Gå til innhold

Nå må alle nye elbiler lage kunstig støy i lave hastigheter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Genrieltsett er ikke elbiler helt lydløse, så ser ikke poenget, kanskje for eldre, og tonghørte, men for vanlig folk er det neppe nødvendig.

 

Neimen de er lydløse nok til det kjapt kan bli ett problem. Flere ganger jeg har opplevd at der kommer en elbil lydløst snikende som jeg ellers ville hørt om den hadde en skikkelig motor. Så har ingenting med tunghørt eller noe å gjør. Ikke alle situasjoner verden rundt er helt lysløs for å si det slik..

Lenke til kommentar

" Det er krav om at lydene skal være slik at en tydelig oppfatter at det er en bil."

 

ok :

"Jeg er en bil - jeg er en bil - jeg er en bil...."

 

og

 

"Lyden skal være utformet sånn at du forstår hva kjøretøyet gjør, om det akselererer eller bremser"

 

"Bil kjører fortere - bil kjører fortere..."

"bil bremser - bil bremser - bil bremser - bil bremser - bil står stille"

Kult med 'pratende' el-biler :)

 

I'll just leave this here:

https://www.youtube.com/watch?v=n17B_uFF4cA

Endret av Bentis2k
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Med så mange følere og sensorer som det er på mange El-biler, burde i det minste støyen kunne begrenses til de gangene det er mennesker og dyr rundt bilen. Det er da ingen grunn til at en bil skal kjøre rundt å lage støy på en tom gate... Eller?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Siden de fleste parkerer med snuten inn (som man av enn eller annen grunn skal gjøre) og rygger i blinde ut fra parkeringsplasser så kan jeg gå med på ryggealarm.

 

Edit: Ikke nødvendigvis som en regelrett alarm men i det minste noe lyd.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://youtu.be/ip3lGksA4X4?t=15

 

https://youtu.be/ip3lGksA4X4

 

Kanskje ikkje vore så dumt det. Har kommet bak mange som ikkje høyrer elbilen. 

Frekt og tute også, da er det bare og vente. 

Sjangsen for at folk har propper langt inni øyrene så dei ikkje høyrer lyden av bilen er vel heller stor også. 

 

Da synes jeg det hadde vært bedre å ha ett mindre "aggressivt" alternativ til tuting som kan brukes ved behov, f.eks ett lite pling som en sykkelklokke, heller enn en kontinuerlig lyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er døv på et øre og 50% reduksjon i hørsel på det andre og hører ikke nye bensindrevne biler i lav fart. Dette har noen ganger ført til nestenulykker, men heldigvis har jeg godt sidesyn og har oppdaget den uoppmerksomme bilfører i siste mikrosekund. Sånn sett kan jeg forstå de blinde som benytter hørsel til å orientere seg, men hva med blinde som har dårlig hørsel, hvordan skal de bli oppmerksom på en bil i lav fart, det gjelder både el bil såvel som fosil bil?!!

Som dårlig hørende er all støy et hinder i hverdagen og sånn sett ønsker jeg ikke loven velkommen, men som sagt forstår at for enkelte grupper er den mer enn velkommen.

Skulle ønske bilførere var mer oppmerksom når de kjører i lav fart slik at denne loven aldri hadde blitt en nødvendighet, men nå er den her til glede for noen og irritasjon for andre.

I stede for å påby støy burde en påbudt automatisk stopp for kryssende trafikk. Da ville en tatt høyde for dyr og impulsive barn i samme slengen. Her gjør en ingenting bedre, en bare tviholder på gammel tankegang.

Lenke til kommentar

Første fornuftige reglen av EU.

Ofte man ikke hører en dritt, kan være livsfarlig. Så helt klart et fornuftig tiltak.

Og droppe elbil hadde vært det beste. Har rett og slett ingenting for seg.

 

og du har ikke lest noen av kommentarene..

Noe av det dummeste som er foreslått, for da kan man ikke gjøre fossilbiler forbudt i byer på grunn av at de bråker, som har vært en av de store grunnene til at elbiler er bedre

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her får vi høre at:

"Systemet skal avgi en kontinuerlig lyd for å signalisere til omgivelsene at kjøretøyet er i drift. Lyden skal være utformet sånn at du forstår hva kjøretøyet gjør, om det akselererer eller bremser,"

 

Jeg foreslår at bilen synger

"Hjulene på bilen de går rundt og rundt,

rundt og rundt, rundt og rundt,

Hjulene på bilen de går rundt og rundt,

gjennom hele byen"

 

Når bilen akselererer:

"Bilen kjører fortere, fortere, fortere

Bilen kjører fortere langt av sted

Tre og hus og biler suser forbi oss

Brum, brum, brum, brum - bilen går."

 

Når den stopper:

"Når turen er slutt for denne gang,

for denne gang, for denne gang.

Så synger vi alle vår avskjedssang,

vår avskjedssang for denne gang."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en vits.

Problem 1: Mye støy

Problem 2: Lite støy

Etter 100 år med støyende motorer er en blitt avhengig av støy. Tenker abstinensen kommer snikende når en ikke får den duggfriske støyen ?

 

En annen situasjon:

Problem 1: For mye mat (så man blir overvektig)

Problem 2: For lite mat (så man sulter)

Løsning: Passe mye mat

 

En annen situasjon:

Problem 1: For varmt (så man kokes)

Problem 2: For kaldt (så man fryser ihjel)

Løsning: Passe varmt

 

En annen situasjon:

Problem 1: For tørt (Så man tørster ihjel)

Problem 2: For vått (Så man drukner)

Løsning: Passe mye fuktighet

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

" Det er krav om at lydene skal være slik at en tydelig oppfatter at det er en bil."

 

ok :

"Jeg er en bil - jeg er en bil - jeg er en bil...."

 

og

 

"Lyden skal være utformet sånn at du forstår hva kjøretøyet gjør, om det akselererer eller bremser"

 

"Bil kjører fortere - bil kjører fortere..."

"bil bremser - bil bremser - bil bremser - bil bremser - bil står stille"

Kult med 'pratende' el-biler :)

 

I'll just leave this here:

https://www.youtube.com/watch?v=n17B_uFF4cA

Det her kan jo livsfarlig, folk kommer til å døp på seg av latter! :D

Lenke til kommentar

Blir litt som flagg og lykt foran og bak automobiler på 1800 tallet og tidlig 1900 tall. De som skal høre dette hører elbil med eller uten kunstig lyd. De som er døve hører ikke uansett og de som er unge har propper i ørene uansett. Hvis du ikke hører eller ser hjelper ikke kunstig støy. Kunstig lyd er støy og burde forbys og ikke kreves

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ironisk nok, så har jeg vært i flere nestenulykke pga vimsende fotgjengere når jeg har kjørt bensinbilen enn når jeg har kjørt elbilen. Hadde hun i Statens vegvesen og resten av gjengen hatt mer enn bomull mellom ørene, så hadde loven vært teknologinøytral og heller vært basert på hvor mye lyd som kom fra bilen i de ulike hastighetene.

 

Men det er klart: det er bare nok en bekreftelse på det offentlige er en vernet bedrift og EU-pampene må jo ha noe å gjøre for millionlønningene de hever ...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lyd på elbiler ja..hjelper ikke for de som er døve, hjelper ikke for de som bruker headset, hjelper ikke der det er mye bråk, dessuten er mange bensinbiler svært stille dem også, stille nok til at man ikke hører dem der hvor det bråker litt(eller er døv, eller har i headset..)

 

Det høres mest ut som et påbud arrangert av dem som ikke ønsker seg elbiler?

 

Hva med et tiltak som hjelper i alle situasjonene nevnt ovenfor? Automatisk nødbrems for fotgjengere(og andre myke trafikanter).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som virkelig ikke gir mening her, er å trekke frem elbiler. Om de først mener dette, og har satt et minimum og maksimum lydnivå, så burde jo dette gjelde alle relevante kjøretøy. Er de under minimum, burde det da legges til lyd, så den minst kommer opp til minimum, uavhengig av hva den drives av.

 

Maksimum er potensielt annerledes, der de kan si at dette er maksimum fordi det er kunstig lyd, og dermed gjelder det ikke om det er naturlig lyd, eller de kan si at alle kjøretøy faktisk burde under maksimum også. (Jeg tenker førstnevnte løsning gir mest mening)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...