Redaksjonen. Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Løse bolter og fraværende kontroll viser at vi trenger strengere hydrogenregler Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Det var mange som forutså denne eksplosjonen, den kom ikke som noen overraskelse. Norge har kompetanse innen Ex, selv om vi tydeligvis mangler passende regelverk for hydrogenstasjoner. 4 Lenke til kommentar
UBWB96K9 Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Bra oppsummering. Beklageligvis har ordet " Hydrogen" blitt grønnvasket hinsides enhver teknisk fornuft av lobbyister. Det viktigste i første omgang er at de ansvarlige politikere tar tak og er seg sitt ansvar bevisst. Dette er i første omgang en sak for Justisministeren som må få orden i ansvarsforholdene og roillefordelingen i den offentlige forvaltning. Rotet rundt DSB og Kommunenes soleklar plikt til å ivareta sine innbyggeres sikkerhet er uakseptabelt. Håper Politiet setter på nok ressurser til å komme tilbunns i saken. Gass transport til sjøs har vært et kjerneområde for norsk sjøfartsnæring i mer enn 50 år, Bærum Kommune har klassifikasjonssseldskapet Veritas med betydelig kunnskap om de aktuelle problemstillinger som nærmeste nabo.. 7 Lenke til kommentar
UBWB96K9 Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Utdrag fra Bærum Kommunes orientering til innbyggerne på sine nettsider: FORSIDEN AKTUELT Hydrogenstasjonen på Kjørbo På bakgrunn av eksplosjonen ved hydrogenstasjonen på Kjørbo, har rådmannen bedt om at det redegjøres for saken i Formannskapet onsdag 12. juni. Rådmannens redegjørelse om eksplosjonen ved hydrogenstasjonen Formannskapet, 12.06.19 Med bakgrunn i eksplosjonen ved Uno X sin hydrogrenstasjon på Kjørbo mandag, ønsker rådmannen å gi formannskapet en kort orientering om kommunens byggesaksbehandling av tiltaket. Saksgangen i kommunen Bærum kommune ved Byggesak mottok 15. juni 2016 rammesøknad fra ansvarlig søker Asplan Viak på vegne av tiltakshaver Uno-X hydrogen as. Kommunen ba i et brev til ansvarlig søker to dager senere om å få tilsendt komplementerende informasjon, blant annet redegjørelse for sikkerhet i henhold til brann- og eksplosjonsvernloven. Kommunen mottok slik redegjørelse den 11/7-16. Videre mottok kommunen igangsettingssøknaden den 23. september 2016. Kopi av denne ble sendt til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og Asker og Bærum brannvesen, som er praksis i slike saker. Det kom ingen reaksjoner fra disse instansene. Brukstillatelse ble derfor gitt 21.11.16 og ferdigattest utstedt 13. juni 2018. Under saksbehandlingen mottok kommunen uttalelser fra Statens vegvesen og fra Akershus fylkeskommune. Fylkeskommunen skriver bl.a. at de i flere år har arbeidet for innfasing av hydrogen som drivstoff i transportsektoren i Oslo-regionen, og at hydrogenstasjon på Kjørbo inngår som en del av fylkeskommunens hydrogenstrategi 2014-2025. Stasjonen inngår også som en del av Powerhouse-konseptet ved overskuddsenergi brukes til å produsere hydrogen. Rådmannen har håndtert denne saken som en ordinær byggesak utfra en vurdering av at de reguleringsmessige forholdene knyttet til Kjørbo ikke tilsa en politisk behandling av søknaden, og at det heller ikke kom merknader til saken. Om HYOP-stasjon Høvik En annen Hydrogenaktør – HYOP – søkte om etablering av hydrogenstasjon på Høvik – Sandviksveien 17. Denne søknaden ble forelagt Planutvalget og behandlet i tre omganger. Rådmannen vurderte at her var de reguleringsmessige forholdene slik at dispensasjonssøknadene burde behandlers politisk. Dette bl.a utfra nærheten til kirken og trafikksituasjon i nærområder. I planutvalget ble det også reist spørsmål om sikkerhet. HYOP fikk først tillatelse til fyllestasjon i 2016 og utvidet også til produksjon i tillatelse gitt av planutvalget august 2018. HYOP meddelt konkurs og opphør september 2018. Stasjonen er derfor ikke komme i drift. Kommunens kompetanse i byggesaksbehandling Byggesaksbehandling i kommunene baserer seg på at ansvarlig søker skal inneha tilstrekkelig kompetanse for å blant annet foreta de nødvendige sikkerhetsanalyser etter bl.a. særlovgivning herunder brann og eksplosjonsvern. Kommunen påser at de ulike fagområdene er ansvarsbelagt. Det ble også gjort i denne saken. Fagmyndighet i slike saker er DSB – direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Kommunen innehar ikke spisskompetanse på Brann og ekplosjonsvern, men kan be om redegjørelse for ulike forhold, slik det ble gjort i denne saken. Kommunen mottatt to redegjørelser om sikkerheten ved anlegget. på Kjørbo. I siste redegjørelse opplyser tiltakshaver at fullstendig risikoanalyse er sendt DSB som er rette myndighet. I redegjørelsene kommunen mottok var mulig sikkerhetsrisiko klart avgrenset til lekkasjeproblematikk i umiddelbar nærhet til anlegget. Det oppsummeres at lokalisering på Kjørbo ikke var veldig krevende mht risiko. Vi kan ikke se at risiko mht eksplosjonsfare var belyst. Eksplosjonsfare var derfor da heller ikke problematisert saksbehandlingen. Rådmannen viser til at det nå pågår etterforskning for å finne årsaken til eksplosjonen. Rådmannen vil selvsagt bistå politiet i dette arbeidet. Hvorfor ikke eksplosjonsfare ble belyst i de sikkerhetsvurderinger som har vært foretatt, vil fortsatt være et viktig spørsmål for rådmannen å få besvart. Vi vil følge etterforskningen nøye, for å få kunnskap om årsakene til eksplosjonen, og for å kunne gjøre kloke veivalg for ettertiden. Melding fra tirsdag 11. juni: Bærum kommune har vært regulerings- og bygningsmyndighet for oppføring av hydrogenstasjonen på Kjørbo i Sandvika. I forbindelse med byggesaksbehandlingen av hydrogenstasjonen ble både Direktoratet for sivilt beredskap (DSB) og brannvernmyndigheter kontaktet. Ansvarlig søker, Asplan Viak, viste også i sin redegjørelse om sikkerhetsaspektene til informasjon fra UnoX som er tiltakshaver. - Kommunen beklager sterkt at denne situasjonen har oppstått og vil nå foreta en gjennomgang av om fagmyndighetene har belyst eksplosjonsfaren godt nok. Kommunen vil følge etterforskningen nøye, for å få kunnskap om hva årsakene til eksplosjonen er, sier kommunaldirektør Arthur Wøhni. I tillegg til hydrogenstasjonen på Kjørbo, har kommunen gitt byggetillatelse til et Hyop AS hydrogenanlegg på Høvik. Dette anlegget er ikke i drift. Kommunen har tre hydrogenbiler og avventer nærmere informasjon fra UnoX om oppfølging. Publisert 11. jun. 2019 kl. 10:30 Oppdatert 14. jun. 2019 kl. 15:27 SKRIV UT Facebook Twitter E-post 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Eivind Helle Skrevet 28. juni 2019 Populært innlegg Del Skrevet 28. juni 2019 For et par år siden var jeg involvert i en diskusjon på et nettforum der temaet var hydrogenbiler. En av deltakerne var en politiker fra Bærum som jeg ikke husker navnet på. Jeg prøvde da å stille spørsmål om sikkerheten rundt bruk av hydrogen, siden man tross alt snakker om en veldig eksplosiv gass lagret under ekstremt trykk. Han avfeide det argumentet kontant ved å svare at sikkerheten er ivaretatt. Jeg er litt redd for at dette er holdningen i store deler av miljøet som argumenterer for bruk av hydrogen i transport. Man gidder ikke bry seg med detaljer fordi noen helt sikker har tenkt på at dette skal være trygt. Og slik vil det også være for de måtte finne på å kjøpe en hydrogenbil. Selvsagt er bilen trygg. Du trenger ikke å tenke på hvor du parkere den. Parkeringskjeller er null problem. Du kan regne med at montørene som satte sammen bilen din har gjort en god nok jobb til at ingenting galt kan skje i løpet av de 12 årene bilen er tenkt å vare. Overfører man samme tankegang til flytrafikken, vil det holde å ta en service nå og da og ellers bare kjøre i vei. Flyfabrikken garanterer for sikkerheten, så du kan klare deg med et minimum av vedlikehold. 11 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Overfører man samme tankegang til flytrafikken, vil det holde å ta en service nå og da og ellers bare kjøre i vei. Flyfabrikken garanterer for sikkerheten, så du kan klare deg med et minimum av vedlikehold. Service skal jo helst overholdes på biler også, så løsningen kan rett og slett være så enkel. Biler med gass under trykk må innom service for å få kjøre videre. Med dagens, og morgendagens teknologi, så burde det ikke være noe problem for nybiler å kutte tilgangen til å kunne kjøre, om service intervaller ikke er overholdt. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Service skal jo helst overholdes på biler også, så løsningen kan rett og slett være så enkel. Biler med gass under trykk må innom service for å få kjøre videre. Og så får vi en ny Olsen Bil-skandale. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Panneband Skrevet 28. juni 2019 Populært innlegg Del Skrevet 28. juni 2019 Man ser jo bare servicekravet på dagens hydrogenbil fra Hyundai. "Hovedproblemet at bilen må inn til service for hver 10.000 kjørte kilometer. Denne servicen koster rundt 10.000 kroner, og kan ta et par dager." https://www.nettavisen.no/nyheter/derfor-har-hydrogenbiler-blitt-en-flopp-i-norge-sa-langt/3423412901.html 10 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Og så får vi en ny Olsen Bil-skandale. Hehe, den saken fortjener en film. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg pergh Skrevet 28. juni 2019 Populært innlegg Del Skrevet 28. juni 2019 Skrev denne kommentaren opprinnelig under en annen artikkel, men den er også relevant her: Når det gjelder å frakte med seg energi for framdrift, er det fordeler og ulemper med alt, men jeg må si at hydrogen i ren form har noen egenskaper som gjør det vanskelig å håndtere på en trygg måte. Det er veldig volumiøst, så det må komprimeres voldsomt for å få det ned i praktisk størrelse for passe stor energimengde. Det tærer på stål over tid, spesielt i sammenføyninger (sveisesømmer), så det må veldig god kvalitetskontroll til i produksjon av utstyr. Det er luktfitt, smakfritt og gjennomsiktig som luft, så det er vanskelig å oppdage at det er på avveie. Det er ekstremt reaktivt i kombinasjon med vanlig luft, og luft er over alt. Så lenge man har hydrogen i ren form, så kjører hver bil rundt med så mye energi som kan frigjøres raskt at det må kunne betegnes som en potensiell bombe. Jeg mener, en liten, rettet sprengladning på en tank med 5kg nede i en parkeringskjeller blir noe helt annet enn på en tilsvarende bensin- eller diesel-bil. For veldig enerighungrige maskiner med lang rekkevidde (typisk langtransport på land, hav og i luft), så har hydrogen noen veldig store fordeler som drivstoff, men lagring må bli sikrere. Vet det er mye spennende forskning på diverse hydrider i fast og flytende form, så det kan tenkes det kommer et gjennombrudd om ikke så mange år. Men lagring av hydrogen i ren form kombinert med mange og mobile lagringsplasser (dvs i personbiler) er ikke noen god ide sett fra et samfunnssikkerhetsperspektiv. Mvh Per Gunnar Hansø 10 Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Overfører man samme tankegang til flytrafikken, vil det holde å ta en service nå og da og ellers bare kjøre i vei. Flyfabrikken garanterer for sikkerheten, så du kan klare deg med et minimum av vedlikehold.Service skal jo helst overholdes på biler også, så løsningen kan rett og slett være så enkel. Biler med gass under trykk må innom service for å få kjøre videre. Med dagens, og morgendagens teknologi, så burde det ikke være noe problem for nybiler å kutte tilgangen til å kunne kjøre, om service intervaller ikke er overholdt. Enkelt og greit. Om en skal overføre samme sikkerhetsregime fra fly til bil, innebærer det at en fagperson ser over bilen hver gang den skal kjøre og sjekke alle deler som kan påvirke sikkerheten. Hadde man vært like lemfeldig med kontrollen på fly som det man er på en privatbil ville det falt ned fly nesten daglig. 5 Lenke til kommentar
Nordfjord Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Merkelig at det henvises til dsb og storulykkeforskriften når det helt klart i dette tilfeller skal gjennomføres farlig stoff tilsyn av Oslo brannvesen. Tankanlegget var meldt inn til dsb men tilsynsmyndigheten hører hjemme hos brannvesenet. Ansvaret er tydelig når det kommer til vedlikehold, kontroll og ettersyn det er eier av anlegget som er ansvarlig. Om disse forholdene var utført iht. produsentens anvisninger kjenner jeg ikke til. Syns også artikkelen er unyansert når det kommer til sammenligning av hydrogen vs El. Ikke nødvendigvis at påstanden er feil, men fremstår som en påstand som det ikke redegjøres for. Forventer mer av et bransjeblad. Lenke til kommentar
missi Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Hvor lenge får hydrogenfergen i Hjelmeland seile før tankanlegget, og/eller fergen går i luften? Jeg tipper fem år fra første offisielle fergetur som maksgrensen for når hele fergen er spredt utover hele fjorden. Rv 13, for et passende nummer på den fergeturen. Lenke til kommentar
Ole Petter Pedersen Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Merkelig at det henvises til dsb og storulykkeforskriften når det helt klart i dette tilfeller skal gjennomføres farlig stoff tilsyn av Oslo brannvesen. Tankanlegget var meldt inn til dsb men tilsynsmyndigheten hører hjemme hos brannvesenet. (...) Syns også artikkelen er unyansert når det kommer til sammenligning av hydrogen vs El. Ikke nødvendigvis at påstanden er feil, men fremstår som en påstand som det ikke redegjøres for. Forventer mer av et bransjeblad. Hei, takk for reaksjoner og takk for at du bidrar i diskusjonen. Poengene jeg kanskje kunne fått enda bedre fram er at vi nok ikke kan fortsette å bygge disse anleggene uten at en myndighet faktisk foretar en kontroll, og at vi må ha bedre teknisk dokumentasjon – noe også Gexcon var inne på. Hydrogen versus el - der er det mange som er langt mer teknisk kyndige enn meg hva gjelder tekniske fordeler og ulemper, men markedet viser så langt at det ikke er noen reell duell mellom disse to i personbilmarkedet – i alle fall ikke i Norge. 3 Lenke til kommentar
UBWB96K9 Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Kjørbo Ulykken/ NEL presentasjon i dag. Hva som ikke ble sagt.. Fokus i presentasjonen var etter mitt skjønn fokusert på det reaktive element av situasjonen, best uttrykt ved den sindige brannmannens uttalelse om at Brannvesenet kom når det brant og ulykken var et faktum,.Mao Skadebegrensning og sikring av liv og helse... Risiko er definert som produktet av Sannsynlighet multiplisert med Konsekvens. Dess større konsekvenser av en uønsket hendelse dess, større innsats må man legge inn for hindre at den oppstår.. En sannsynlighret på 10 eksponent minus 8 er ansett som sikker og benyttes i luftfart og samfunnskrtiske funksjoner.. Det vi si at man aksepterer maks en ulykke pr. 100 millioner skadeeksonerte operasjoner. Ut fra dagens presentasjon, konsentrerte NEL saken ut fra observasjoner foretatt etter at ulykken hadde funnet sted.. Det har ikke vært fremlagt noe bevis på at anlegget er riktig designet og bygget i hht til gjeldende krav og standarder..eller at det foreligger driftsinstruksjoner , vedlikeholdsplaner og offentlig godkjente tilsynsrsapporter for drift og vedlikehold. Det er e heller ikke sansynliggjort at design , materialvalg og anskaffelser,oppføringen og kvalitetssikfring av anlegget er utført i henhold til gjeldende ISO Standard 9001, som gjelder anlegg med fullt ansvar for alle ledd i byggeprosessen inklusive design, valg av materisaler og utstyr og bygging, med dokumentasjon på samsvar med gjeldende regler for oven nevnte... Eksemplene nevnt i presentasjonen for MPI test ( Magnetic Particle test ) og sprekksøking er ikke noe bevis på riktig valg av materialer, men kun et bevis på at konstruksjonselementet ikke sviktet under den gjeldende lastkondisjon. NEL har en dobbeltrolle som leverandør av patenterte komponenter og delsystemer i tillegg til ansvar for totaliteten av hele anlegget, dvs produksjon av hydrogen, lagring og distribusjon til sluttbruker.. Som et børsnotert selskap kan dette føre til en interessekonflikt og gi et habilitetdsproblem , uten at jeg skal beskylde NEL for å ha brutt grenser her. Det ville imidlertid, ut fra et føre var prinsipp, være ønskelig at full dokumentassjon på kvalitetssikring og samsvarserklæringer for både anlegg og leveranse av egne designerde og patenterte delsystemer blir fremlagt i full offentlighet. Jeg håper Politiet er seg denne problemstillingen bevisst og imøteser et svar på problemstillingen... 9 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 29. juni 2019 Del Skrevet 29. juni 2019 Om en skal overføre samme sikkerhetsregime fra fly til bil, innebærer det at en fagperson ser over bilen hver gang den skal kjøre og sjekke alle deler som kan påvirke sikkerheten. Hadde man vært like lemfeldig med kontrollen på fly som det man er på en privatbil ville det falt ned fly nesten daglig. Jeg snakket selvfølgelig om rutinene når man faktisk skal gjennomføre en service/sjekk på utstyret. Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 29. juni 2019 Del Skrevet 29. juni 2019 Hvordan KAN vi ha tillit til hydrogen? For min del er det ikke mulig. Menneskelige feil og hobbymekanikere gjør at hydrogen er uegnet å bruke i nærheten av folk. Det kommer garantert til å skje igjen. Hva hvis det er 2000 fylleanlegg? Tusenvis av biler som blir gamle, og noen hjemmemekket...? HVIS det blir nok REN overskuddsenergi, lag hydrogen i elektrolyseanlegg LANGT fra folk, og kjør strøm inn på nettet ved behov. Ikke ved å spre tusener av trykktanker rundt blant folk. 5 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 29. juni 2019 Del Skrevet 29. juni 2019 Hvor lenge får hydrogenfergen i Hjelmeland seile før tankanlegget, og/eller fergen går i luften? Jeg tipper fem år fra første offisielle fergetur som maksgrensen for når hele fergen er spredt utover hele fjorden. Rv 13, for et passende nummer på den fergeturen. Noen som vet navnet på fergen? Skal på elbilferie, men den fergen blir uaktuell... Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 29. juni 2019 Del Skrevet 29. juni 2019 (endret) Noen som vet navnet på fergen? Skal på elbilferie, men den fergen blir uaktuell... Den er ikke bygget ferdig ennå, og har derfor ikke noe navn. Sambandet Hjelmeland-Nesvik går over Jøsenfjorden i Rogaland. Endret 29. juni 2019 av Frobe 3 Lenke til kommentar
missi Skrevet 29. juni 2019 Del Skrevet 29. juni 2019 Noen som vet navnet på fergen? Skal på elbilferie, men den fergen blir uaktuell... Den er under bygging så du er trygg neste året i alle fall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå