Gå til innhold

Anbefalte innlegg

113 milliarder er jo et røverkjøp sammenlignet med de 340 milliarder det koster å avskaffe sveletradisjonen på vestlandet (fergefri E39). Hva skal vestlendinger på langtur ete nå? - pølse i brød? Er det verdt 340 milliarder?

113 milliarder er et fullstendig urealistisk tall. Man få kanskje jernbane fra Narvik til Setermoen til den prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

E6 trenger også kraftig utbedring på enkelte strekninger og det kan med gode synergieffekter bygges sammen med jernbanen. Fergefri E6 burde også vært prioritert foran fergefri E39, da E6 er en viktigere sentralnerve gjennom landet enn E39.

Absolutt. E6 er så imponerende dårlig at kjøring gjennom Sverige er å foretrekke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Absolutt. E6 er så imponerende dårlig at kjøring gjennom Sverige er å foretrekke.

Kommer an på hvor en skal, da. Oslo - Kirkenes er 31% lengre via E6 enn via Sverige og Finland. Uansett hvor mye en oppgraderer E6, vil aldri E6 kunne konkurrere på den strekninga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

113 milliarder er et fullstendig urealistisk tall. Man få kanskje jernbane fra Narvik til Setermoen til den prisen.

Vi kan i hvert fall være enige om at 113 milliarder er fullstendig urealistisk. Men uenigheten går i fullstendig feil retning.

 

Dessuten bør beløpet deles opp i byggetrinn som jeg forklarte. Første byggetrinn bør gå fra Riksgrensen til Balsnes rett sør for Tromsø. Det vil si at man slipper ei dyr bru over Rombakken (der Hålogalandsbrua er bygget). Man slipper også høydeforskjellene fra Riksgrensen (ca 500moh) til Bjerkvik (havnivå) og opp på Gratangsfjellet igjen (ca 400 moh). Dette fikser man med en 14 km lang tunell gjennom Istiden. De neste 85 km er fint og relativt flatt terreng fram til Balsfjorden. Så blir det ca 5 km tunell og deretter 25 km fint flatt terreng med stort ledig areal på Balsnes for en kjempeterminal for både tog og skip. Tromsøs kallenavn "porten til Ishavet" vil få fornyet og styrket sin betydning. Ingen nasjonalparker berøres.

 

Avstikkeren fra Olsborg til Finsnes er på 25 km gjennom flatt og fint terreng.

 

Strekninga Fauske-Narvik er langt mer utfordrende geografisk og kostnadsmessig. Derfor mener jeg det må skilles ut i et eget senere byggetrinn eller prosjekt. Første pri der bør være fergefri E6 og flytting av fergeforbindelsen Bognes-Lødingen til den mye kortere kryssingen av Ofotfjorden ved Evenes.

Lenke til kommentar

flytting av fergeforbindelsen Bognes-Lødingen til den mye kortere kryssingen av Ofotfjorden ved Evenes.

For trafikk sørfra til og fra Lofoten og Vesterålen blir dette en klar ulempe. I stedet for en ferjetur på en time, får man en ferjetur på bare 10-15 minutter, men en omveg på over 10 mil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir ca 2 timer kjøring i stedet for 1 time ferge for de ca 50 000 innbyggerne i Lofoten og Vesterålen, men til gjengjeld får de mye hyppigere fergeavganger. De som bor i Harstad-regionen og området rundt Evenes (ca 40 000 innbyggere til sammen) får derimot kortere reisevei. Hele Tysfjord-området og Ballangen-området får også mye kortere reisevei til nærmeste flyplass.

 

Man kan ikke gjøre alle til lags, men jeg tror denne er et godt kompromiss som veier mer for enn mot. Den nye og kortere fergeruta vil også frigi midler til andre samferdselsformål, for eksempel i dette området. Veistandarden er jo ikke akkurat høy i det området.

Lenke til kommentar

Vi kan i hvert fall være enige om at 113 milliarder er fullstendig urealistisk. Men uenigheten går i fullstendig feil retning.

 

Dessuten bør beløpet deles opp i byggetrinn som jeg forklarte. Første byggetrinn bør gå fra Riksgrensen til Balsnes rett sør for Tromsø. Det vil si at man slipper ei dyr bru over Rombakken (der Hålogalandsbrua er bygget). Man slipper også høydeforskjellene fra Riksgrensen (ca 500moh) til Bjerkvik (havnivå) og opp på Gratangsfjellet igjen (ca 400 moh). Dette fikser man med en 14 km lang tunell gjennom Istiden. De neste 85 km er fint og relativt flatt terreng fram til Balsfjorden. Så blir det ca 5 km tunell og deretter 25 km fint flatt terreng med stort ledig areal på Balsnes for en kjempeterminal for både tog og skip. Tromsøs kallenavn "porten til Ishavet" vil få fornyet og styrket sin betydning. Ingen nasjonalparker berøres.

Du skal ha for oppfinnsomhet.

 

Om du ønsker man skal bruke lavhastighetsbanen opp til Riksgrensen og

-så bygge jernbane derifra til Bjerkvik så betyr det at du bytter ut en bro til 5 milliarder med 20 ekstra vanskelige kilometer til over 1 milliard hver og antagelig 5-dobler reisetiden fra Narvik til Bjerkvik.

-så bygge over høyfjellet og gjennom lang tunell til Bardufoss så betyr det at du bytter en bro til 5 milliarder med 14 km tunell som vil koste mere. Du vil antagelig også øke reisetid og du vil ikke kjøre via halvparten av de planlagte stoppene på strekningen. Om du vil ha lokalpolitikere som er sterkt imot banen så er det bare å bygge den forbi et sted hvor de lenge har ventet på jernbane.

 

Og Balsnes er ikke Tromsø, det er over 30 km unna med bil. BTW, her er reindriftsområdene. Lykke til!

11-2.jpg

Endret av robertaas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke noe poeng å bygge banen via Bjerkvik. Kun unødvendige stigninger og null behov.

 

Den 14 kilometer lange tunellen skal ikke til Bardufoss, men til sør for Setermoen slik at Setermoen også får Jernbane.

 

Balsnes er ikke Tromsø, men vi har ikke plass til noen endestasjon på Tromsøya. Den må ligge utenfor, sør for tettbebyggelsen enten på Kvaløya eller fastlandet på den ene eller andre siden av balsfjorden. Balsnes er det eneste av disse alternativene der man unngår bru. Balsnes ligger 30 km fra Tromsø i dag, men den nye Kvaløyforbindelsen skal bygges når politikerne får ut fingeren. Den skal bli en del av den nye kystriksveien. Bygges kvaløyforbindelsen på riktig sted (fra tunellsystemet i Tromsøya til Håkøybotn) så ligger Balsnes knappe 10 minutter fra Tromsø sentrum. Det må være høyst akseptabelt. Balsnes er også godt egnet som havneterminal og var utredet som det for et tiår siden.

 

Både Narvik og Balsnes vil være endestopp på den nye ofot-troms-banen. For begge endestoppene er trafikken til og fra Sverige viktigere enn trafikken mellom Narvik og Balsnes.

 

Det kan ta veldig lang tid før Narvik og Fauske forbindes så det er ikke vits å legge for mye energi i det nå.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Herrefred. Drit i jernbanen! Jernbane er gammeldags i vår elektriske bilverden. Mangler jo fleksibilitet på alle nivåer.

Enig at jernbane er ganske bortkastet i mye av Norge bortsett fra østlandet.

 

Er rett og slett ikke nok folk til og bygge et bra nok tilbud. Tilbudet blir labert.

 

Jeg hadde lett tatt mye tog om de gikk i 300km+. Men 100-110 er uinteressant. Tar for mye tid.

 

Og bygge slike kjappe togbaner koster flesk. Og er vel tvilsomt lønnsomt i selv vår mest folkerike by. Som er en liten forstad i andre land.

 

Men, og få mye gods over på jernbane hadde vært deilig må jeg si. Så blir det mindre slitasje på veiene av verstingene med høyt aksel trykk. 

 

Gods jernbaner trenger ikke koste allverden, om melka kommer frem kl 4 eller 6 spiller liten rolle.

 

Alt for mye tungtrafikk på veiene, deilig og blitt kvitt noe av dette.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo helt i tråd med det jeg skriver. Fauske-Narvik blir så komplisert og dyrt at det bør skilles ut i et separat prosjekt med en annen tidsplan. De nevner ikke noen utfordringer på Troms-banen, selv om jeg ser to stk og har fjernet de i mitt forslag (droppe Bjerkvik og de siste tre milene inn til Tromsø.)

 

Med andre ord: Plukke de lavthengende fruktene først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo helt i tråd med det jeg skriver. Fauske-Narvik blir så komplisert og dyrt at det bør skilles ut i et separat prosjekt med en annen tidsplan. De nevner ikke noen utfordringer på Troms-banen, selv om jeg ser to stk og har fjernet de i mitt forslag (droppe Bjerkvik og de siste tre milene inn til Tromsø.)

 

Med andre ord: Plukke de lavthengende fruktene først.

Som er å droppe tog og bygge motorvei.

Lenke til kommentar

Herrefred. Drit i jernbanen! Jernbane er gammeldags i vår elektriske bilverden. Mangler jo fleksibilitet på alle nivåer.

Ærlig talt. Utbyggelse av jernbane handler om langt mer enn småpendling. En Finsk-Norsk jernbane vil for eksempel åpne for mange logitstikkmuligheter til blant annet Kina.

Endret av Jokerjævel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ærlig talt. Utbyggelse av jernbane handler om langt mer enn småpendling. En Finsk-Norsk jernbane vil for eksempel åpne for mange logitstikkmuligheter til blant annet Kina.

Det med Kina er jo et kjempeargument mot jernbane.

Lenke til kommentar

Balsnes er ikke Tromsø, men vi har ikke plass til noen endestasjon på Tromsøya. Den må ligge utenfor, sør for tettbebyggelsen enten på Kvaløya eller fastlandet på den ene eller andre siden av balsfjorden. Balsnes er det eneste av disse alternativene der man unngår bru. Balsnes ligger 30 km fra Tromsø i dag, men den nye Kvaløyforbindelsen skal bygges når politikerne får ut fingeren. Den skal bli en del av den nye kystriksveien. Bygges kvaløyforbindelsen på riktig sted (fra tunellsystemet i Tromsøya til Håkøybotn) så ligger Balsnes knappe 10 minutter fra Tromsø sentrum. Det må være høyst akseptabelt. Balsnes er også godt egnet som havneterminal og var utredet som det for et tiår siden.

Tror du folk i Oslo ville være fornøyd om toget oppover fra kontinentet kun gikk til Drøbak? Og det med beskjeden at de må "få ut fingeren og bygge veiforbindelse rett til Nesodden" 

 

Både Narvik og Balsnes vil være endestopp på den nye ofot-troms-banen. For begge endestoppene er trafikken til og fra Sverige viktigere enn trafikken mellom Narvik og Balsnes.

Mellom Narvik og Tromsø går det opp til 3 busser om dagen. Tog med lavhastighetsbane via Riksgrensen vil sannsynligvis ta lengere tid... og vil ikke engang gå til Tromsø så det er som du sier lite grunnlag for trafikk der. Det er flere som reiser mellom Narvik og Harstad, men dit går jo ikke toget. Sidebanen til Harstad(Pris minst 60 milliarder) burde gå fra Bjerkvik.... som du har valgt å ikke la toget gå til.

 

Jeg kan ikke se det helt store behovet for transport fra Sverige til Balsnes. Skal man til en isfri havn har man allerede det i Narvik.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...