Gå til innhold

Løse bolter og fraværende kontroll viser at vi trenger strengere hydrogenregler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra oppsummering.

Beklageligvis har ordet " Hydrogen" blitt grønnvasket hinsides enhver teknisk fornuft av lobbyister.

Det viktigste i første omgang er at de ansvarlige politikere tar tak og er seg sitt ansvar bevisst.

Dette er i første omgang en sak for Justisministeren som må få orden i ansvarsforholdene og roillefordelingen i den offentlige forvaltning.

Rotet rundt DSB og Kommunenes soleklar plikt til å ivareta sine innbyggeres sikkerhet er uakseptabelt.

Håper Politiet setter på nok ressurser til å komme tilbunns i saken.

Gass transport til sjøs har vært et kjerneområde for norsk sjøfartsnæring i mer enn 50 år, Bærum Kommune har klassifikasjonssseldskapet Veritas med betydelig kunnskap om de aktuelle problemstillinger som nærmeste nabo..

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Utdrag fra Bærum Kommunes orientering til innbyggerne på sine nettsider:

FORSIDEN AKTUELT

Hydrogenstasjonen på Kjørbo

På bakgrunn av eksplosjonen ved hydrogenstasjonen på Kjørbo, har rådmannen bedt om at det redegjøres for saken i Formannskapet onsdag 12. juni.

 

Rådmannens redegjørelse om eksplosjonen ved hydrogenstasjonen Formannskapet, 12.06.19

Med bakgrunn i eksplosjonen ved Uno X sin hydrogrenstasjon på Kjørbo mandag, ønsker rådmannen å gi formannskapet en kort orientering om kommunens byggesaksbehandling av tiltaket.

 

Saksgangen i kommunen

 

Bærum kommune ved Byggesak mottok 15. juni 2016 rammesøknad fra ansvarlig søker Asplan Viak på vegne av tiltakshaver Uno-X hydrogen as. Kommunen ba i et brev til ansvarlig søker to dager senere om å få tilsendt komplementerende informasjon, blant annet redegjørelse for sikkerhet i henhold til brann- og eksplosjonsvernloven. Kommunen mottok slik redegjørelse den 11/7-16.

Videre mottok kommunen igangsettingssøknaden den 23. september 2016. Kopi av denne ble sendt til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og Asker og Bærum brannvesen, som er praksis i slike saker. Det kom ingen reaksjoner fra disse instansene.

Brukstillatelse ble derfor gitt 21.11.16 og ferdigattest utstedt 13. juni 2018.

Under saksbehandlingen mottok kommunen uttalelser fra Statens vegvesen og fra Akershus fylkeskommune. Fylkeskommunen skriver bl.a. at de i flere år har arbeidet for innfasing av hydrogen som drivstoff i transportsektoren i Oslo-regionen, og at hydrogenstasjon på Kjørbo inngår som en del av fylkeskommunens hydrogenstrategi 2014-2025. Stasjonen inngår også som en del av Powerhouse-konseptet ved overskuddsenergi brukes til å produsere hydrogen.

Rådmannen har håndtert denne saken som en ordinær byggesak utfra en vurdering av at de reguleringsmessige forholdene knyttet til Kjørbo ikke tilsa en politisk behandling av søknaden, og at det heller ikke kom merknader til saken.

Om HYOP-stasjon Høvik

 

En annen Hydrogenaktør – HYOP – søkte om etablering av hydrogenstasjon på Høvik – Sandviksveien 17. Denne søknaden ble forelagt Planutvalget og behandlet i tre omganger. Rådmannen vurderte at her var de reguleringsmessige forholdene slik at dispensasjonssøknadene burde behandlers politisk. Dette bl.a utfra nærheten til kirken og trafikksituasjon i nærområder. I planutvalget ble det også reist spørsmål om sikkerhet.

HYOP fikk først tillatelse til fyllestasjon i 2016 og utvidet også til produksjon i tillatelse gitt av planutvalget august 2018. HYOP meddelt konkurs og opphør september 2018. Stasjonen er derfor ikke komme i drift.

Kommunens kompetanse i byggesaksbehandling

 

Byggesaksbehandling i kommunene baserer seg på at ansvarlig søker skal inneha tilstrekkelig kompetanse for å blant annet foreta de nødvendige sikkerhetsanalyser etter bl.a. særlovgivning herunder brann og eksplosjonsvern. Kommunen påser at de ulike fagområdene er ansvarsbelagt. Det ble også gjort i denne saken. Fagmyndighet i slike saker er DSB – direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

Kommunen innehar ikke spisskompetanse på Brann og ekplosjonsvern, men kan be om redegjørelse for ulike forhold, slik det ble gjort i denne saken.

Kommunen mottatt to redegjørelser om sikkerheten ved anlegget. på Kjørbo. I siste redegjørelse opplyser tiltakshaver at fullstendig risikoanalyse er sendt DSB som er rette myndighet.

I redegjørelsene kommunen mottok var mulig sikkerhetsrisiko klart avgrenset til lekkasjeproblematikk i umiddelbar nærhet til anlegget. Det oppsummeres at lokalisering på Kjørbo ikke var veldig krevende mht risiko. Vi kan ikke se at risiko mht eksplosjonsfare var belyst. Eksplosjonsfare var derfor da heller ikke problematisert saksbehandlingen.

Rådmannen viser til at det nå pågår etterforskning for å finne årsaken til eksplosjonen. Rådmannen vil selvsagt bistå politiet i dette arbeidet.

Hvorfor ikke eksplosjonsfare ble belyst i de sikkerhetsvurderinger som har vært foretatt, vil fortsatt være et viktig spørsmål for rådmannen å få besvart.

Vi vil følge etterforskningen nøye, for å få kunnskap om årsakene til eksplosjonen, og for å kunne gjøre kloke veivalg for ettertiden.

Melding fra tirsdag 11. juni:

Bærum kommune har vært regulerings- og bygningsmyndighet for oppføring av hydrogenstasjonen på Kjørbo i Sandvika.

 

I forbindelse med byggesaksbehandlingen av hydrogenstasjonen ble både Direktoratet for sivilt beredskap (DSB) og brannvernmyndigheter kontaktet. Ansvarlig søker, Asplan Viak, viste også i sin redegjørelse om sikkerhetsaspektene til informasjon fra UnoX som er tiltakshaver.

 

- Kommunen beklager sterkt at denne situasjonen har oppstått og vil nå foreta en gjennomgang av om fagmyndighetene har belyst eksplosjonsfaren godt nok. Kommunen vil følge etterforskningen nøye, for å få kunnskap om hva årsakene til eksplosjonen er, sier kommunaldirektør Arthur Wøhni.

 

I tillegg til hydrogenstasjonen på Kjørbo, har kommunen gitt byggetillatelse til et Hyop AS hydrogenanlegg på Høvik. Dette anlegget er ikke i drift.

 

Kommunen har tre hydrogenbiler og avventer nærmere informasjon fra UnoX om oppfølging.

 

Publisert 11. jun. 2019 kl. 10:30

Oppdatert 14. jun. 2019 kl. 15:27

SKRIV UT

Facebook Twitter E-post

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Overfører man samme tankegang til flytrafikken, vil det holde å ta en service nå og da og ellers bare kjøre i vei. Flyfabrikken garanterer for sikkerheten, så du kan klare deg med et minimum av vedlikehold.

Service skal jo helst overholdes på biler også, så løsningen kan rett og slett være så enkel. Biler med gass under trykk må innom service for å få kjøre videre. 

 

Med dagens, og morgendagens teknologi, så burde det ikke være noe problem for nybiler å kutte tilgangen til å kunne kjøre, om service intervaller ikke er overholdt. Enkelt og greit. 

Lenke til kommentar

 

Overfører man samme tankegang til flytrafikken, vil det holde å ta en service nå og da og ellers bare kjøre i vei. Flyfabrikken garanterer for sikkerheten, så du kan klare deg med et minimum av vedlikehold.

Service skal jo helst overholdes på biler også, så løsningen kan rett og slett være så enkel. Biler med gass under trykk må innom service for å få kjøre videre. 

 

Med dagens, og morgendagens teknologi, så burde det ikke være noe problem for nybiler å kutte tilgangen til å kunne kjøre, om service intervaller ikke er overholdt. Enkelt og greit. 

Om en skal overføre samme sikkerhetsregime fra fly til bil, innebærer det at en fagperson ser over bilen hver gang den skal kjøre og sjekke alle deler som kan påvirke sikkerheten. Hadde man vært like lemfeldig med kontrollen på fly som det man er på en privatbil ville det falt ned fly nesten daglig.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Merkelig at det henvises til dsb og storulykkeforskriften når det helt klart i dette tilfeller skal gjennomføres farlig stoff tilsyn av Oslo brannvesen. Tankanlegget var meldt inn til dsb men tilsynsmyndigheten hører hjemme hos brannvesenet. Ansvaret er tydelig når det kommer til vedlikehold, kontroll og ettersyn det er eier av anlegget som er ansvarlig. Om disse forholdene var utført iht. produsentens anvisninger kjenner jeg ikke til. Syns også artikkelen er unyansert når det kommer til sammenligning av hydrogen vs El. Ikke nødvendigvis at påstanden er feil, men fremstår som en påstand som det ikke redegjøres for. Forventer mer av et bransjeblad.

Lenke til kommentar

Hvor lenge får hydrogenfergen i Hjelmeland seile før tankanlegget, og/eller fergen går i luften? Jeg tipper fem år fra første offisielle fergetur som maksgrensen for når hele fergen er spredt utover hele fjorden. Rv 13, for et passende nummer på den fergeturen.

Lenke til kommentar

Merkelig at det henvises til dsb og storulykkeforskriften når det helt klart i dette tilfeller skal gjennomføres farlig stoff tilsyn av Oslo brannvesen. Tankanlegget var meldt inn til dsb men tilsynsmyndigheten hører hjemme hos brannvesenet. (...) Syns også artikkelen er unyansert når det kommer til sammenligning av hydrogen vs El. Ikke nødvendigvis at påstanden er feil, men fremstår som en påstand som det ikke redegjøres for. Forventer mer av et bransjeblad.

 

Hei, takk for reaksjoner og takk for at du bidrar i diskusjonen. Poengene jeg kanskje kunne fått enda bedre fram er at vi nok ikke kan fortsette å bygge disse anleggene uten at en myndighet faktisk foretar en kontroll, og at vi må ha bedre teknisk dokumentasjon – noe også Gexcon var inne på.

 

Hydrogen versus el - der er det mange som er langt mer teknisk kyndige enn meg hva gjelder tekniske fordeler og ulemper, men markedet viser så langt at det ikke er noen reell duell mellom disse to i personbilmarkedet – i alle fall ikke i Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjørbo Ulykken/ NEL presentasjon i dag. Hva som ikke ble sagt..

Fokus i presentasjonen var etter mitt skjønn fokusert på det reaktive element av situasjonen, best uttrykt ved den sindige brannmannens uttalelse om at Brannvesenet kom når det brant og ulykken var et faktum,.Mao Skadebegrensning og sikring av liv og helse...

Risiko er definert som produktet av Sannsynlighet multiplisert med Konsekvens.

Dess større konsekvenser av en uønsket hendelse dess, større innsats må man legge inn for hindre at den oppstår.. En sannsynlighret på 10 eksponent minus 8 er ansett som sikker og benyttes i luftfart og samfunnskrtiske funksjoner..

Det vi si at man aksepterer maks en ulykke pr. 100 millioner skadeeksonerte operasjoner.

Ut fra dagens presentasjon, konsentrerte NEL saken ut fra observasjoner foretatt etter at ulykken hadde funnet sted..

Det har ikke vært fremlagt noe bevis på at anlegget er riktig designet og bygget i hht til gjeldende krav og standarder..eller at det foreligger driftsinstruksjoner , vedlikeholdsplaner og offentlig godkjente tilsynsrsapporter for drift og vedlikehold.

Det er e heller ikke sansynliggjort at design , materialvalg og anskaffelser,oppføringen og kvalitetssikfring av anlegget er utført i henhold til gjeldende ISO Standard 9001, som gjelder anlegg med fullt ansvar for alle ledd i byggeprosessen inklusive design, valg av materisaler og utstyr og bygging, med dokumentasjon på samsvar med gjeldende regler for oven nevnte...

Eksemplene nevnt i presentasjonen for MPI test ( Magnetic Particle test ) og sprekksøking er ikke noe bevis på riktig valg av materialer, men kun et bevis på at konstruksjonselementet ikke sviktet under den gjeldende lastkondisjon.

NEL har en dobbeltrolle som leverandør av patenterte komponenter og delsystemer i tillegg til ansvar for totaliteten av hele anlegget, dvs produksjon av hydrogen, lagring og distribusjon til sluttbruker..

Som et børsnotert selskap kan dette føre til en interessekonflikt og gi et habilitetdsproblem , uten at jeg skal beskylde NEL for å ha brutt grenser her.

Det ville imidlertid, ut fra et føre var prinsipp, være ønskelig at full dokumentassjon på kvalitetssikring og samsvarserklæringer for både anlegg og leveranse av egne designerde og patenterte delsystemer blir fremlagt i full offentlighet.

Jeg håper Politiet er seg denne problemstillingen bevisst og imøteser et svar på problemstillingen...

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Om en skal overføre samme sikkerhetsregime fra fly til bil, innebærer det at en fagperson ser over bilen hver gang den skal kjøre og sjekke alle deler som kan påvirke sikkerheten. Hadde man vært like lemfeldig med kontrollen på fly som det man er på en privatbil ville det falt ned fly nesten daglig.

Jeg snakket selvfølgelig om rutinene når man faktisk skal gjennomføre en service/sjekk på utstyret. 

Lenke til kommentar

Hvordan KAN vi ha tillit til hydrogen?

For min del er det ikke mulig.

Menneskelige feil og hobbymekanikere gjør at hydrogen er uegnet å bruke i nærheten av folk.

Det kommer garantert til å skje igjen. Hva hvis det er 2000 fylleanlegg? Tusenvis av biler som blir gamle, og noen hjemmemekket...?

HVIS det blir nok REN overskuddsenergi, lag hydrogen i elektrolyseanlegg LANGT fra folk, og kjør strøm inn på nettet ved behov. Ikke ved å spre tusener av trykktanker rundt blant folk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvor lenge får hydrogenfergen i Hjelmeland seile før tankanlegget, og/eller fergen går i luften? Jeg tipper fem år fra første offisielle fergetur som maksgrensen for når hele fergen er spredt utover hele fjorden. Rv 13, for et passende nummer på den fergeturen.

 

Noen som vet navnet på fergen?

Skal på elbilferie, men den fergen blir uaktuell...

Lenke til kommentar

Noen som vet navnet på fergen?

Skal på elbilferie, men den fergen blir uaktuell...

Den er ikke bygget ferdig ennå, og har derfor ikke noe navn.

 

Sambandet Hjelmeland-Nesvik går over Jøsenfjorden i Rogaland.

Endret av Frobe
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...