Gå til innhold

BMW-sjef tror dieselmotoren har minst 20 år igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hjalp svigers med å selge sin Toyota RAV4 4wd diesel m/alt utstyr og måtte selge for halv pris etter 4år og 65’km.

Gode tider for de som fortsatt har behov for en dieselbil, man får i dag omtrent 10 år nyere bil for samme mengde penger som man måtte betale for 5 år siden for en 10 år eldre bil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi er på ferie i Italia og har hittil ikke sett en eneste elbil.

Velkommen til den store verden, der elbiler knapt er et komma i historien.

Typisk nordmenn å tro at elbil er stort der Tesla X og S`er står ved hvert eneste hus bortover.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ikke smart å kjøpe brukt diesel bil nå. Det er mange som sliter med å få solgt dinosaurene sine på bruktmarkedet. Det flommer over av biler nå.

Har du en gammel haug som er klar for utbytting får du mye bra for lite penger i disse dager, og vanligvis så bruker man bilen helt til den er klar for skarphaugen så prisfall er ingen problemer.

Lenke til kommentar

Ja hvis du skal kjøpe for å kjøre den i graven så klart, men det er blitt så dyrt med bensin/diesel bil i drift nå særlig hvis man bor i sentrum av Oslo. Skam er det av As Norge

Har man ikke råd til en ny bil er det dessverre ikke mange alternativer, men på den andre siden så skal privatbilismen reduseres generelt så det vil nok om ikke så lenge bli like dyrt og bruke bil i Oslo uansett hvilken type drivstoff man bruker siden det legges opp til samferdsel uten overvektig innslag av privatbil. For og ikke prate om Ola Elvestuen som vil forandre Norge totalt.

 

Også Solberg er klar på at bilveksten fortsatt må reguleres, lavere utslipp eller ei.

– Det er fortsatt et trengselsproblem i noen av byene, så noe regulering må du ha. Vi vil ha byer hvor det går an å bevege seg og som ikke er dominert av biler, sier hun.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

I min barndom snakket man om at stempelmotorer snart ville forsvinne og erstattes med fuel celler og gassturbiner.

 

Dette er 40-50 år siden. Fremdeles er stempelmotorer domminerende i både mobile og stasjonære applikasjoner.

 

Det er vel kun el motorer og batteri som har overlevd lenger. Stempelmotorer trenger kun noen kilo støpejern og litt maskinering så har du en maskin som jobber 24-timers i døgnet med høyere virkningsgrad enn et menneske eller en hest.

Kan brenne nesten alt mulig fra diesel, bensin,gass, trevirke, hydrogen osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke smart å kjøpe brukt diesel bil nå. Det er mange som sliter med å få solgt dinosaurene sine på bruktmarkedet. Det flommer over av biler nå.

 

jeg bor utenfor Hamar, og tenker å kjøpe diesel. Kjører sjelden gjennom bom, og diesel er billigere enn bensin. der det ikke er bomstasjoner er diesel fortsatt lukurativt!
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle hva BMW sjefen mener. Hjalp svigers med å selge sin Toyota RAV4 4wd diesel m/alt utstyr og måtte selge for halv pris etter 4år og 65’km. De har kjøpt TeslaX og kommer følgelig aldri til å kjøpe fossilbil igjen. Tror ikke vi er alene om å tenke slik, men Europa henger etter. Vi er på ferie i Italia og har hittil ikke sett en eneste elbil.

Motsetninger?

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle hva BMW sjefen mener. Hjalp svigers med å selge sin Toyota RAV4 4wd diesel m/alt utstyr og måtte selge for halv pris etter 4år og 65’km. De har kjøpt TeslaX og kommer følgelig aldri til å kjøpe fossilbil igjen. Tror ikke vi er alene om å tenke slik, men Europa henger etter. Vi er på ferie i Italia og har hittil ikke sett en eneste elbil.

 

Og det du ser ned gjennom Europa, representerer the real world. Tiltakene som eventyrlandene Norge og Nederland har satt i verk, er hinsides hva andre kan drømme om.

Lenke til kommentar

 

Spiller ingen rolle hva BMW sjefen mener. Hjalp svigers med å selge sin Toyota RAV4 4wd diesel m/alt utstyr og måtte selge for halv pris etter 4år og 65’km. De har kjøpt TeslaX og kommer følgelig aldri til å kjøpe fossilbil igjen. Tror ikke vi er alene om å tenke slik, men Europa henger etter. Vi er på ferie i Italia og har hittil ikke sett en eneste elbil.

 

Og det du ser ned gjennom Europa, representerer the real world. Tiltakene som eventyrlandene Norge og Nederland har satt i verk, er hinsides hva andre kan drømme om.

Strengt tatt var vel det viktigste tiltaket i Norge å kutte skatten på elbiler, slik at de ble relativt sett mye billigere. Ikke like lett i resten av Europa, siden skatten er en vesentlig mindre del av bilprisen. Jeg bor forresten i Italia, og om ikke det er så mange elbiler på veiene nå, så er det mange som vurderer å kjøpe det som neste bil. Prisen er fortsatt litt avskrekkende for mange, men det vil nok bli en del flere på veiene i løpet av få år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...