Gå til innhold

Norge støtter forslag om å kaste Tyrkia ut av F-35-programmet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et regime som aktivt støtter jihad i en rekke land i midtøsten og Afrika, som atpåtil er på vei til å gi Russland nøklene til sitt luftforsvarsnettverk, kan man ikke stole på.

Ikke bare må Tyrkia ut av JSF-programmet, de må også ut av alle sensitive strukturer i NATO.

Dessverre finnes det ingen mekanisme i Nordatlantertraktaten for å kaste land på hue og ræv ut av NATO, ellers hadde det vært den åpenbare løsningen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Uttrykket "Falsk som en tyrker", har jo sitt opphav fra en plass.

Enten det er fordommer eller ikke, så må det jo ligge noe bak til at det uttrykket kom.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja det er jo lett å regne seg frem til hva tyrkerne vil bruke F-35 til hvis de samtidig kjøper luftvern fra Russland..nemlig hvordan utvikle det russiske luftvernet slik at det kan ta rotta på F35. De vil jo få begge deler hvis de også får F-35. 2+2 er 4 ikke sant..det er enkel matematikk.. Da kan jo USA like godt eksportere F-35 til Russland og Kina..

Endret av ACYBN18O
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hellas kjøpte russiske raketter (Tor) tilbake i sin tid - null issue. Ble ikke nevnt engang.

Tyrkia gjør dette i dag- verdenskrise, hele hyklerkoret samler seg for å kritisere.

Of "joffeloff" ja helt korrekt Tyrkia støtter og har støttet jihadistiske grupper i meget lang tid. Dette har også USA, Israel, Saudi Arabia og mange andre. Jeg antar at neste gang noen av de blir nevnt vil du rette din rettferdige kritikk mot de også.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hellas kjøpte russiske raketter (Tor) tilbake i sin tid - null issue. Ble ikke nevnt engang.

Tyrkia gjør dette i dag- verdenskrise, hele hyklerkoret samler seg for å kritisere.

Of "joffeloff" ja helt korrekt Tyrkia støtter og har støttet jihadistiske grupper i meget lang tid. Dette har også USA, Israel, Saudi Arabia og mange andre. Jeg antar at neste gang noen av de blir nevnt vil du rette din rettferdige kritikk mot de også.

Endelig en balansert kommentar å se. Hellas kjøpte S300 hvis jeg ikke husker feil, og ga full tilgang til systemet til amerikanerne. Dette var 90-tallet og Russland var svak. Kanskje nekter tyrkerne gi USA adgang til S400 denne gangen etter krav fra Russland.

Uansett så kjører Tyrkia sitt eget løp mens Erdogang sitter med makta. Og de har faktisk mer å tjene på å ha et godt forhold til Russland enn USA: bare se hvor landbrukseksporten deres går og hvor mange russiske pakketurister det er i Tyrkia så skjønner man hvem som bringer mest cash.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ja det er jo lett å regne seg frem til hva tyrkerne vil bruke F-35 til hvis de samtidig kjøper rakettforsvar fra Russland..nemlig hvordan utvikle det russiske rakettforsvaret slik at det kan ta rotta på F35. De vil jo får begge deler hvis de også får F-35. 2+2 er 4 ikke sant..det er enkel matematikk.. Da kan jo USA like godt eksportere F-35 til Russland og Kina..

Luftvern, ikke rakettforsvar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

NATO som allianse ble opprettet for å samle Vesten mot Sovietunionen. Vi lot Tyrkia være med fordi det var hensiksmessig på den tiden. Hvis det ikke lengre er det, fordi Tyrkia har bevegd seg i en annen retning, så er det bare riktig at de forlater sfæren. De er ikke som oss. De har ikke samme mål som oss.

Tor og S400 er fra to forskjellige teknologiske tidsaldre. S400 er veldig kapabelt, og trolig danner det databaser om radarsignaturer for alt det plukker opp. Hvorvidt denne informasjonen går rett til Kreml, eller om det bare lagres i systemet til tyrkerne, det vet ingen. Kanskje USA vet det, og vet at det går til Kreml, uten å si det, hvem vet. Hvis Tyrkia flyr F-35, og sine egne systemer samler opp data, og sender det ut uten deres kontroll, er det katastrofe. Men vi vet allerede at Tyrkia er en ustabil nasjon, og at de ikke deler vår visjon for fremtiden. Kanskje de ville gitt informasjonen til Russland i en avtale, frivillig. Dette er fullstendig uakseptabelt. De kan ikke flørte med Russland, og bruke S400, samtidig som de er medlemmer av NATO, og får F-35. Det sier seg selv. Så da får de velge, og de har valgt. Dette er ikke sammenlignbart med at Hellas brukte Tor-systemet. Det er som å sammenligne dagens datasystemer med en Commodore 64. Vi hadde også mindre å skjule, på den tiden. Dessuten er Hellas 100% en vestlig nasjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tyrkia er en bufferstat som det fortsatt er hensiktsmessig å ha på Natos side. Men med Erdogan er Tyrkia mindre å stole på enn tidligere, de ønsker å bli behandlet som en stormakt. Putin er nok bedre på å fylle Erdogans ego enn europerne - som også i Tyrkia anses for å være arrogante.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ja kall det gjerne luftvern.

Det er et luftvern.

Å skyte ned en ICBM kreves andre våpen enn S-400.

Raskeste S-400, 48N6 versjonen har bare en hastighet på 6,2 Mach og en operativ høyde på 35 km. Dett er langt unna der ICBM ferdes på 150-400 km høyde og i hastigheter opp mot 7.8 km/s.

S-400 kan sikkert til en viss grad brukes som et rakettforsvar mot innkommende raketter i nærområdet, men ikke som avskjæring av nevnte ICBM's. Til det trengs nok et S-500 system.

https://www.nextbigfuture.com/2019/05/tass-claims-russias-t-500-anti-missile-system-can-shoot-down-hypersonic-missiles.html

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Ja kall det gjerne luftvern.

Det er et luftvern.

Å skyte ned en ICBM kreves andre våpen enn S-400.

Raskeste S-400, 48N6 versjonen har bare en hastighet på 6,2 Mach og en operativ høyde på 35 km. Dett er langt unna der ICBM ferdes på 150-400 km høyde og i hastigheter opp mot 7.8 km/s.

S-400 kan sikkert til en viss grad brukes som et rakettforsvar mot innkommende raketter i nærområdet, men ikke som avskjæring av nevnte ICBM's. Til det trengs nok et S-500 system.

https://www.nextbigfuture.com/2019/05/tass-claims-russias-t-500-anti-missile-system-can-shoot-down-hypersonic-missiles.html

En F-35 er ikke en ICBM. Jeg sa at tyrkerne kan trene (simulator) og utvikle teknologien i S-400 til å skyte ned F35. Jeg mener F-35 ser og ødelegger S-400 før S-400 ødelegger F-35..og at den rollen kan snues hvis Tyrkia får hånd om begge deler i sitt forsvar..enig.?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner egentlig ikke situasjonen her. Tyrkia-regimet er korrupt, diktatorisk og alt det der, men det er jo ingen unnskyldning for å gripe inn mot frihandel.

Luftvernmissiler har vel ikke noe fysisk å gjøre med F-35 i det hele tatt, annet enn at de kan befinne seg i samme land? Det er to separate produkter.

Trump er som vanlig bare sint på alt og alle. Denne gang fordi Tyrkia driver frihandel med Russland. So what? Hvorfor skal Trumpen legge seg borti det i det hele tatt?

Frank Bakke-Jensen er bare nikkedukke og halesleng til Trumpen. En nisselue med like mye meninger og ryggmarg til å stå for de som en meitemark.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

En F-35 er ikke en ICBM. Jeg sa at tyrkerne kan trene (simulator) og utvikle teknologien i S-400 til å skyte ned F35. Jeg mener F-35 ser og ødelegger S-400 før S-400 ødelegger F-35..og at den rollen kan snues hvis Tyrkia får hånd om begge deler i sitt forsvar..enig.?

Jeg snakket ikke om F35, men om det du kalte for "rakettforsvar fra Russland".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg skjønner egentlig ikke situasjonen her. Tyrkia-regimet er korrupt, diktatorisk og alt det der, men det er jo ingen unnskyldning for å gripe inn mot frihandel.

Luftvernmissiler har vel ikke noe fysisk å gjøre med F-35 i det hele tatt, annet enn at de kan befinne seg i samme land? Det er to separate produkter.

Trump er som vanlig bare sint på alt og alle. Denne gang fordi Tyrkia driver frihandel med Russland. So what? Hvorfor skal Trumpen legge seg borti det i det hele tatt?

Frank Bakke-Jensen er bare nikkedukke og halesleng til Trumpen. En nisselue med like mye meninger og ryggmarg til å stå for de som en meitemark.

Kan man stole på en fiendes våpen?

Håper Tyrkerne tvinger igjennom sitt kjøp og gir NATO grunn til å tuppe de ut av NATO. Det er ingen grunner til ar Tyrkia skal være en del av alliansen lenger. Mange andre øst-blokkland er også unødvendig medlemmer, spesielt de som tidligere var fiender. Overløpere kan man aldri stole på.

Lenke til kommentar

Jeg snakket ikke om F35, men om det du kalte for "rakettforsvar fra Russland".

Ja hvis du snakker om dette Avantgard som er ett hypersonisk missil som går i den øvre atmosfæren og går i 20 ganger mach hastighet,så blir vel det litt over hva F35 og S-400 takler. Kansje en ny utgave av SR-71 med en JSM i buken..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ja hvis du snakker om dette Avantgard som er ett hypersonisk missil som går i den øvre atmosfæren og går i 20 ganger mach hastighet,så blir vel det litt over hva F35 og S-400 takler. Kansje en ny utgave av SR-71 med en JSM i buken..

Neida. Til det, så bruker man et rakettforsvar. Derav forskjellen på et luftvern og et rakettforsvar.

Lenke til kommentar

Neida. Til det, så bruker man et rakettforsvar. Derav forskjellen på et luftvern og et rakettforsvar.

Rakettforsvar for å ta ut Avantgard..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...