Redaksjonen. Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Boeing Phantom Works skal bidra til norsk artilleri-ammunisjon med ekstrem rekkevidde Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Rekkevidde er vel og bra men jeg stiller spørsmål med artleri om det er så veldig effektivt når rekkevidden blir veldig langt. Det jeg kom til å tenke på er at idag finnes det jo sensorer og radarer som kan følge med på prosjektilers bane og da kan fiendens styrker bare flytte seg før prosjektilet når fram dersom det ikke er nok fart:: Vertfall noe å tenke på. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Rekkevidde er vel og bra men jeg stiller spørsmål med artleri om det er så veldig effektivt når rekkevidden blir veldig langt. Det jeg kom til å tenke på er at idag finnes det jo sensorer og radarer som kan følge med på prosjektilers bane og da kan fiendens styrker bare flytte seg før prosjektilet når fram dersom det ikke er nok fart:: Vertfall noe å tenke på. Tror de har tenkt på det. Står i artikkelen at prosjektilet skal styre seg inn mot målet. Et større problem er vel muligheten til å skyte ned et/flere slikt prosjektil som kommer fra stor høyde? Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 30. juni 2019 Del Skrevet 30. juni 2019 Rekkevidde er vel og bra men jeg stiller spørsmål med artleri om det er så veldig effektivt når rekkevidden blir veldig langt. Det jeg kom til å tenke på er at idag finnes det jo sensorer og radarer som kan følge med på prosjektilers bane og da kan fiendens styrker bare flytte seg før prosjektilet når fram dersom det ikke er nok fart:: Vertfall noe å tenke på. Tror de har tenkt på det. Står i artikkelen at prosjektilet skal styre seg inn mot målet. Et større problem er vel muligheten til å skyte ned et/flere slikt prosjektil som kommer fra stor høyde? Er nok ikke umulig men ikke veldig lett. Disse vil vel gå styggfort og være små mål for en radar å spore Lenke til kommentar
G0RJS955 Skrevet 30. juni 2019 Del Skrevet 30. juni 2019 Rekkevidde er vel og bra men jeg stiller spørsmål med artleri om det er så veldig effektivt når rekkevidden blir veldig langt. Det jeg kom til å tenke på er at idag finnes det jo sensorer og radarer som kan følge med på prosjektilers bane og da kan fiendens styrker bare flytte seg før prosjektilet når fram dersom det ikke er nok fart:: Vertfall noe å tenke på. Om vi enkelt sier at prosjektilet holder en hastighet på Mach 3 (1000 m/s), og 150 km distanse med krumbane er 200 km, da vil prosjektilet ta 200 sekunder, drøyt 3 minutter, å komme frem. Når en har slått leir, tror jeg nok det tar mer enn 3 minutter å komme seg unna, bare deteksjon og videreformidling, mottak og ordre om å bryte opp, spiser opp mye av denne tiden. I tillegg er det mange ting som rett og slett ikke kan flytte på seg, som broer, demninger, fabrikker med mer. Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 30. juni 2019 Del Skrevet 30. juni 2019 Rekkevidde er vel og bra men jeg stiller spørsmål med artleri om det er så veldig effektivt når rekkevidden blir veldig langt. Det jeg kom til å tenke på er at idag finnes det jo sensorer og radarer som kan følge med på prosjektilers bane og da kan fiendens styrker bare flytte seg før prosjektilet når fram dersom det ikke er nok fart:: Vertfall noe å tenke på. Om vi enkelt sier at prosjektilet holder en hastighet på Mach 3 (1000 m/s), og 150 km distanse med krumbane er 200 km, da vil prosjektilet ta 200 sekunder, drøyt 3 minutter, å komme frem. Når en har slått leir, tror jeg nok det tar mer enn 3 minutter å komme seg unna, bare deteksjon og videreformidling, mottak og ordre om å bryte opp, spiser opp mye av denne tiden. I tillegg er det mange ting som rett og slett ikke kan flytte på seg, som broer, demninger, fabrikker med mer. Åpner man google maps og ser hva som er innenfor 150 kilometer fra norske grensa så finner man mange interessante stasjonære mål og havner med fartøyer der oppe i nord. Noen K9 stasjonert der oppe kunne nå mange av disse på få minutter og selv om luftvernet rundt Murmansk og Poljarnyj osv sikkert er tett så ville mange slippe gjennom og treffe sine mål. Om ikke annet ville det koste dem mange missiler i forsøket på å stoppe dem. Det forundrer meg forøvrig at ikke MLRS systemet som er lagret ikke for lengst er oppgradert nå som det finnes gps styrte raketter tilgjengelig med vanlig stridshode. Kan da ikke koste så mye å oppgradere disse i forhold til å kjøpe nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå