Gå til innhold

Radioaktivt utslipp på sykehus: Kan ta 50 spesialister måneder å rydde opp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Over 1 million mennesker dør i trafikken hvert år. Her døde ingen. Av de 13 som ble utsatt i det hele tatt, be de som fikk høyest stråledose utsatt for tilsvarende 12 flyturer på tvers av USA. Nå vet jeg ikke hvor mange mennesker som flyr på tvers av USA hver dag, men jeg regner med det er ganske mange.

Poenget mitt er at dette er fra et helseperskeptiv storm i et vannglass. Veldig godt egnet til å villede og skape irrasjonell radioaktivitet-frykt blant folk flest (inkludert politikere). Særlig avsnittene som trekker paralleller til Tsjernobyl og forteller om konsekvensene veldig store stråledoser. Alt dette kan føre til irrasjonelle folkekrav og politiske valg om atomkraft.

For min del (og jeg håper flere her) er uhellet først og fremst teknisk interessant.

Endret av Simen1
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Over 1 million mennesker dør i trafikken hvert år. Her døde ingen. Av de 13 som ble utsatt i det hele tatt, be de som fikk høyest stråledose utsatt for tilsvarende 12 flyturer på tvers av USA. Nå vet jeg ikke hvor mange mennesker som flyr på tvers av USA hver dag, men jeg regner med det er ganske mange.

Poenget mitt er at dette er fra et helseperskeptiv storm i et vannglass. Veldig godt egnet til å skape irrasjonell radioaktivitet-frykt blant folk flest (inkludert politikere). Særlig avsnittene som trekker paralleller til Tsjernobyl og forteller om konsekvensene veldig store stråledoser. Atl dette kan føre til irrasjonelle folkekrav og politiske valg om atomkraft.

For min del (og jeg håper flere her) er uhellet først og fremst teknisk interessant.

Enig.

Hvis dette hadde vært en arbeidsulykke med, f.eks blåsyre eller ett annet svært giftig stoff så ville resultatet kunne blitt det samme; noen få til sykehus og en langvarig komplisert opprydning... men vi ville neppe hørt om det på forsiden av mediene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det står at beholderen inneholder 148 000 milliarder becquerell. Becquerell er en enhet for antall disentregrasjoner per sekund. Med tanke på at halveringstida er 30 år må det være 148 000 milliarder * 3600 * 24 * 365 * 30 * 2 = 2,8* 1023 Cs-atomer inni der. Del på avogadros tall (6*1023 /mol) og gang med atommassen (137 g/mol) så får vi ut at beholderen inneholder 64 gram Cs-137. Under tsjernobyl-ulykka slapp det ut 24 kg Cs-137. 2,7 promille av Tsjernobyl, konsentrert i en beholder, synes jeg er ganske mye. Heldigvis slapp under en milliondel av det ut:

Dermed spredte det seg umiddelbart en mengde av isotopen anslått til 103.000 becquerel i selve irradiatoren, i stålkammeret, i rommet og i en radius på 30 meter rundt det, samt i de første tre etasjene av bygningen.

Den totale unnsluppne mengden er altså 103 000 bequerell (=44 mikrogram). I følge ufyselige eksperimenter på hund er den dødelige dosen 140 millioner becquerell per kg. I den grad det er oveførtbart til mennesker er altså dødelig dose for et voksent menneske på 75 kg 10,5 milliarder becquerell. Her er den totale unnslupne mengden i bygget under en hundretusendedel av anslått dødelig dose for et menneske.

Til sammenligning: En vanlig ionisk røykvarsler som svært mange har hjemme i husene sine inneholder ca 3 ganger så mange becquerell.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig.

Hvis dette hadde vært en arbeidsulykke med, f.eks blåsyre eller ett annet svært giftig stoff så ville resultatet kunne blitt det samme; noen få til sykehus og en langvarig komplisert opprydning... men vi ville neppe hørt om det på forsiden av mediene.

Nå har vi jo ikke sett denne hendelsen heller på forsiden av mediene. Bare Teknisk Ukeblad og deres tilsvarende i Danmark, Ingeniøren, for spesielt interesserte som lager en artikkel på dette. Samt den lokale nyhetsbloggen Capitol Hill Seattle blog. Omtrent som man kunne forvente med blåsyre som du nevner.

Hadde det vært Li-ion batterier derimot ville de store mediene ryddet forsidene, selv om det ikke hadde vært noen som ble sendt til sykehus...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...