Redaksjonen. Skrevet 27. juni 2019 Del Skrevet 27. juni 2019 Følg Nels pressekonferanse om eksplosjonen her – fredag klokka 11 Lenke til kommentar
missi Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Kan noen stille spørsmålet hva som vil skje når en feilmontert ventil ombord på en hydrogenferge får denne til å gå i luften midt i påskeutfarten? Da mens den akkurat har lagt til kai på den siden som også lagrer hydrogen på land? Med hydrogen er det alltid et spørsmål om når og ikke hvis. 5 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 (endret) Kan noen stille spørsmålet hva som vil skje når en feilmontert ventil ombord på en hydrogenferge får denne til å gå i luften midt i påskeutfarten? Da mens den akkurat har lagt til kai på den siden som også lagrer hydrogen på land? Med hydrogen er det alltid et spørsmål om når og ikke hvis. Så du mener at det går hydrogenferger til fyllestasjonen på Sandvika ? siden du spør de som er ansvarlig for fyllestasjonen i Sandvika. Og det er alltid et spørmål om når, når styrter neste fly, når brenner neste elbil, når kommer neste kartong med sur melk, når kommer neste dumme kommentar, etc. Endret 28. juni 2019 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Jack Johnson Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Kan noen stille spørsmålet hva som vil skje når en feilmontert ventil ombord på en hydrogenferge får denne til å gå i luften midt i påskeutfarten? Da mens den akkurat har lagt til kai på den siden som også lagrer hydrogen på land? Med hydrogen er det alltid et spørsmål om når og ikke hvis. Så du mener at det går hydrogenferger til fyllestasjonen på Sandvika ? siden du spør de som er ansvarlig for fyllestasjonen i Sandvika. Og det er alltid et spørmål om når, når styrter neste fly, når brenner neste elbil, når kommer neste kartong med sur melk, når kommer neste dumme kommentar, etc. Er jo snakk om Hydrogen.. Så dumt er poengene hans ikke... 6 Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Etter presentasjonen fra GEXCON høres det ut for at eneste overvåkning av lagringstankene er loggføring av trykk-nivå. Hvorfor er det ikke installert gass-detektorer i området ved tankene for å gi alarm ved lekkasje og oppsamling av Hydrogen i området? 6 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 (endret) Etter presentasjonen fra GEXCON høres det ut for at eneste overvåkning av lagringstankene er loggføring av trykk-nivå. Hvorfor er det ikke installert gass-detektorer i området ved tankene for å gi alarm ved lekkasje og oppsamling av Hydrogen i området? Det er sniffere og trykksensorer på plass, men det er jo åpenbart at de må klare å bruke dem på en bedre måte. Så lokasjon må jo revurderes, samt software må oppdateres. De burde jo bruke GEXCON for simuleringer ved hver lokasjon der stasjoner skal være. Både for å finne optimale steder for sensorer, men også ventilasjon. Endret 28. juni 2019 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Etter presentasjonen fra GEXCON høres det ut for at eneste overvåkning av lagringstankene er loggføring av trykk-nivå. Hvorfor er det ikke installert gass-detektorer i området ved tankene for å gi alarm ved lekkasje og oppsamling av Hydrogen i området? Fordi hydrogen er så volatilt at det smeller før en får gjort noen mottiltak? Jeg bare spekulerer, men hydrogen til transport er hodeløst når en vet hvor eksplosivt hydrogen er. 3 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Tidlig etter eksplosjonen gikk NEL ut med at det ikke var deres utstyr som eksploderte, og at det var en «brann» istedenfor eksplosjon. Nå innrømmer de at det var de selv som hadde montert på feil måte, og at det er vanskelig å unngå at det smeller når det lekker. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 (endret) Tidlig etter eksplosjonen gikk NEL ut med at det ikke var deres utstyr som eksploderte, og at det var en «brann» istedenfor eksplosjon. Nå innrømmer de at det var de selv som hadde montert på feil måte, og at det er vanskelig å unngå at det smeller når det lekker. De sa at det ikke var hovedkomponentene som det var noe galt med. Lagringen er ikke en del av NELs portefølje innenfor denne stasjonen, det er Praxair som har laget dette. Men NEL var med på å lage løsningen/designen for det, og har dermed tatt på seg skyld - naturlig nok. Utsagnet rundt en eksplosjon handlet om utstyret. Det var ikke en eksplosjon fra tankene, eller noe av utstyret. Det var en flash-eksplosjon av en gass-sky. Les QA så ser du at de ikke har sagt noe galt. Hadde de gjort det, så hadde prisen i markedet reflektert dette. Noe den ikke gjør. Endret 28. juni 2019 av oophus3do 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 De sa at det ikke var hovedkomponentene som det var noe galt med. Lagringen er ikke en del av NELs portefølje innenfor denne stasjonen, det er Praxair som har laget dette. Men NEL var med på å lage løsningen/designen for det, og har dermed tatt på seg skyld - naturlig nok. Utsagnet rundt en eksplosjon handlet om utstyret. Det var ikke en eksplosjon fra tankene, eller noe av utstyret. Det var en flash-eksplosjon av en gass-sky. Les QA så ser du at de ikke har sagt noe galt. Hadde de gjort det, så hadde prisen i markedet reflektert dette. Noe den ikke gjør. Det er uansett ikke lett å få eksplosjon i en drivstofftank. Men varme kan få trykket til å øke voldsomt. Poenget er vel at så lenge det er enten kun hydrogen, kun naturgass eller kun bensindamp er ikke dette anntennbart før det kommer oksygen til. Derfor er det lite sannsynlig at brennstofftanker eksploderer. Lenke til kommentar
pergh Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Når det gjelder å frakte med seg energi for framdrift, er det fordeler og ulemper med alt, men jeg må si at hydrogen i ren form har noen egenskaper som gjør det vanskelig å håndtere på en trygg måte. Det er veldig volumiøst, så det må komprimeres voldsomt for å få det ned i praktisk størrelse for passe stor energimengde. Det tærer på stål over tid, spesielt i sammenføyninger (sveisesømer), så det må veldig god kvalitetskontroll til i produksjon av utstyr. Det er luktfitt, smakfritt og gjennomsiktig som luft, så det er vanskelig å oppdage at det er på avveie. Det er ekstremt reaktivt i kombinasjon med vanlig luft, og luft er over alt. Så lenge man har hydrogen i ren form, så kjører hver bil rundt med så mye energi som kan frigjøres raskt at det må kunne betegnes som en potensiell bombe. Jeg mener, en liten, rettet sprengladning på en tank med 5kg nede i en parkeringskjeller blir noe helt annet enn på en tilsvarende bensin- eller diesel-bil. For veldig enerighungrige maskiner med lang rekkevidde (typisk langtransport på land, hav og i luft), så har hydrogen noen veldig store fordeler som drivstoff, men lagring må bli sikrere. Vet det er mye spennende forskning på diverse hydrider i fast og flytende form, så det kan tenkes det kommer et gjennombrudd om ikke så mange år. Men lagring av hydrogen i ren form kombinert med mange og mobile lagringsplasser (dvs i personbiler) er ikke noen god ide sett fra et samfunnssikkerhetsperspektiv. Mvh Per Gunnar Hansø 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå