Gå til innhold

KORTTEST: Mercane WideWheel 1000 watt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At den går 3 km/t fortere enn hva som er lovlig i Norge er vell en ting.

 

Men er det ikke begrensninger på hvor mange Watt motoren kan være? Mener å ha lest at grensen er 250W, som vil si at denne har 4 ganger så kraftig motor enn hva som er lovlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At den går 3 km/t fortere enn hva som er lovlig i Norge er vell en ting.

 

Men er det ikke begrensninger på hvor mange Watt motoren kan være? Mener å ha lest at grensen er 250W, som vil si at denne har 4 ganger så kraftig motor enn hva som er lovlig?

 

Nye EU regler som tillater større motor

Lenke til kommentar

Med alle disse elsyklene og sparkesyklene som blir stadig mer populære kan man stille et spørsmålstegn ved hvor helsefremmende dette er. Det er sunnt å gå og sunnt å sykle, generelt er fysak sunnt. Her skal man liksom kutte hjørner for få sparte minutter og unngå "sliten" med å sykle eller gå. For å så enten slite av kalorier på stdio, eller enda verre bare legge på seg siden man er generelt lat. Just saying.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor har dere plukket begrensningen på 22 km/t fra? Jeg tolker i alle fall lovverket dithen at grensen ligger på 25 km/t!

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-02-19-119/KAPITTEL_1#%C2%A72

Sparkesyklene sorterer under avsnittet som ligger etter der du klippet av i skjermbildet. Det hadde vært enklere om de hadde satt 25km/t også for disse'sifrn det virker som det er en mer vanlig grense for mange av disse sparkesyklene. Jeg kunne f.eks. tenkt meg en Xiaomi M365, bla. fordi den har skikkelig brems, og ikke bare tråkk på bakskjermen, men disse når også 25 km/t.
Lenke til kommentar

De kan gjerne være lov, men på et tidspunkt burde det komme krav om førerkort og forsikring på disse da de går raskt og kan gjøre mye personskader som vi har mange eksemplar av både i Norge og utlandet, mot bil taper de uansett men det er jo bare Darwin 

Lenke til kommentar

Med alle disse elsyklene og sparkesyklene som blir stadig mer populære kan man stille et spørsmålstegn ved hvor helsefremmende dette er. Det er sunnt å gå og sunnt å sykle, generelt er fysak sunnt. Her skal man liksom kutte hjørner for få sparte minutter og unngå "sliten" med å sykle eller gå. For å så enten slite av kalorier på stdio, eller enda verre bare legge på seg siden man er generelt lat. Just saying.

 

Vel er ikke så digg å komme på jobben svett og illeluktende samme hvis man skal på date med noen men ja folk burde gå mer, er som i usa så tar de bilen til butikken som er typ 100 meter unna også har de drive thru på det meste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel er ikke så digg å komme på jobben svett og illeluktende samme hvis man skal på date med noen men ja folk burde gå mer, er som i usa så tar de bilen til butikken som er typ 100 meter unna også har de drive thru på det meste.

Du blir ikke illeluktende av å gå normalt. Heller ikke av å sykle rolig. Hvis du svetter i en av disse tilfellende med veldig rolige fysiske aktiviteter i nordisk klima som på det meste er kald som den er, bør du kanskje forbedre helsen litt. Ikke vondt ment på noe måte altså.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De kan gjerne være lov, men på et tidspunkt burde det komme krav om førerkort og forsikring på disse da de går raskt og kan gjøre mye personskader som vi har mange eksemplar av både i Norge og utlandet, mot bil taper de uansett men det er jo bare Darwin 

 

Nå går de i 22 km/t, mens en vanlig sykkel lett kommer opp i høyere hastigheter.

Trenger man sertifikat for å sykle?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med alle disse elsyklene og sparkesyklene som blir stadig mer populære kan man stille et spørsmålstegn ved hvor helsefremmende dette er. Det er sunnt å gå og sunnt å sykle, generelt er fysak sunnt. Her skal man liksom kutte hjørner for få sparte minutter og unngå "sliten" med å sykle eller gå. For å så enten slite av kalorier på stdio, eller enda verre bare legge på seg siden man er generelt lat. Just saying.

 

Jeg kan bare melde hva jeg har observert. Jeg sykler vanlig sykkel til jobb. Antall syklister på min pendlervei har de 4 siste årene blitt 4 ganger så mange. Og mange av dem er folk som jeg tror alternativt ville tatt bil. For mange er en hjelpende elmotor det som skal til for for å få litt trim. Alternativet er å bli passiv og støttemedlem på det lokale treningssenteret.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg kunne f.eks. tenkt meg en Xiaomi M365, bla. fordi den har skikkelig brems, og ikke bare tråkk på bakskjermen, men disse når også 25 km/t.

Løp og kjøp. Du er ikke den første som kjører for fort på elektrifisert fremkomstmiddel, og jeg tviler sterkt på at du kommer til å bli stoppet.

Lenke til kommentar

Med alle disse elsyklene og sparkesyklene som blir stadig mer populære kan man stille et spørsmålstegn ved hvor helsefremmende dette er. Det er sunnt å gå og sunnt å sykle, generelt er fysak sunnt. Her skal man liksom kutte hjørner for få sparte minutter og unngå "sliten" med å sykle eller gå. For å så enten slite av kalorier på stdio, eller enda verre bare legge på seg siden man er generelt lat. Just saying.

 

For mange er alternativet sofaen og potetgull fremfor studio. I så tilfelle er det genialt å senke terskelen for å trene litt.

 

sjekk: https://www.nrk.no/livsstil/latskap-eller-trening-med-elsykkel_-1.14090457

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor har dere plukket begrensningen på 22 km/t fra? Jeg tolker i alle fall lovverket dithen at grensen ligger på 25 km/t!

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-02-19-119/KAPITTEL_1#%C2%A72

 

Det står 6, 20 og 25km/t der. Kan være litt forvirrende for folk å forholde seg til så mange begrensninger.

Hvis jeg ikke tar helt feil står det ganske konkret at "utstyrt med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW hvor hjelpemotorens effekt reduseres gradvis og opphører når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t, eller tidligere hvis syklisten slutter å trå/veive".

 

Jeg tolker det dithen at den derfor ikke kan kjøre i 25 km/t av seg selv, men må opphøre "tidligere hvis syklisten slutter å trå/veive".

 

Samtidig som du nevner står det videre i teksten: "konstruktiv hastighet ikke over 20 km/t". Samtidig mener jeg at det står et sted i lovverket at det skal vises et 10% slingringsmonn på grunn av situasjonsavhengige hendelser, som dermed gjør at vi havner på en total øvre grense på 22 km/t.

 

(Akkurat som at du har lov til å kjøre i 110 i 100-sonen med bil osv.)

Lenke til kommentar

For mange er alternativet sofaen og potetgull fremfor studio. I så tilfelle er det genialt å senke terskelen for å trene litt.

 

sjekk: https://www.nrk.no/livsstil/latskap-eller-trening-med-elsykkel_-1.14090457

Joda, eller så kan man vinkle saken annerledes og si at det blir unnskyldningen å bevege seg enda mindre. Det blir flere overvektige folk og folk med dårlig helse pga for lite mosjon, ikke omvendt.

Lenke til kommentar

I praksis er det ingen forskjell på skadepotentiale på en sykkel kontra en elsparkesykkel, så å lage enda fler særregler for slike kjøretøy blir helt tullete.

Hva gjelder rekkevidde, så er denne, som på de fleste elsparkesykler, urealistisk. Rekkevidde på 3-4 mil bør være oppnåelig i 25 km/t modus. Jeg kjører hardt i "ludicrous" modus og får en rekkevidde på ca 2,5 mil.

 

Kan anbefale Mercane Widewheel, men det er verdt å nevne at for høyere personer (185cm) så vil nok styret oppfattes som for kort.

 

Min Mercane kjører 2 mil hver dag. Har ca 46-47 volt igjen når jeg er hjemme, noe som burde tilsvare 30-40% kapasitet. Og dette er et maksfart modus (40 km/t) og hard kjøring opp/ned fra Ekeberg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...