Gå til innhold

Valg av premium laptop for allround bruk (XPS, X1E, Blade)

Anbefalte innlegg

Hei,

En liten fortsettelse av denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1840947

Jeg kjøpte en Asus Zenbook Pro, men den gikk i retur fordi jeg ikke var fornøyd med kvaliteten på IPS panelet.

Kravene mine er omtrent der de var den gangen:

• Budsjett ~25k
  • Høy byggekvalitet og god skjerm, helst businessklasse-maskin
  • Akseptabelt dedikert grafikkort (tilsvarende 1050 eller høyere)
  • 15" (eller 14", ikke 13" eller 17")
  • Dockingmuligheter
  • Vekt er ikke viktig
  • Ikke Apple

Bruk:

• 3D CAD
  • Programmering
  • Musikk- og lydproduksjon
  • Linux
  • Middels spilling
  • Mobilt kontor (må kunne dockes)
  • Drar ikke langt fra stikkontakter

Jeg har siktet meg inn på tre mulige modeller, med følgende punkter i vurderingen:

Dell XPS 7590 (~ 20 500,- m/OLED)

• Mye ytelse for pengene
  • Skjermvalg i toppklassen, kan fås med OLED
  • Mulige throttlingproblemer (avventer tester)
  • Usikker på byggekvalitet på chassis
  • Dell Support har ikke verdens beste rykte
  • Forrige modell hadde mange alvorlige problemer som påståelig skal være fikset
  • God Linux-støtte

Lenovo Thinkpad X1E Gen 2 (~ 27 000,-)

• Sikreste valget (lang og god erfaring med Lenovo)
  • Dyrt valg (Pris/ytelse)
  • Må vente på ny modell
  • Lenovo er litt middelmådig på skjerm om man ikke flesker ut
  • God Linux-støtte

Razer Blade Advanced 15 (24 832,-)

• Mest for pengene (Betraktelig bedre grafikkytelse)
  • Enkelt og elegant unibody chassis
  • Noen barnesykdommer
  • Stygg Razer-logo på baksiden
  • Ikke mulig å få med åpent kjøp
  • Dårlige muligheter for docking
  • Akseptabel Linux-støtte

Har dere noen innsigelser her? Jeg er veldig vendt mot Dell XPS 15 på papiret, men er usikker på om det vil vise seg å være det alternativet jeg blir mest fornøyd med. Er det noen som har lang hands-on erfaring med noen av disse maskinene eller tidligere modeller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får du en XPS med OLED bør du vel bli fornøyd. Det er et problem med veldig mye ytelse så kompakt, så enten må en godta støy eller så blir det vanligvis throttling.

Det viktigste du gjør er å gi maskinen god innsuging av luft. Alle kraftige bærbare jeg har hatt har blitt bedre av dette, så lenge det ikke er et problem med vifte, tett støvete kjøleribbe eller dårlig kjølepasta. Du kan også bytte kjølepasta til f.eks Thermal Grizzley, ikke nødvendigvis Conductonaut hvis du driver å flytter på maskinen men Kryonaut som vanligvis bedrer varmeledningen til intern ribbe som igjen gir bedre ytelse/levetid på maskinen.

Dell hadde i alle fall før en ganske liberal policy på at du kunne åpne maskinen og forbedre uten at det gikk ut over garantien, men er nok verdt å sjekke opp før åpning og modifisering.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg tror også at XPS er et godt valg om de klarer å adressere de fatale problemene med forrige generasjon, noe det virker ut som de har tatt til seg. Throttling blir det nok uansett ja, men det blir interessant å se om de klarer å få litt bedre kontroll på varmen med denne generasjonen, slik at jeg ikke har en maskin som koker seg selv til døde på noen år. Repasting skal definitivt vurderes.

Dessverre så har ikke OLED-alternativet kommet enda. Men jeg tror det er fornuftig å vente litt uansett, da jeg vil se tester av maskinen før jeg kjøper.

Lenke til kommentar

Generelt er problemet når man lager avanserte maskiner at alle komponentene må fungere bra for at maskinen skal være bra. Det er ikke så veldig mye som skal til for at det blir problemer. En tvilsom komponent eller et par tre litt utenfor spec er gjerne nok. Er egentlig mer overrasket av at ting faktisk fungerer så bra det gjør.

Uheldigvis er trenden å få ned kostnader overalt så selv premium-produkter slipper ikke alltid unna, desverre.

Lenke til kommentar

Tror jeg fyrer av avtrekkeren på XPS 15 med i7 og OLED. Det er lenge før levering, så venter noen uker før jeg legger inn en bestilling. Da kan jeg også sjekke andre sine erfaringer med maskinen. :)

Om det ikke er noen her som har sterke innvendinger så vil jeg bare takke for innspill så langt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg har hatt XPS15 9550 siden 2016, og er i det store og hele veldig fornøyd med maskinen fortsatt. Hadde jeg skulle valgt ny maskin i dag, hadde det for min del uten tvil blitt en 7590 (men har planer om at denne maskinen skal vare iallfall to år til).

Bruker Linux (Arch), og bruken er stort sett programmering og litt 3d-rendering (i ParaView/Visit) -- dog det skal nevnes at for de riktig store datasettene blir rendering gjort på dedikert server eller på en sterkere skrivebordsmaskin. 

Den har også vært ganske solid. Den har gått i bakken to ganger (en gang i sekk på asfalt, og en gang fra skrivebord ned på tregulvt). Fra fallet på asfalt har den en liten bulk i det ene hjørnet, men ellers uten skader.

Jeg oppgraderte SSD fra 500 GB til 1TB, og det var lekende lett. 

Ved XPS15 9550 var nok ikke kvalitietssikringen helt på topp, og jeg opplevde at metallrammen under ikke passet karbonfiberdekselet perfekt, slik at det ble en lite glippe mellom dem. Det har dog ikke ført til noen store problemer i senere tid.

Opplevde også at batteriet fikk problemer etter en stund, men dette var en velkjent garantisak og fikk det byttet ganske raskt etter en telefon til kundestøtte. Det så forøvrig ut som om å bytte batteri var en ganske enkel sak å gjøre selv også.

Tastaturbytte er derimot en mye mer involvert sak enn på en ThinkPad, ikke at man gjør det altfor ofte.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Jeg er overbevist om at XPS 15 er det rette valget, så nå har jeg lagt inn en bestilling. Fikk 12% avslag, så den kom på ganske kurante 18.200 NOK.

Det er lang leveringstid, så jeg kan risikere å måtte vente i en måned før den kommer.

Lenke til kommentar

Vær obs på at OLED-modellen har vesentlig dårligere batteritid enn 4K-modellen, som igjen har vesentlig dårligere batteritid enn fullHD-modellen.

Du får den lengste batteritiden for en 15"* bærbar PC – opptil 20,5 timer* på en full HD-modell med 97 Wh batteri når du bruker produktivitetsapplikasjoner som Word eller Excel, eller opptil 14,5 timer* ved strømming av innhold fra Netflix. Med UHD-skjerm får du 13 timer, 22 minutter* når du bruker produktivitetsapper, eller 9 timer, 22 minutter* ved strømming fra Netflix. Med OLED får du 7 timer, 23 minutter* når du bruker produktivitetsapper, og 9 timer, 23 minutter* ved strømming fra Netflix.

Jeg valgte fullHD på min XPS 9560 nettopp på grunn av dette.

Lenke til kommentar

Det ble tatt inn i vurderingen. Fristelsen for OLED var større enn behovet mitt for å være mobil. Dette skal være en altmuligmaskin og i 99% av mitt bruk så skal jeg ha tilgang til stikkontakt. Alt over 5+ timer er godt nok for meg.

Lenke til kommentar

På en 15" skjerm er det ganske liten vits å gå for 4K p.g.a law of diminishing return opp fra 1080p. Du har temmelig lite igjen for det. 1080p fungerer rimelig greit helt opp til 24" med crystal fonts el.l som er temmelig standard.

Apple gjorde jo en god del forskning når de holdt på med Retina-prosjektet sitt og de kom vel fram til rundt 2560 x 1600 for en 15" som den beste tradeoff mellom ytelse og det de fleste folk klarte å oppfatte av visuell kvalitet på normal sitteavstand.

Pixel per Inch regnestykket

1920 x 1080 på 15" har ppi på ca 150

1920 x 1080 på 24" har ppi på ca 90

3840 x 2160 på 15" har ppi på ca 300

2560 x 1600 på 15" har ppi på ca 200

Så med 4K  ender man i praksis opp med å skalere opp brukergrensesnittet for å kunne jobbe med så høy oppløsning.

Synd praktisk bruk og markedsføring henger så lite sammen til tider.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Man får ikke 1080p OLED-paneler. Jeg er for all del tilfreds med 1080p, men personlig så foretrekker 200 PPI eller mer på skjermer man skal ha nærme ansiktet. På TVer så er det en annen historie.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...