nikey Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 heisann holder på å feilsøke litt inne på routeren (3351) internett fungere ikke skikkelig på alle maskinene hos meg utenom min jeg har nattet port 21-9000 til min pc. når jeg fjerner den så fungere så kommer ingen på nett. Bare lurte på om det er noen som har lyst å ta screenshot over settingsene i routeren slik jeg får satt om alt til default. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Det er vel lettere å få en dump av ruterkonfigen, og TFTPe den til din ruter? (jeg har ikke tilgang til den nå, så jeg kan ikke hjelpe deg) Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 jeg har noen telnet screenshots fra min Netopia router.. Lenke til kommentar
nikey Skrevet 24. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2003 eg resettet nettopp routeren og aktiverte den på nytt. Får samme feil enda. Er ganske plagsomt siden jeg har 5 pcr rundt omkring i huset. Og bare på min hovedmaskin som fungere skikkeligt med nett. De andre kan feks ha MSN og ingenting annet fungere. Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Kan dere ikke kjøre en factory reset, for så å aktivere igjen? Lenke til kommentar
Beo Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 (endret) Du sier at du har satt opp NAT server på 21-9000, det er jo barer server rettigheter på de representative portene mot den pc'en som du sitter på f.eks 10.0.0.9 du har jo også et ip-filter(brannmur), men defalt er det ikke nødvendig å endre porter over 1024 Her velger du port fwd mot den/de pc'er du måtte ønske, i både input og output filter. husk at på netopia er 0.0.0.0. det samme som 1-255.1-255.1-255.1-255 dvs at 0 er alle siffer mellom 1 og 255 (alle adr) Så hvis du har prøvd å route noe til din pc f.eks 10.0.0.9 og det skulle tatt med seg alle porter 0.0.0.0(kan jo også ha 10.0.0.0) så vil du automatisk stoppe alt utenom 10.0.0.9 hvis du ikke skriver null i siste siffer(kommer litt ann på hvordan filteret er satt opp men det høres sånn ut på det du sier) Husk at på inputfilteret er din pc dest og internett source motsatt på output filterert ps. alle endringer i inputfilteret må flyttes høyere i filteret en den linja som det står >1023 ellers vil det ikke fungere worst case sett opp fliteret slik 0.0.0.0 0.0.0.0. any --- --- Yes Yes Da er alt åpent tror du kan gjøre det samme i serverlista(har ikke prøvd å sette server til 0.0.0.0 -- 0.0.0.0) anbefaler at du åpner 20/21 ftp og 1024- 48000 f.eks mot 10.0.0.9 ikke annet under 1023 , sikkerheten ikke er den beste hvis du åpner alt. God Jul Endret 24. desember 2003 av Beo Lenke til kommentar
Beo Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 DETTE ER IKKE Å ANBEFALE - TAR IKKE ANSVAR FOR EVT SKADE. Reset factory For å komme på nett igjen må vi gå igjennom et standard oppsett av ruteren. Måten du gjør dette på er følgende: Trykk Start -> Kjør (Run) og skriv command. Du vil da få opp et DOS vindu. I dette DOS vinduet skriver du telnet 10.0.0.1 Du vil da bli spurt om name og password. Name: admin Password: noway eller Bruker: PXXXXX Passord: 12345678 Oppgitt av NGT Du kommer da inn i hovedmenyen på modemet. Her trykker du kontrolltasten på bokstaven n (Ctrl + n) Det vil da stå # på skjermen. Skriv reset factory. Du vil få en beskjed om at forbindelsen til verten er mistet. Dette er riktig. I DOS vinduet skriver du nå ipconfig /renew Du vil da få opp følgende IP adresser. IP adresse: 192.168.1.100 Nettverksmaske: 255.255.255.0 Gateway: 192.168.1.1 Du skal nå logge på gateway adressen. Skriv telnet 192.168.1.1 Du vil nå komme rett inn på modemet uten brukernavn og passord. Velg "EASY SET UP" - Sett Data Link Encapsulation til PPP - Sett Data Circuit VPI til 1 - Sett Data Circuit VCI til 32 TRYKK NEXT SCREEN - Sett IP Addressing til Unumbered - Sett Remote IP Address til 127.0.0.2 - Sett Remote IP Mask til 255.0.0.0 - Sett PPP Authentication til CHAP - Sett Send Host Name: standard-netopia.no - Sett Send secret: standard TRYKK NEXT SCREEN - Sett Ethernet IP Address til 10.0.0.1 - Sett 1st Client Address til 10.0.0.2 TRYKK NEXT SCREEN - Sett Access Name = admin - Sett Access Password = noway TRYKK RESTART DEVICE Du vil da miste forbindelsen igjen etter at du har trykket på CONTINUE. Forny ip-adressene med ipconfig /renew i DOS vinduet. Du trenger da å logge inn på http://aktivering.nextgentel.no og aktivere modemet. Lykke til! NAT (Network Address Translation - Åpne porter) Logg inn på modem ved å kjøre telnet 10.0.0.1 Standard: Name = admin Password = noway. Alternativt: <Oppgis hos NextGenTel> <Aktiveringspassord> Der alternativer ikke blir kommentert, kan det stå som det står. NAT tabellen og oppsett av brannmuren i modemet er menybasert. Etter valg er gjort fra meny trykk Enter for å bekrefte. Ingen endringer blir lagret uten at du trykker Enter. For å gå tilbake i meny trykk Esc. For å definere NAT oppføringer gjøres følgende: Velg "Quick Menues" Velg "Network Adress Translation" Velg "Show/Change Server list" Velg "Easy Servers". Velg "Add Server" Velg "Service" (f.eks ftp eller "Other...") Dersom "Other..." er valgt må første og siste port defineres. "Server Private IP Address" (lokal ip, eks 10.0.0.2) "Public IP Address". (Hvis ikke fast IP, la den stå som 0.0.0.0). Husk å trykke på "ADD NAT SERVER" Dette for at endringen skal tre i kraft. "Escape" tar deg tilbake til hovedmeny. Telnet-session kan nå lukkes. Brannmur (IP Filter Set) Åpne (Åpne for spesifisert trafikk) Etter at NAT oppføring er gjort må brannmuren åpnes tilsvarende. NB: Som standard er alle porter over 1024 åpnet i brannmuren. Dette gjøres på følgende måte: Fra startsiden velg "Quick Menus..." Velg "IP Filter Sets" Velg "Display/Change Filter Set.." Display "NGT" Velg "Add Input Filter to Filter Set" Sett "Forward" til "Yes" for å tillate trafikk gjennom brannmuren og spesifiser IP adressen dit du vil trafikken skal rutes (Bruk tabulator tasten til å forandre dette, bekreft med Enter.) Destination IP Adress 10.0.0.2 Eller IP adressen maskinen som skal motta trafikken har Source IP Address 0.0.0.0 Source/Destination Adress Mask kan stå som 0.0.0.0 Sett "Protocol Type" til ønsket protokoll (Som oftest TCP). Dette må du skrive inn med bokstaver, trykk Enter for å bekrefte. Velg "Dest. Port Compare..." og velg videre fra ny meny "Equal". Velg "Dest. Port ID" og spesifiser her portnummer (som du tidligere la inn i Network Adress Translation). Velg til slutt "ADD THIS FILTER NOW" og trykk enter. Disable (Disable Firewall funksjonalitet) Logg inn på routeren, enten via telnet (10.0.0.1) eller via HyperTerminal eller lignende. Dersom den spør etter brukernavn og passord, er dette som følger Name: admin Password: noway I hovedmenyen velger man "WAN Configuration..." Her velger du Display/Change Connection Profile, og velger NEXTGENTEL i menyen som vises da. Velg "IP Profile parameters ...." I neste meny velger man "Remove Filter Set" Det kan nå virke som om ingenting hender, men firewallen er nå disabled. Trykk Escape én gang og velg "Commit". Enable (Enable Firewall funksjonalitet) Logg inn på routeren, enten via telnet (10.0.0.1) eller via HyperTerminal eller lignende. Dersom den spør etter brukernavn og passord, er dette som følger Name: admin Password: noway I hovedmenyen velger man "WAN Configuration..." Her velger du Display/Change Connection Profile, og velger NEXTGENTEL i menyen som vises da. Velg "IP Profile parameters ...." I neste meny velger man "Filter Set" og velger NGT Det kan nå virke som om ingenting hender, men firewallen er nå enablet. Trykk Escape én gang og velg "Commit". Lenke til kommentar
Lch Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Jeg synes nå fortsatt det er lettest å TFTPe opp et fungerende oppsett til ruteren. ^_^ (men du skal ha stort pluss for innsatsen, Beo) Lenke til kommentar
BanjoBjarne Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Ta en titt på denne: NGT offisiell support Grei side å sjekke opp ting du lurer på i forhold til NGT sine linjer. Lenke til kommentar
Beo Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Ps!! dette er en skikkelig restart "flash erase" De nyere routerne er låst på endel menyvalg Cap fra NGT Du kommer ikke på endreingsiden til NGT etter du har resatt routeren skikkelig Hvis du kommer inn på ngt endringsiden så har du pare slettet ip-filter og Nat evt dchp settings omtrent som å slette ei mappe på c: sammenlignet med format c: /q ps. har ikke skrevet det forrige innlegget Copy/paste fra en annen kilde. Happy Jul Lenke til kommentar
Lch Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 ps. har ikke skrevet det forrige innlegget Copy/paste fra en annen kilde. Booooooo. Juks. God jul, ja. Lenke til kommentar
nikey Skrevet 25. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2003 god jul ja blir enda bedre hvis routeren fungere skikkelig. har gjort alt nå. resettet routeren flere ganger. osv osv. syns det er litt rart når det fungere i ca 10 min etter man har skrudd routeren av og på eller resette den. Etter det fungere det bare på den pcn man NATte de forskjellige portene til. Kanskje routeren er fucked opp? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå