Gå til innhold

4K skjerm til kontorbruk / DAK


Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg trenger ny skjer m til kontorbruk og DAK-ing. Ønsker en skjerm med godt sortnivå og god innsynsvinkel i størrelseorden 40-ish tommer. Ønsker 4K@ minst 60Hz og DP-inngang for å slippe overganger. Skjermkortet er et Firepro W4100 med DP v1.2. Jeg har sett meg ut disse fire:

 

https://classic.prisjakt.no/product.php?j=4000688,3689146,4788430,3613828

 

Er det flere jeg bør vurdere? Er det noen av disse som peker seg ut som dårligere eller bedre til mitt bruk? Hva mener dere om kurvet skjerm til DAK-ing?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må si jeg heller litt mot en av de to VA-modellene, men er usikker på om kurvingen kan bli et problem i forbindelse med DAK-ing. Glans er egentlig ikke noe stort problem her på de flate skjermene jeg har nå, men mulig kurvingen kan gjøre det til et irritasjonsmoment.

Lenke til kommentar

Blanke skjermer ser jo initielt fint ut da, men etter at den wow-faktoren er gått over må man forholde seg til screen glare i det daglige.

Tenker også at buet skjerm blir litt feil til DAK og presisjonen en forholder seg til da. Egentlig er vel dette mest en gimmick fordi det teknisk var mulig Blir litt feil å sammenligne med IMAX for immersion også.

 

Tror det blir litt uvant å jobbe med spesielt om man driver å hopper fram og tilbake mellom klassisk flatt design og buet. Er generelt positiv til gode VA-paneler. De har kommer en lang vei siden starten.

Lenke til kommentar

Jeg har blitt en Dell fanboy når det gjelder skjermer jeg. Alle skjerm modellene jeg har er så sykt brae, omtrent ingen BLB,pixel feil,IPS glow. De alle er IPS også. Syns kanskje du burde gå for Dell'n. Men du bør jo ta en titt på både skriftlige og youtube reviews på alle de skjermene du ikke har bestemt deg for enda.

 

Men regner også med at farge/kontraster og SRGB og AdobeSRGB eller om rec720 eller DCI-P3 er viktig så burde jeg muligens gått for IPS. Er ikke kjent med hva DAK er.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en del Dell-skjermer opp gjennom tida og har vært helt ok fornøyd, i hvert fall med byggekvaliteten på chassiet og menyene, men sortnivå og farger har ikke vært kjempebra på de jeg har hatt. Men

 

Den billigste av de viser et fancy bilde av DAK-ing. Hos meg går det mest i AutoCAD, Revit, Tekla og Solibri. Jeg trenger egentlig ikke noe flott fargerepresentasjon. Det er mer kjekt å ha-egenskap. Jeg er mer ute etter godt og jevnt sortnivå, ingen innbrenning og ikke minst, høy oppløsning. 5K-skjermer av fornuftig størrelse blir for dyrt og krever også nytt skjermkort så da blir det ennå mer uaktuelt.

 

Her er noen typiske skjermbilder den vil bli utsatt for. Mye sort, høy kontrast, statiske menyer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...