HåkonN Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Har 2 IDE-disker på PC`en fra før, koblet til ABIT NF-7S v2.0 kortet mitt. Prøver nå å få denne nye WD-disken til å fungere på SATA utgang 01. Skal ikke brukes som systemdisk. Har enablet SATA i BIOS, men det skjer ingenting etter restart av PC`en.... Alt er som før. Har sjekket admin.tools under XP, men ingen ny disk er kommet opp... Hva gjør jeg feil? Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 kanskej man må aktiver sata kontrollern ved og flytte på en jumper på hovedkortet, ser i hvertfall at det er sånn på det nye e-deluxe kortet til ASUS har du lest manualen? Lenke til kommentar
SirJohn Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Har du huska å formatert den? (Bruk feks: Administrative tools - Computer Management - Disk Management) Guide: http://www.hardware.no/guider/partisjonere/index.html Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 23. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2003 Nei, jeg finner ikke noe slikt på dette hovedekortet... -Har enablet s-ata en plass i BIOS. (kun en) -Jumper på disk står som default (slik den skal gjøre). -Den står tilkoblet SATA-port 01. -Når PC`en starter opp, kommer på første bilde opp med IDE`diskene/CD-Rom opp, på neste bilde kommer disken opp som installert i port 01. Riktig navn og alt. Skjer ingenting i XP. Klarer ikke å finne den om jeg søker etter ny hardware.. Noen flere tips? Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 23. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2003 Problemet er at den ikke kommer opp i disk-management. (disse 2 gamle IDE-diskene er forøvrig delt opp i 4 partisjoner, og 1 logisk partisjon hvis det har noe å si) Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Har du fått inn SP1 i XP'en din enda? Mener å huske at det var noe med SP1 og støtte for 48bits adressering på harddisker..... God jul til gullfisken Lenke til kommentar
XenZor Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Legge inn drivere for S-ATA kontrolleren? Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 23. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2003 Yepp, SP1 er installert (takker for den btw), samt patch opp til november. Også støtte for store disker.... (du har vel nettopp stått opp du.... ) God jul... Lenke til kommentar
A|3x Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Er det en raptor? Prøv å ta ut jumperen. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 23. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2003 Legge inn drivere for S-ATA kontrolleren? Ehmmm.....mulig du er inne på noe der, men jeg forstod det slik at ikke det var nødvendig i XP. (?) Finner kun disk-drivere ABIT sine sider, og er ikke de til å bruke hvis man skal installere XP på nytt med en ny SATA disk som oppstarts-disk? Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 23. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2003 Er det en raptor?Prøv å ta ut jumperen. Ikke noe Raptor nei, det er en WD 250gb 8mb (JD) SATA disk.... Iflge, WD sine sider skal man bare la jumperen stå på vanlige desktop-oppsett, noe jeg går ut i fra at jeg har. Klarer heller ikke finne ut hva de andre plassene er til... Lenke til kommentar
XenZor Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Windows trenger også drivere for S-ATA kontrolleren. Har selv et ABIT IC7-G og må legge inn drivere i windows for S-ATA Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 23. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2003 Windows trenger også drivere for S-ATA kontrolleren. Har selv et ABIT IC7-G og må legge inn drivere i windows for S-ATA Er dette noe drivere som jeg får fra Abit eller fra Microsoft? Lenke til kommentar
XenZor Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Hent dem på ABIT sine sider. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 23. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2003 Fant kun SATA driver disk V1.21 som er en zip fil.. Hvordan installerer jeg disse driverne under windows? Det er jo ingen kjørbare filer, kun en masse rare betegnelser.... ? Lenke til kommentar
Budashaka Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 (endret) Er det en WD disk så fjerner du jumperen på den.. (Da vil den stå i single mode). Dessuten bør du legge inn nyeste bios til hovedkortet (v.20). Den fikser bla. en del kompabilitetsproblemer med WD disker. Ang. den driveren du hentet så følger det der med en .txtfil hvor det bla. står følgende; Forresten så er det en .exe fil som ber om å bli pakket ut til en diskett. "3)Adding the SiI RAID controller to an existing Windows 2000/XP installation --------------------------------------------------------------------------- Follow the instructions in this section to install the Silicon Image SiI 3112 driver on a system already running Windows 2000. 1. Power off the system. Connect the hard drives to the SiI 3112 controller and insert the controller into a PCI slot. Power up the system. 2. During OS boot up, Windows 2000 will display the 'Found New Hardware Wizard'. Click 'Next'. 3. Select 'Search for a suitable driver for my device (Recommended)' and Click 'Next'. 4. Under 'Optional search locations' insure that 'Floppy disk drives' is checked. 5. Insert the diskette labeled ' Silicon Image SiI 3112 SATARaid Driver Installation Disk' into A: and click 'Next'. 6. When the wizard indicates that it found a driver for the device click 'Next'. 7. If the 'Digital Signature Not Found' dialog appears, click 'Yes' to continue installing the driver. 8. The wizard will now copy the required files to the system and start the driver. After starting the driver the wizard will display a completion dialog, click 'Finish' to exit the wizard. 9. See instructions in section 4 to verify controller was installed correctly. ------------------------------------------------------------------ 4) Verifying controller installation under Windows NT, 2000 and XP ------------------------------------------------------------------ Follow the instructions in this section to verify that the controller was installed correctly. For Windows 2000/XP 1. Right click on 'My Computer' icon, select 'Properties', left click on 'Hardware' tab, and then on 'Device Manager' button. 2. Double click on 'SCSI and RAID Controllers', If there is no yellow '! ' or ' ? ' in front of 'Silicon Image SiI 3112 SATARaid Controller', the driver is started correctly. 3. To view information about the devices attached to the controller, use the SiICfg Utility and click on the device from the list. " Endret 23. desember 2003 av Budashaka Lenke til kommentar
Sozinho Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 (endret) Pakk opp drivreren. Gå på enhetsbehandling / system properties, sjekk om du har noen gule utropstegn der... Du skal vel ha en SCSI and Raid kontroller der. Der står hvertfall min S-ATA/Raid kontroller. Om den har gult utropstegn må du dobbeltklikke på den og velge reinstallere driver. Og peke til den utpakkede zip filen.. Forresten... jeg trengte ikke ta ut noen jumper på min WD 250 JD S-ata disk. Disken er jo uansett single drive. En kabel per disk. Står i manualen at jumpere kun er for fabrikk / testing... Endret 23. desember 2003 av Sozinho Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 23. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2003 Takker, nå har jeg fått den opp i windows... Det var RAID-driveren som måtte oppdateres. Har ikke rørt jumperen.... Oppdaterte også Bios til nyeste (20) som anbefalt... MEN, nå kan jeg ikke formatere de nye partisjonene. Delte den opp i 2 nye, men når den kommer til formateringa, står det at den ikke klarte å formatere det. Får partisjonene opp i explorer, og de viser seg som "healthy", men uansett hva jeg gjør så vil de ikke formatere... Ingen gule utsopstegn ved RAID-driverne lenger heller... Anyone? Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 23. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2003 Kan forøvrig nevne at "computer managment" henger seg opp nå og jeg må starte PC`en på nytt for å få "det" bort... Tydligvis noen konflikter ja... ???? Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 23. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2003 Kan noe sjekke for meg at det er riktig at den skal komme opp med denne betegnelsen i "device manager": WDC WD25 00JD-00GBB0 SCSI disk device ? Den nekter nemlig å la seg formatere etter jeg har delt den opp i partisjoner. (unable to format disk)... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå