Gå til innhold

Kia varsler lang ventetid på e-Niro


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enten sitter Kia og lyver og vil egentlig ikke selge elbiler, eller så er dem noen gedigne amatører.

Alle var klar over utfordringene, men at dem på alle disse årene ikke har klart å få til enten noe selv eller skaffet seg gode avtaler peker på alternativ nummer to.

Endret av The Very End
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Om kort tid kommer OFV sin halvårsrapport på bilsalget og bilbestanden. Det kan bli spennende å se om noen rekorder blir slått.

 

Angående salgstallene for Tesla så ser jeg at model 3 selger som varme hveteboller, mens salget av model S og X har omtrent halvert seg fra fjoråret. Ikke helt unaturlig med tanke på all fokusen model 3 har fått og at den er ny, men Tesla bør kanskje gjøre noen grep for å øke interessen for S og X slik at de får utnyttet disse produksjonslinjene skikkelig.

 

Trasig at Kia sliter så mye med leveransene. Folk blir jo lei og vitser av det (ref. en radioreklame). Apropos vitsing håper jeg det er rom for en fredagsvits. Arnold Schwarzenegger går under cover som "Howard Kleiner", en bruktbilselger som forsøker å selge eksosbiler til folk som er ute etter elbil. Vel bekomme:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Arnold as! Takk for den ?

 

Ellers er artikkelen noe ukritisk ved å tro på at man faktisk har gått inn for å sikre seg batteriavtaler her. Ikke minst når man påstår Ampera sitt problem var batteritilgang når det så til de grader var en compliance modell.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Batteri-markedet synast som litt wild-west i 2019 samtidig som Toyota kan snu rundt på batteri-markedet viss di nye batteria leverer som lovet. I så fall blir mange biler utdaterte inna få år samt kan føre til at bruktmarkedet for EL-biler møter veggen.

 

Danmark har innført litt betre intensiver + at di blir enda betre neste år, men kva for nokre andre EU-land har byrja å legge til rette for at EL-bil salget skal ta seg opp?

Lenke til kommentar

Jeg kjøper ikke den påstanden fra Kia at de er short på batterier og ikke kan levere nok biler. Se bare på Kina. Kina har nå

500 000 stk elbusser i drift med svære batterier,mange ganger større enn i en Kia. De produserer 9500 store elbusser hver måned,like mye som alle Tesla modell 3 som er levert i norge til nå. Hvor får kineserne batteriene til alle de bussene fra og i tillegg til de millionene med elbiler som BYD har produsert i Kina? Hva med alle millionene med elsykkler,robotklippere,alle mulige håndverktøy,lys,batteri til solcelleanlegg osv osv..hvor kommer alle de batteriene fra..? At Kia har utviklet en slik elbil over lengre tid med all planlegging som skal til også..ups,ups der ble vi jaggu fri for batterier,nei og nei så leit..hæ..? Nei her er det ugler i mosen som ikke tåler dagens lys. Det er evig nok produksjonskapasitet i verden på batterier slik at Kia kan levere store mengder elbiler,det er sannheten. Dette må være noe for Teknisk Ukeblad å grave dypere i..hvem leverer batterier til Kia..hva er grunnen til batteriprodusenten for å strupe batterileveransene...osv osv..?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Produsenter av biler med ICE har nok svært liten motivasjon for å produsere og selge elbiler. De har investert svært mye i ICE teknologi for å møte utslippskrav og vil ha avkastning på dette. Man kan ikke regne med at det blir solgt noe mer enn et minimum av elbiler i EU fra disse produsentene for å oppnå nødvendige salgsmål for utslipp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Klarer Kia ikke levere nok elbiler i Norge på grunn av at de selger for mange biler i Europa?

BMW påstår jo at det ikke selges elektriske biler i Europa.

 

Du kan jo forsøke å Google dette. Jeg tipper 1-3% av solgte biler i Europa i 2018 er elbiler. Det er i praksis nærmest 0%

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Klarer Kia ikke levere nok elbiler i Norge på grunn av at de selger for mange biler i Europa?

BMW påstår jo at det ikke selges elektriske biler i Europa.

 

Du kan jo forsøke å Google dette. Jeg tipper 1-3% av solgte biler i Europa i 2018 er elbiler. Det er i praksis nærmest 0%

Hva forteller en årlig vekstkurve på rundt 70% tross i at de fleste produsenter med vell og viten trenerer leveransen av elbiler?

Bruk huet ditt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva forteller en årlig vekstkurve på rundt 70% tross i at de fleste produsenter med vell og viten trenerer leveransen av elbiler?

Bruk huet ditt.

Mercedes G-wagon hadde en vekst på 5900% i Norge i fjor, det utgjør ca. 130 biler, så vekstrater betyr nada i denne sammenhengen.

 

Økningen på elbiler er på 78% inkludert hybrider, men fortsatt utgjør elbil/hybridbil-salget bare 2 til 3 % i verden utenom Kina hvor det er på ca. 4.5%

 

 

Kina er det største elbil-markedet målt i volum. Fra 2010 til 2018 økte bestanden av helelektriske personbiler på kinesiske veier fra 1500 til over 1,75 millioner. Over halvparten av alle helelektriske biler i verden befinner seg nå i Kina.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Klarer Kia ikke levere nok elbiler i Norge på grunn av at de selger for mange biler i Europa?

BMW påstår jo at det ikke selges elektriske biler i Europa.

 

Du kan jo forsøke å Google dette. Jeg tipper 1-3% av solgte biler i Europa i 2018 er elbiler. Det er i praksis nærmest 0%

2,5% ladbare bilar i 2018, men 3,9% i desember. Elbilmarknaden veks enormt fort, samstundes som salet av eksosbilar går nedover. Mange bilprodusentar knip att augo og trur det er eit kort blaff av interesse, men ingenting tyder på det. Desom BMW ynskjer å satse på ein marknad i nedgang, kan vi berre ynskje dei lukke til og minne om Kodak og Nokia.
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...