Gå til innhold

KOMMENTAR: Jeg kjørte bil ulovlig i et halvt år uten at jeg visste det!


Anbefalte innlegg

Det er et velkjent problem med offentlige etater og private selskap som har offentlige kontrakter. Som passasjer på kollektivtransport behandles man ofte som gods som skal transporteres, mens transportselskapet regner fylkeskommunen eller staten som kunden.

Kjenner meg ikke igjen i dette. Jeg jobber indirekte for kommunen og "kunde"tilfredshet er det absolutt viktigste måltallet vårt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk ikke en tøddel den gangen min forrige bil gikk over grensen. Men rodde nå alt i land på egenhånd. Men OK, om staten aktivt varsler deg i relevante kanaler (brevpost og pushvarslinger på relevante apper) så er jeg fornøyd.

 

Digi-post kan forøvrig brenne i helvete, men det er en annen debatt.

Du burde fått et brev sålenge registreringen/adressen er korrekt, men med dagens postvesen skal man ikke bli overrasket om post forsvinner i det tomme intet.

 

Men enig i kommentaren angående digipost, siden biltilsynet bruker difi-systemet burde det være en smal sak for dem og få dette inn i altinn så vi automatisk får varsel via mail, får håpe det skjer så fort de finner ut at digipost er en blindvei.

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

I steden for å diskutere det som engang var, kan dere heller bruke tiden på å diskutere det som gjelder nå. Regelverket ble endret i februar, og nå må kontrollorganet være online mot SVV for å få skrevet ut kontrollseddelen. Det betyr at de ikke har mulighet til å glemme innrapportering.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-05-13-591#KAPITTEL_5

Hva om man aldri fremstiller bilen for PPK, da vil jo systemene vise det samme som denne saken omhandler.

Lenke til kommentar

Hva om man aldri fremstiller bilen for PPK, da vil jo systemene vise det samme som denne saken omhandler.

Saken handler om en som hadde bilen på kontroll i september 2018, men hvor dette ikke hadde blitt registrert hos SVV.

 

Dette skal ikke kunne skje nå, for det kan ikke skrives ut kontrollseddel uten at SVV generer den etter at de har godkjent kontrollen. Tidligere funket det slik at verkstedet sendte over en rapport til SVV med anbefaling om at bilen ble godkjent samtidig som verkstedet skrev ut kontrollseddelen fra eget system, og noen ganger glemte å sende melding videre.

 

 

Hvis man ikke fremstiller bilen for kontroll, kan man heller ikke tro at bilen ble registrert som godkjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Saken handler om en som hadde bilen på kontroll i september 2018, men hvor dette ikke hadde blitt registrert hos SVV.

 

Dette skal ikke kunne skje nå, for det kan ikke skrives ut kontrollseddel uten at SVV generer den etter at de har godkjent kontrollen. Tidligere funket det slik at verkstedet sendte over en rapport til SVV med anbefaling om at bilen ble godkjent samtidig som verkstedet skrev ut kontrollseddelen fra eget system, og noen ganger glemte å sende melding videre.

 

 

Hvis man ikke fremstiller bilen for kontroll, kan man heller ikke tro at bilen ble registrert som godkjent.

Han kunne fremlegge kjøps-kvittering, men ikke kontrollseddelen.

Han har altså tatt ut kontrollseddelen fra bilen og latt kvitteringen ligge igjen.

 

Kan det tolkes på noen andre måter?

Lenke til kommentar

Han kunne fremlegge kjøps-kvittering, men ikke kontrollseddelen.

Han har altså tatt ut kontrollseddelen fra bilen og latt kvitteringen ligge igjen.

 

Kan det tolkes på noen andre måter?

Det kan godt være at han hadde kassalappen i lommeboka, og at kontollseddelen ble med inn i huset, tror du ikke? Det har aldri vært noe krav om at kontrollseddelen skal være i bilen, eller at den skal tas vare på, selv om det vanligvis er smart å gjøre så. Uansett så er problemet løst nå, for etter det nye regelverket det er umulig å godkjenne en bil uten at SVV får beskjed siden det er de som genererer kontrollseddelen som verkstedet skriver ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det kan godt være at han hadde kassalappen i lommeboka, og at kontollseddelen ble med inn i huset, tror du ikke? Det har aldri vært noe krav om at kontrollseddelen skal være i bilen, eller at den skal tas vare på, selv om det vanligvis er smart å gjøre så. Uansett så er problemet løst nå, for etter det nye regelverket det er umulig å godkjenne en bil uten at SVV får beskjed siden det er de som genererer kontrollseddelen som verkstedet skriver ut.

SVV får som sagt heller ikke beskjed, om bilen ikke har vært fremstilt for PPK, så det nytter ikke å skylde på systemfeil, når man blir fersket i en kontroll. Spesilet ikke når det finnes så mange mekanismer for selv å sjekke om alt er i orden.

Lenke til kommentar

SVV får som sagt heller ikke beskjed, om bilen ikke har vært fremstilt for PPK, så det nytter ikke å skylde på systemfeil, når man blir fersket i en kontroll. Spesilet ikke når det finnes så mange mekanismer for selv å sjekke om alt er i orden.

Byyråkrater tror gjerne at folk ikke har annet å gjøre enn å gjøre dem til lags.

 

Alt var i orden med bilen ... og den blir ikke mer elle mindre sikker av at en papirbit er i hanskerommet ... eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Byyråkrater tror gjerne at folk ikke har annet å gjøre enn å gjøre dem til lags.

 

Alt var i orden med bilen ... og den blir ikke mer elle mindre sikker av at en papirbit er i hanskerommet ... eller ikke.

Alt ved bilen var ikke i orden, siden den ble avskiltet.

Lenke til kommentar

Fortsatt som tror at kun papirmølla gjør det sikkert å kjøre?

Hva prøver du å si?

 

Pussig at det aldri fremstår slik fra andre siden ... dvs fra "kundens" synspunkt.

Det kan du si om hva som helst, også private bedrifter. Så jeg skjønner ikke helt poenget ditt.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

  Alt ved BILEN var i orden ... det manglet papirer i systemet.

Hvis alt ved bilen var i orden, så ville den ikke blitt avskiltet.

Lenke til kommentar

SVV får som sagt heller ikke beskjed, om bilen ikke har vært fremstilt for PPK, så det nytter ikke å skylde på systemfeil, når man blir fersket i en kontroll. Spesilet ikke når det finnes så mange mekanismer for selv å sjekke om alt er i orden.

Etter 7. februar i år har SVV full kontroll på dette. De får ikke beskjed om manglene kontroll, fordi det er SVV som gir bileieren beskjed om å få ut fingern og få kjørt bilen på konroll hvis han vil unngå avskilting hvis fristen oversittes.

 

De får heller ikke beskjed om at bilen er kontrollert og godkjent  slik de gjorde tidligere, for nå er det de som sier til kotrollorganet at bilen er godkjent eller underkjent FØR de får mulighet til å skrive ut kontrollseddelen.

 

Muligheten for å kjøre rundt i en bil som er testet OK uten at SVV vet om det forsvant med regelendringen 7. februar 2019. Det er ikke mulig for kontrollorganet å rote bort en test nå, slik de kunne tidligere.

Lenke til kommentar

Hvis alt ved bilen var i orden, så ville den ikke blitt avskiltet.

Jo det kan du bli, er en del som blir tatt av rot fra forsikringsselskapets side.

Har ikke disse rapportert eller satt dette riktig, så har du betalt, men fra Saltvesenets side, så er det ikke OK, og da ryker skiltene, SELV om det er forsikringsselskapets skyld, og ja, du må beregne å dekke noen utgifter på dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jo det kan du bli, er en del som blir tatt av rot fra forsikringsselskapets side.

Har ikke disse rapportert eller satt dette riktig, så har du betalt, men fra Saltvesenets side, så er det ikke OK, og da ryker skiltene, SELV om det er forsikringsselskapets skyld, og ja, du må beregne å dekke noen utgifter på dette.

Det du påstår er at det går an å sage av den greinen du sitter på høyt oppi treet uten å falle ned.

 

For øvrig er skyldspørsmålet en annen diskusjon. Er bilen ikke juridisk i orden, blir den avskiltet uansett hvem som har skylden.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg fikk nylig (digitalt) brev fra Statens Vegvesen om at en bil jeg eide snart kom til å bli begjært avskiltet på grunn av manglende periodisk kontroll.

 

Så, i tillegg til feilen fra verkstedet, må det være noe feil med kommunikasjonen fra Vegvesenet, uviss hvorfor, men f.eks feil kontaktopplysninger der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...