kjøretøyene = 25 meter. Med andre ord er det plass til bare 6% flere biler i køa dersom alle bilene ble byttet fra 4-metersbiler til Twitzy-er. Twitzy-oppfordringen skjer også på bekostning av antall seter per bil. Normale biler har 5 seter, denne har 2-ish, om man liker å sitte i skje med passasjeren. Så plass til 6% flere kjørtøy i køa, men 57% færre seter i køa. Forbruket av vannkraft har neppe mye å si heller borte i vannkraftrike vestlandet.: Oppgitt forbruk for Twitzy 6100Wh/90km = 68 Wh/km, mer reelt 6100/50 = 122 Wh/km Tezzari sine oppgitte 15000Wh/200km = 75 Wh/km, ukjent reelt forbruk Til sammenligning har mange skikkelige elbiler et oppgitt forbruk i størrelseorden 130-160 Wh/km Konklusjon: Bompenger koster i form av risiko for liv og helse og har tilnærmet null effekt på klimaregnskapet når det gjelder differensieringen mellom L7e og skikkelige elbiler. Bompengene bør altså fjernes igjen for alle elbiler og ikke bare dødsfellene. Endret 1. juli 2019 av Simen1 4 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. juli 2019 Del Skrevet 1. juli 2019 (endret) Konklusjon: Bompenger koster i form av risiko for liv og helse og har tilnærmet null effekt på klimaregnskapet når det gjelder differensieringen mellom L7e og skikkelige elbiler. Bompengene bør altså fjernes igjen for alle elbiler og ikke bare dødsfellene. Det beste hadde vært og ikke ha privatbilismen, skal vi "redde" kloden og ikke bare Norge må det drastiske tiltak til og små elbiler gir et mye mindre karbonavtrykk i hele livsløpet. Endret 1. juli 2019 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 1. juli 2019 Del Skrevet 1. juli 2019 Det beste hadde vært og ikke ha privatbilismen, skal vi "redde" kloden og ikke bare Norge må det drastiske tiltak til og små elbiler gir et mye mindre karbonavtrykk i hele livsløpet. Da får du la være å kjøre bil, så får vi andre som er avhengig av å kjøre bil fortsette med det. Så enkelt er det faktisk. 4 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. juli 2019 Del Skrevet 1. juli 2019 Da får du la være å kjøre bil, så får vi andre som er avhengig av å kjøre bil fortsette med det. Så enkelt er det faktisk. Man kan jo også kjøre motorsykkel, sykle eller gå. Det er litt rart at så mange er livredd løsninger vi faktisk må benytte oss av for å bli klimavennlig! Energiforbruk ved produksjon og bruk blir mye lavere om kjøretøy blir lettere. Om lette kjøretøy ikke er forsvarlige hvorfor er da motorsykkel tillatt? 5 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 1. juli 2019 Del Skrevet 1. juli 2019 Man kan jo også kjøre motorsykkel, sykle eller gå. Ja de som vil det kan få lov til det. Jeg foretrekker bil. 4 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. juli 2019 Del Skrevet 1. juli 2019 Ja de som vil det kan få lov til det.Jeg foretrekker bil. Jeg kjører begge deler. Poenget er at Mange mener at lette biler er livsfarlig og må fornyes. Samtidig er det greit både å kjøre motorsykkel og sykle rundt i trafikken. Lette el biler har ofte lavt energiforbruk. Bare se på solcellebilen som ble presentert.Den Hadde halve energiforbruket av hva en tesla har. 3 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. juli 2019 Del Skrevet 1. juli 2019 Da får du la være å kjøre bil, så får vi andre som er avhengig av å kjøre bil fortsette med det. Så enkelt er det faktisk. Jeg kjører bil minimalt, klarer meg fint uten bil. Det er de som ikke vil ta inn over seg at alle må redusere forbruket sitt drastisk som lager problemer for miljøkrisen. 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 1. juli 2019 Del Skrevet 1. juli 2019 (endret) Det er de som ikke vil ta inn over seg at alle må redusere forbruket sitt drastisk som lager problemer for miljøkrisen. "Miljøkrisen" Ja vi kan bli flinkere til å ta vare på miljøet, men noen krise er det vel ikke. Jeg gjør mitt ved å kjøre plug in hybrid. Så får det bli el-bil etterhvert. Å slutte å kjøre bil kommer jeg ikke til å gjøre før de blir selvkjørende. Endret 1. juli 2019 av Tåkefyrste 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. juli 2019 Del Skrevet 1. juli 2019 Jeg gjør mitt ved å kjøre plug in hybrid. Så får det bli el-bil etterhvert. Å slutte å kjøre bil kommer jeg ikke til å gjøre før de blir selvkjørende. Det kan hende du må redusere bilbruken din betraktelig om noen få år, allerede nå til kommunevalget kan det hende vi ser store omveltinger rundt omkring etterhvert som de røde med hjelp av AP lanserer klimakriser i div. kommuner med medfølgende tiltak for og oppnå egne radikale bypakker hvor gående/syklende prioriteres. Og får vi får en knallrød regjering ved neste valg blir dette nasjonalt, til og med de blå vil redusere privatbilismen så du kan tenke deg hvor bra det blir når MDG får mer råderett. Her hvor jeg bor skal det bygges ny vei som opptar 40 meter bredde som gjør at hundrevis av boliger må fjernes, med 6 meter gang/sykkelvei på hver side av en 4 felt vei "som mange har ønsket seg i mange år grunnet mye køkjøring" men 2 av feltene blir rene kollektivfelt og de begrunner dette med at impliserte kommuner ønsker og få privatbilismen over på kollektivtransport. Så du får håpe på at antatte kommende Maunder minimum er realistisk. 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 1. juli 2019 Del Skrevet 1. juli 2019 Haha ja de må prøve å nekte folk å kjøre bil. Da blir den bompengeaksjonen man ser nå bare småtteri i forhold. 4 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. juli 2019 Del Skrevet 1. juli 2019 Haha ja de må prøve å nekte folk å kjøre bil. Det er derfor det blir kalt blodrødt i grønn innpakning. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juli 2019 Del Skrevet 1. juli 2019 Jeg kjører begge deler. Poenget er at Mange mener at lette biler er livsfarlig og må fornyes. Samtidig er det greit både å kjøre motorsykkel og sykle rundt i trafikken.Både motorsykler og sykler er sterkt overrepresentert i ulykkesstatistikkene regnet etter antall ulykker per km kjørt/syklet. Syklistene vil ikke ha eget sykkelveinett bare for morroskyld og lettvinthet. Ingen tvil om at Twitzy, motorsyklister, mopedister og syklister er svært utsatt ved sammenstøt, både ved utforkjøringer og i møte med andre kjøretøy. Mye mer utsatt enn i biler. Lette el biler har ofte lavt energiforbruk. Bare se på solcellebilen som ble presentert.Den Hadde halve energiforbruket av hva en tesla har.Tesla har også halve energiforbruket av det en Tesla har. hhv model 3 LR og X P100D. 3 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. juli 2019 Del Skrevet 2. juli 2019 En må kunne ha to tanker i hodet samtidig. Det er politisk korrekt at alle må kjøre mindre for å hindre at havnivået stiger. Dette løser man ved å bygge bomringer, som rammer veldig skjevt. I rushtiden, da arbeiderklassen skal til og fra jobb, er det beleilig nok dobbel pris. Dette vil ramme folk ulikt, og forverrer sosiale forskjeller. Godt mulig målene om færre biler på veien oppnås, men til hvilken pris? Hvem har så mye fritid at 2 timer ekstra pendlertid med buss per dag er akseptabelt? Hvordan kjører du innom barnehagen på vei til og fra jobb, med rutebuss? Dette forverrer livskvaliteten til mange som ikke har råd til å betale CO2-avlat. De som likevel MÅ kjøre bil, må evt. spise mindre. En har ikke tenkt gjennom de sosialpolitiske konsekvensene av en flat avgift på bomringen. De som har råd kan fortsette som før. Jeg har tatt MC-lappen. Jeg er mer utsatt for både trafikkulykker, forkjølelse, gikt, hemoroider og andre helsekonsekvenser av å fryse seg fordervet hver dag hele vinteren. Men jeg sparer 44 kroner hver vei i rushtiden. I dag ble jeg overrasket av styrtregn på vei til jobb. Å kle seg varmt har begenset nytte i januar. Men dette har Erna bestemt at er det beste for folket. 1 Lenke til kommentar
Robort Kristensen Skrevet 2. juli 2019 Del Skrevet 2. juli 2019 Veldig bra at det fremdeles finnes muligheter for bomfri transport. Som motorsyklist oppfatter jeg ikke disse kjøretøyene som dødsfeller, og statistikken viser nok også at de heller ikke er det. Mye av grunnen til det er at folk tar hensyn til dårligere kollisjonssikkerhet ved å unngå å kollidere i utgangspunktet. Er faktisk mer redd for å sykle, eller oppleve vold på offentlig transport. Andre spennende kjøretøy i denne bomfrie L1 - L7e klassen er Solo ( www.smallev.com) og Microlino. Har en av hver i bestilling. 2 Lenke til kommentar
Lostfields Skrevet 2. juli 2019 Del Skrevet 2. juli 2019 Hvorfor finnes ikke Renault Twizy 40 her i Norge, fint for dem som ikke har billappen :-) Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 2. juli 2019 Del Skrevet 2. juli 2019 Betaler ikke bompenger? Sånt kan ikke vi ha noe av. Her må både en bomsats samt "minibilmoms" og en "miljøbidragsavgift" på plass. Og ellers i tråd med de beste norske politiske tradisjonene så snart noen har det på noe måte bra så bør vedkommende skattes i hjel. Ikke bare det men øke skattene progressivt og legge på nye. For det finnes ikke noe som heter "reduksjon av utgifter" her i landet, ALT skal opp. Har ikke folket skjønt at det er en klimakrise på gang og KUN Norge kan løse denne via høyere skatter og skolestreiker? Get woke folkens. Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 2. juli 2019 Del Skrevet 2. juli 2019 Betaler ikke bompenger? Sånt kan ikke vi ha noe av. Her må både en bomsats samt "minibilmoms" og en "miljøbidragsavgift" på plass. Og ellers i tråd med de beste norske politiske tradisjonene så snart noen har det på noe måte bra så bør vedkommende skattes i hjel. Ikke bare det men øke skattene progressivt og legge på nye. For det finnes ikke noe som heter "reduksjon av utgifter" her i landet, ALT skal opp. Har ikke folket skjønt at det er en klimakrise på gang og KUN Norge kan løse denne via høyere skatter og skolestreiker? Get woke folkens. "Spennende" perspektiv. Du er en av dem som drar kortet "vi som bare er fem millioner, vi kan jo ikke gjøre noen forskjell". Som er den retorisk mest klassiske fallitterklæringen man kan begå. Alle kan jo si dette. Kina/USA, Brasil, Tyskland etc. kan bare dele landet opp i tilstrekkelig små delstater, fylker, kommuner, lokalsamfunn etc. og erklære at "vi kan jo ikke gjøre noe med dette, det må disse andre gjøre". Altså selve definisjonen på ansvarsfraskrivelse. Hele poenget med klima- og miljøkrisen er jo nettopp at det er summen av alle de små tingene vi alle gjør hver dag som utgjør hele problemet. Hva vi spiser, transportmønsteret, hva vi kjøper av klær, elektronikk og dingser, hvordan vi bor etc. etc., og det totale energi- og ressursforbruket forbundet med alt dette. Norge har et skyhøyt forbruk og fotavtrykk per capita, og det faktum kan man ikke snakke seg bort ifra. Hvis ikke "vi" vil kutte noe, forutsetter vi jo bare at noen andre må kutte enda mer, noe de selvsagt ikke kan eller bør finne seg i. 1 Lenke til kommentar
3FKY9EYR Skrevet 2. juli 2019 Del Skrevet 2. juli 2019 Siden formålet med siste versjon av bompengetariffene er å fordele byrden på flest mulige på gummihjul burde også motorsykler og kjøretøy som klassifiseres som ikke-bil betale sin andel. Nå risikerer de som kjøper slike kjøretøy at nettopp dette vil skje hvis de blir for populære, og da ville neppe mange ha kjøpt disse. Så får en heller ta diskusjonen om det rettferdig at de på gummihjul (fossilt eller ikke) skal sponse kollektivutbygging som mange av disse aldri vil kunne benytte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå