likferd Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Man kan lagre 5 TONN hydrogen uten godkjenning? Det må da være nok til å sende et helt kvartal til blokksberg.. Hvem synes den grensen var fornuftig? 5 Lenke til kommentar
353HCKVA Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Man kan lagre 5 TONN hydrogen uten godkjenning? Det må da være nok til å sende et helt kvartal til blokksberg.. Hvem synes den grensen var fornuftig? Der findes ikke dumme spøgsmål. Græsen er fornuftig og det er en god vurdering. Var der nogle knuste vinduer osv? Nei vel. Så sikkerheden var i orden. Kun en el-bil utløste airbag og en eksplosion fra airbag giver brannskader på hænder og i ansigtet. Her er en mulighed for at se de mest elementære ting med flytende og komprimeret hydrogen. (Skal Åpnes i youtube) https://youtu.be/7bFJK5kU_UQ Vær hellere bekymret for H2O, det dræber dagligt mange hundrede mennesker. Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 En plugg var nok til å skape nok lekkasje til at stasjonen gikk i luften. Må jo spørre... er det ikke krav til sniffer-detektorer som skal gi alarm dersom det er lekkasje eller blandingsforholdet i luften nærmer seg LEL nivå? Hydrogen har jo et enormt spenn fra 4% til 75% blanding i luft hvor det kan antennes, så skulle tro at det er vesentlige krav til luftmåling i og rundt lagringstanker, spesielt i områder hvor det er liten eller ingen utskifting av luft som tette rom eller avskjermede områder som er innekledd. 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Vi klarer oss svært godt utan hydrogen i transportsektoren. Mykje betre enn med hydrogen. Heller ikkje gløym at NEL produserer hydrogen på den måten som er verst tenkjeleg for klimaet. Det er mykje betre om bilane køyrer på fossil bensin eller diesel. Slutt med løgnene. Enhver prosjekt rettes mot grønn hydrogen. Industrien alene er 100% nødt til å få gå over til grønn hydrogen, om man skal nå klimamål. 1 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Professor ut mot hydrogen https://www.tu.no/artikler/hydrogen-som-drivstoff-bor-vaere-dodt-etter-uno-x-eksplosjonen/468749?key=y4sNOILq 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Vi klarer oss svært godt utan hydrogen i transportsektoren. Mykje betre enn med hydrogen. Heller ikkje gløym at NEL produserer hydrogen på den måten som er verst tenkjeleg for klimaet. Det er mykje betre om bilane køyrer på fossil bensin eller diesel.Slutt med løgnene.Du kan gjerne slutte å skulde alle som kan meir enn deg for å lyge. Enhver prosjekt rettes mot grønn hydrogen. Industrien alene er 100% nødt til å få gå over til grønn hydrogen, om man skal nå klimamål.Nettopp. Difor er det NEL driv med – elektrolyse der dei brukar straum som kunne erstatta fossile drivstoff – direkte klimasabotasje. Uansett treng vi ikkje hydrogen i transportsektoren. Sokalla "grønt" hydrogen, om i dei aller fleste tilfelle er grønvaska kolsvart hydrogen, kan enkelt konverterast til metan ved hjelp av CO2 og litt varme. Dermed kan ein få like "grøn" metan med tre gonger høgare energiinnhald pr liter. Metan er mykje enklare å handtere sikkert. Metan har vi lang erfaring med i transportsektoren. Både CNG i køyrety på land og LNG på havet. 4 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Man kan lagre 5 TONN hydrogen uten godkjenning? Det må da være nok til å sende et helt kvartal til blokksberg.. Hvem synes den grensen var fornuftig? Politikere som ikke bor i nærheten av hydrogenanlegg kanskje? 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Uansett treng vi ikkje hydrogen i transportsektoren. Sokalla "grønt" hydrogen, om i dei aller fleste tilfelle er grønvaska kolsvart hydrogen, kan enkelt konverterast til metan ved hjelp av CO2 og litt varme. Dermed kan ein få like "grøn" metan med tre gonger høgare energiinnhald pr liter. Metan er mykje enklare å handtere sikkert. Metan har vi lang erfaring med i transportsektoren. Både CNG i køyrety på land og LNG på havet. Eventuelt kan det tilsettes ennå mer CO2 og varme så vi får 8-12 karbonatomer per molekyl. Da får vi et drivstoff med ennå høyere energitetthet per liter, som til og med er flytende ved alle tenkelige temperaturer en bil kan bli utsatt for, slik at man slipper å lagre det under høyt trykk. Eventuelt kan man droppe å gå omveien via konverteringer og heller kjøpe dette stoffet slik det selges på verdensmarkedet i dag og over 1500 plasser langs veinettet i Norge. Motorteknologien er også veldig tilgjengelig. Men dette stoffet bør kun brukes som rekkeviddeforlengelse de få gangene man ikke har tid til å lade eller av andre grunner ikke gidder eller kan lade. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Du kan gjerne slutte å skulde alle som kan meir enn deg for å lyge. Nettopp. Difor er det NEL driv med – elektrolyse der dei brukar straum som kunne erstatta fossile drivstoff – direkte klimasabotasje. Uansett treng vi ikkje hydrogen i transportsektoren. Sokalla "grønt" hydrogen, om i dei aller fleste tilfelle er grønvaska kolsvart hydrogen, kan enkelt konverterast til metan ved hjelp av CO2 og litt varme. Dermed kan ein få like "grøn" metan med tre gonger høgare energiinnhald pr liter. Metan er mykje enklare å handtere sikkert. Metan har vi lang erfaring med i transportsektoren. Både CNG i køyrety på land og LNG på havet. Så du kan ikke forskjellen mellom blå hydrogen og grønn hydrogen? Lenke til kommentar
Øyvind Lunde Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Ubegripelig. Ser ikke ut til at 5 tonn er nødvendig for å ta liv, ødelegge eiendom og stenge infrastruktur i mange timer. Makan til svar fra DSB skal man lete lenge ettter. HY Hyperne har tuta øra fulle på oss alle et par tiår å vist til små uskyldige blå fakkelflammer som det værste som kan skje. Burde de ikke når de ser konsekvensen av langt mindre hydrogen justere grenseverdiene en tanke ? Hva med den nye hydrogenfergen som skal få sitt flytende hydrogen fra Tyskland med dieseldrevet tankvogn . Den har garantert mer enn 5 tonn og skal fraktes på norske veier inkludert tuneller. Har DSB vurdert dette som trygt om de i det hele tatt har blitt spurt? Hensikten med fergen er å kjøre uten CO2 utslipp. Hva med utslipp av 3-4 liter diesel pr mil med tankvogn? Er hydrogenet fre,stilt ved elektrolyse eller dampreformering av naturgass med eller uten CCS? Virker som om den eksisterende næringskjeden for oljeprodukter nekter å avfinne seg med at eventyret og monopolet strengt tatt er på hell. Da må det etableres et nytt, koste hva det koste vil. 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 (endret) Snedig spørsmål: Hva er TNT-ekvivalenten til smellet fra 5 tonn hydrogen i optimal blanding med luft? Bare for å ha et øvre estimat for omfang.. Endret 28. juni 2019 av Simen1 Lenke til kommentar
Øyvind Lunde Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Uansett treng vi ikkje hydrogen i transportsektoren. Sokalla "grønt" hydrogen, om i dei aller fleste tilfelle er grønvaska kolsvart hydrogen, kan enkelt konverterast til metan ved hjelp av CO2 og litt varme. Dermed kan ein få like "grøn" metan med tre gonger høgare energiinnhald pr liter. Metan er mykje enklare å handtere sikkert. Metan har vi lang erfaring med i transportsektoren. Både CNG i køyrety på land og LNG på havet.Eventuelt kan det tilsettes ennå mer CO2 og varme så vi får 8-12 karbonatomer per molekyl. Da får vi et drivstoff med ennå høyere energitetthet per liter, som til og med er flytende ved alle tenkelige temperaturer en bil kan bli utsatt for, slik at man slipper å lagre det under høyt trykk. Eventuelt kan man droppe å gå omveien via konverteringer og heller kjøpe dette stoffet slik det selges på verdensmarkedet i dag og over 1500 plasser langs veinettet i Norge. Motorteknologien er også veldig tilgjengelig. Men dette stoffet bør kun brukes som rekkeviddeforlengelse de få gangene man ikke har tid til å lade eller av andre grunner ikke gidder eller kan lade. Mye man kan, men oftest er det urimelig dyrt og resurskrevende. Hadde det vært enkelt og gjennomførbart hadde det nok vært en realitet for lengst . ICE motorer i i sitt grunnprinsipp svært ineffektive 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Mye man kan, men oftest er det urimelig dyrt og resurskrevende. Hadde det vært enkelt og gjennomførbart hadde det nok vært en realitet for lengst.Det er både enkelt, gjennomførtbart og er for lengst en realitet. Stoffet jeg snakker om heter bensin. Raffinerier kan bruke nesten et hvert utgangspunkt av hydrokarboner og prosessere det fram til de mest salgbare kvalitetene som jet-A1, bensin og diesel alt etter hvordan prisene på disse svinger. ICE motorer i i sitt grunnprinsipp svært ineffektiveJa, men du bommer på hovedproblemet: De produserer klimagassen CO2. Hadde de ikke gjort det hadde det strengt tatt ikke gjort så mye at de er ineffektive. At bensin er forholdsvis mye dyrere enn strøm er egentlig bare bra. Det gjør at folk har incentiv til å bruke minst mulig av det til fordel for strøm. Det gjelder også plugin-hybrider. Jeg synes ikke det er så galt om folk klarer å kjøre bare 10-20% på bensin og resten på strøm, dersom det er det som skal til for å få de til å gå bort fra 100% ICE. Prinsipprytteri kan slå galt ut. Fjerner man kompromisset plugin-hybrider så vil flere velge 100% ICE. 1 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 29. juni 2019 Del Skrevet 29. juni 2019 Ubegripelig. Ser ikke ut til at 5 tonn er nødvendig for å ta liv, ødelegge eiendom og stenge infrastruktur i mange timer. Makan til svar fra DSB skal man lete lenge ettter. HY Hyperne har tuta øra fulle på oss alle et par tiår å vist til små uskyldige blå fakkelflammer som det værste som kan skje. Burde de ikke når de ser konsekvensen av langt mindre hydrogen justere grenseverdiene en tanke ? Hva med den nye hydrogenfergen som skal få sitt flytende hydrogen fra Tyskland med dieseldrevet tankvogn . Den har garantert mer enn 5 tonn og skal fraktes på norske veier inkludert tuneller. Har DSB vurdert dette som trygt om de i det hele tatt har blitt spurt? Hensikten med fergen er å kjøre uten CO2 utslipp. Hva med utslipp av 3-4 liter diesel pr mil med tankvogn? Er hydrogenet fre,stilt ved elektrolyse eller dampreformering av naturgass med eller uten CCS? Virker som om den eksisterende næringskjeden for oljeprodukter nekter å avfinne seg med at eventyret og monopolet strengt tatt er på hell. Da må det etableres et nytt, koste hva det koste vil. Det "enkleste" er å sette brenselcella i Nederland og bruke straumen til å lade batteriene på ferga 1 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 30. juni 2019 Del Skrevet 30. juni 2019 (endret) Snedig spørsmål: Hva er TNT-ekvivalenten til smellet fra 5 tonn hydrogen i optimal blanding med luft? Bare for å ha et øvre estimat for omfang.. Den ser ut til å være 28.65 under optimale forhold. Altså 1g hydrogen tilsvarer 28.65g TNT. 5 tonn hydrogen detonert under optimale forhold tilsvarer da 143 tonn TNT. Jeg tror dette er et svært usannsynlig scenario, men det er liten tvil om at potensielle skadeomfanget er stort. Endret 30. juni 2019 av likferd 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå