Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Den store helsetråden 2019

monitor

Anbefalte innlegg

Hvordan er det egentlig stilt med helse Norge?

Det bekymrer meg at den psykiske helsa til studenter i Norge er 7 ganger høyre enn i moderlandet Nederland. 29% av 50000 studenter oppgir at de har alvorlige psykiske plager. Også elever ved VGS scorer meget dårlig på komparative undersøkelser både på psykisk som fysisk helse. Jenter har det verre en gutter, selvom forskning viser at utdanningssystemet er minst tilrettelagt for gutter. Det er jo en ganske alvorlig utvikling som avviker stort fra EU forøvrig.

Min tese er at politikerne fører en generell politikk som skader folk flest, og at hovedproblemet ligger i politiske, lite realitietsbaserte tiltak og beslutninger, altså at de forårsaker lidelser gjennom sin politikk. Et lite samfunn med bare 5 mill. innbyggere har ikke sjans å ta seg av de lidelser politikere forårsaker. Dermed får folk flest en ganske så dårlig helse sammenlignet med resten av EU/ OECD. Foruten det er helsenorge meget dårlig organisert:

Jeg kan gi ett eksempel som ikke er det verste jeg har kommet over:

En pasient klaget til sin fastlege over plager i nedre korsryggen. Dette ble ansett som en slitasjeskader. Etter gjentatte besøk, ble vedkommende motvillig sendt til MR ( legene får pålegg om å videresende folk med plager i så lite grad som mulig). Så ble det oppdaget svulst i ryggmargen. Pasienten ble videresendt til et nytt sykehus, som krevde nye bilder. Så ble hun videresendt til et tredde sykehus, som igjen krevde nye bilder. Da hadde vedkommende altså besøkt sin fastlege 5 ganger, besøkt tre sykehus, reist til de ulike sykehusene ialt 7 ganger, uten at man kunne fastslå hva man skulle gjøre med problemet. Det endte opp med ingen inngrep, og årlige kontroller, og det tok 10 dager før avdelingen svarte på daglige henvendelser. Da lurer jeg på om dette er en effektiv og målrettet, skånsom måte å håndtere pasienter på.

Det må jo ha kostet samfunnet store summer, og det hadde vært adskillig rimeligere på alle måter, å ta en pasient alvorlig fra første stund og ta adekvate bilder med en gang.

Jeg mener at den måten man håndterer pasienter på er hårreisende. Det man kunne ha funnet utav på to omganger, tar nå 12 omganger, og det skaper lange køer. Man kunne ha behandlet 6 ganger så mange pasienter raskere enn idag om man hadde hatt en integrert helsepolitikk.

Det er ikke tilfellet i en av verdens rikeste land. Kostnaden per pasient ligger skyhøy over EU.

Helt forkastelig.

Når det gjelder folk med akutte psykiske tilstander så er situasjonen muligens enda verre. Helseapparatet er ikke tilgjengelig i helger eller høytider overhodet. Det gjelder også Oslo. Kan det blir mere uprofesjonelt når især høytider også er høytid for folk med alvorlige ( psykiske)problemer?

Endret av monitor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pasientforløpet kan bli særdeles upraktisk til tider. I Norge blir man mer og mer subspesialisert som lege, og derfor blir det mange legebesøk når pasienten har flere ulike potensielle diagnoser som må utredes. Alle sykehus har ikke alle spesialiteter og derfor blir det fort mange sykehusbesøk. Man kan jo nesten undre seg over om det er bedre å ha så mange spesialister eller om man burde vært litt mere generalist som før (innenfor sitt fagområde). 

I tillegg så er det uten tvil på mange måter et overbelastet sykehusvesen, det er mange pasienter, og det er faktisk ikke særlig stor økning i antal leger. Ventetiden blir lang. Legene hater det, fordi de ønsker å gjøre pasientene tilfredse og ønsker selv ikke et så presset arbeid hvor man alltid ligger etter skjema.

Personlig tror jeg det må noen tekniske IT-løsninger til for å håndtere denne massen av mennesker og IT-systemer som kan samarbeide med hverandre, også på tvers av regioner. Dersom du bor på vestlandet og flytter til østlandet, har sykehusene i øst ingen adgang til dine journaler. Mye av arbeide må gjøres på nytt, inkludert nye bilder. Dette er enormt upraktisk.

Spennende tråd. Har du tenkt å prøve å gjøre noe med det? Typ politisk engasjement? 

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg det må noen tekniske IT-løsninger til for å håndtere denne massen av mennesker og IT-systemer som kan samarbeide med hverandre, også på tvers av regioner. Dersom du bor på vestlandet og flytter til østlandet, har sykehusene i øst ingen adgang til dine journaler. Mye av arbeide må gjøres på nytt, inkludert nye bilder. Dette er enormt upraktisk.

Akkurat dette arbeides det med, men det tar tid fordi det er så enormt komplekst. Det er for eksempel mange ulike systemer som ikke snakker med hverandre, og ganske mange juridiske avklaringer som må på plass før man kan få gjort noe slikt. Finansieringsmodellen er heller ikke den enkleste, spesielt på grunn av helseforetaksmodellen med ulike regionale helseforetak (Helse Vest, Helse Nord, Helse Midt og Helse Sør-Øst).

Mye av de problemene TS påpeker her er også tenkt løst i større eller mindre grad ved økt pasientinvolvering, noe som også kan føre til at pasienten selv føler seg mer deltagende og bedre ivaretatt, siden man selv og ens pårørende kan hjelpe til. Ett av tiltakene er f.eks digitalt innsyn i egen pasientjournal, en ordning som Helse Vest og Helse Nord har hatt en stund, og som Helse Sør-Øst er i ferd med å koble seg til nå. I HSØ er Vestre Viken, Revmatismesykehuset og Sykehuset Innlandet allerede på, mens resten kommer til høsten. Helse Midt ønsker imidlertid å utvikle sitt eget system, noe som bare illustrerer problemet med ulike systemer.

Lenke til kommentar

Pasientforløpet kan bli særdeles upraktisk til tider. I Norge blir man mer og mer subspesialisert som lege, og derfor blir det mange legebesøk når pasienten har flere ulike potensielle diagnoser som må utredes. Alle sykehus har ikke alle spesialiteter og derfor blir det fort mange sykehusbesøk. Man kan jo nesten undre seg over om det er bedre å ha så mange spesialister eller om man burde vært litt mere generalist som før (innenfor sitt fagområde). 

I tillegg så er det uten tvil på mange måter et overbelastet sykehusvesen, det er mange pasienter, og det er faktisk ikke særlig stor økning i antal leger. Ventetiden blir lang. Legene hater det, fordi de ønsker å gjøre pasientene tilfredse og ønsker selv ikke et så presset arbeid hvor man alltid ligger etter skjema.

Spennende tråd. Har du tenkt å prøve å gjøre noe med det? Typ politisk engasjement?

Kommer ikke til å melde meg inn i noe parti. Er da redd for å bli slukt av partiets ideologi og det i seg selv er ødeleggende. Har dog til tider hatt å gjøre med politikere og jeg like åpen om problemstillinger da. Det er viktig å tenke out of the box. Så er det ikke utenkbar at et effektivt helsevesen, som inkluderer flere ansatte, kan gi formidable miljøgevinster, og en dramatisk innsparing på Statens reise og parkeringsavgifter.( bare et eksempel)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...