Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Robotklipper, er worx noe å satse på?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke så lite jobb med robotklipper "som du tror".

Du kan kanskje vær heldig med en worx, men sannsynligheten er stor for ganske mye problemer og potensielt bare retur fordi det ikke virker som det skal.

Jeg har sett at man kan få tak i Gardena til hyggelig pris, men det er selvfølgelig ikke riktig tid på året for dette. Som med all moderne teknologi er det selvfølgelig mulig å være uheldig med de dyrere tingene, men sannsynligheten er vesentlig mindre.

Etter hva jeg har sett av robotklippere i bruk etter bare kort tid, så kan jeg rett og slett ikke anbefale det.

Lenke til kommentar

Det ser ut til å være mer vedlikehold enn med en tradisjonell klipper.

Bl.a. må den rengjøres typisk 1 gang i uken, kniver må byttes overraskende ofte, når det ikke virker som det skal så må det feilsøkes etc. 

Det er mye som kan gå galt. Feilsøkingskapittelet i bruksanvisningen til Gardena er på minst 4 A4-sider. Hver gang det må feilsøkes kunne man sikkert klippet plenen 2 ganger. Klipperne har overraskene høyt behov for besøk hos forhandler for service. 

Jeg har bare skrevet noe om de mest hyppige "problemene".

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Har en flere år gammel Robomow, og kjenner meg ikke igjen i det som sies med mye vedlikehold. Software oppdaterer jeg selv med en laptop, knivene sliper jeg med fil hver vår. Klipperen rengjøres på høsten, altså en gang i året. Om vinteren må den stå med laderen i. Null stress og absolutt ikke mye arbeid...

Edot: worx vet jeg ingenting om. Jeg anbefaler et kjent merke.

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Hei! 

Jeg kjøpte selv den rimelige Worx LX790 for litt over en uke siden. Jeg har tre separate gressplener, så jeg måtte i teorien hatt 3 robotklippere for å nå over alle. Jeg var derfor på jakt etter en robotklipper til den største av plenene som er omlag 250 - 300 kvm. Jeg leste mye på nettet i forkant, og konkluderte med at de fleste klipperne jobbet på omtrent samme måte. Det er garantert kvalitetsforskjeller på dyre og billige klippere, men her tror jeg mest det dreier seg om holdbarhet og batteritid, fremfor kvaliteten på selve klippingen. Jeg valgte derfor å gå for den rimelige klipperen og har kalkulert med at den kanskje holder i 2-3 år. Kan komme med mine erfaringer så langt i den grad det kan være til hjelp.

Det å legge grenseledning er nok ganske likt for alle merker og modeller, og gikk også for meg veldig greit. Det fulgte med litt få plugger så jeg valgte å kjøpe en ekstra pakke i etterkant. Klipperen var enkel og grei å sette opp. Du må angi dato, klokkeslett osv. I tillegg må du angi ca. plenstørrelse, noe som vil få betydning for hvor ofte klipperen går. Som default starter klipperen klokken 09:00 på hverdager, dette kan endres på. Dersom det regner ved det klokkeslettet som klipperen skal starte, så legger den inn en delay på 3 timer før den sjekker på nytt. Dette fortsetter den med til det har tørket opp. Den klipper ikke i helger, da må man evt. starte den manuelt, noe som er gjort med to trykk. Det har ikke vært noe tull med min klipper så langt. Jeg måtte justere noe på kantledningen i en skråning der klipperen satt seg litt fast, men ellers har det gått bra. Klipperesultatet har vært veldig bra synes jeg, plenen er riktig fin allerede etter 1 uke. Den finner også veien tilbake til ladestasjonen hver gang uten problemer.

Det virker for meg som at mobile999 baserer seg på antakelser i det som blir skrevet. For det første stemmer det ikke at klipperen må rengjøres en gang i uken. Min har gått daglig i over 1 uke nå og den er fremdeles helt ren på undersiden. Husqvarna, Gardena og McCulloch har ikke regnsensor og klipper selv om det er vått. Vått gress vil nok i større grad feste seg under, så noe mer renhold kan det kanskje bli på klippere fra disse produsentene, men noe mer enn en gang i måneden har jeg vanskelig for å se for meg. Å tørke vekk noe gress vil uansett ikke ta mer enn noen minutter.

Dette med at knivene må skiftes ofte er heller ikke tilfelle. Knivene på Worx-klipperen kan også snus, slik at man bruker dem på begge sider før de kastes. Med mindre man har en veldig stor plen, så har jeg vanskelig for å tro at man bruker så mye mer enn 1 sett med kniver i løpet av en sesong. Jeg kjøpte med en pakke med ekstra kniver til min Worx, men i etterpåklokskapens lys tror jeg nok at det var unødvendig ettersom det kom ekstra kniver sammen med klipperen. Å bytte knivene ser veldig greit ut, de sitter bare fast med en enkel skrue. Vil tro at det er grei skuring å bytte kniver uansett hvilket merke du kjøper.

Håper dette kan være til noe hjelp :)

Endret av H-Frame
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis alt legges opp riktig, og plenen er jevn og fin burde det være fint lite å passe på med en robotklipper.

Kantklipperen må jo frem uansett innimellom.

Klippere med flere små knivblader må byttes oftere enn klippere med en større kniv.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har en Worx landroid WR100SI som klipper opptil 450kvm plen. Har ca 400 og det er 0 stress! Når kanttråden er lagt og den begynner å klippe fungerer den perfekt! Har bytta blader 1 gang, og det fulgte med 4 ekstra sett. Rengjorde den før vinteren i fjor, og er en av de beste investeringene jeg har gjort. Worx er en av de beste merkene innen robotklippere. Hva han påsan over her snakker om angående mer «tidsbruk» med robotklippere er det dummeste jeg har hørt. Meg og 2 kollegaer har hver våres klipper. Ingen har hatt noen problemer. Sjefen fikk dårlig batteri, og fikk 2 (!!) nye tilsendt på 4 dager. Fikk 1 elstra som plaster på såret.

Lenke til kommentar

Kjøpte klipper og har lagt kabel. Litt styr å legge og litt tilpasninger på plenen som må gjøres da den setter seg fast ett par steder. Men utenom det er den veldig bra ja.

Tar vel en times tid å utbedre der som skal så slipper jeg kanskje å hente den mer også :)

Definitivt verdt kjøper :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...