Gå til innhold

Huawei-ansatte har samarbeidet med Kinas forsvar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er lett å tenke store konspirasjonsteorier, men det er nok like feil å være helt naiv.

Vi snakker tross alt om land med enorme midler i teknologisk overvåkning og sosial kontroll via data og tele teknologi.

At et selskap fra slikt land skal være helt ærlig på alle spørsmål, vil jeg kalle naivt.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lett å tenke store konspirasjonsteorier, men det er nok like feil å være helt naiv.

Vi snakker tross alt om land med enorme midler i teknologisk overvåkning og sosial kontroll via data og tele teknologi.

At et selskap fra slikt land skal være helt ærlig på alle spørsmål, vil jeg kalle naivt.

Og du mener vestlige stormakter med USA i spissen er mindre tilstede i overvåking os sosial kontroll? Virker som alle har lett for å glemme svinene på skogen til USA, med NSA skandaler og ikke minst overvåking av egne allierte som norske og europeiske myndigheter...

• Liker 5
Lenke til kommentar

Dette er jo helt vanlig?

MIT, Berkley, Harvard osv har hele tiden prosjekt for de militære, så også i Norge for UiO, NTH eller hva de nå heter osv osv..

Google, Apple, Intel, Microsoft etc: Hva må de dele med amerikanske militære?

Det er vel det gode gamle pest eller kolera-spørsmålet vi har her, tror jeg - uten å gå fullstendig whatabout.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Og du mener vestlige stormakter med USA i spissen er mindre tilstede i overvåking os sosial kontroll? Virker som alle har lett for å glemme svinene på skogen til USA, med NSA skandaler og ikke minst overvåking av egne allierte som norske og europeiske myndigheter...

Artig å nesten bli tillagt en mening på noe man ikke har sagt i mot.

Det rare er at en del mener det er rene konspirasjonsteorier om Huawei. Enda rarere at noen mener det bare er å spørre fabrikksjefen, om man implementerer spionvare. "Oh, thank you for asking, we do install the following spy code.." ?

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Jeg kan vel umulig være alene om å vite at Eric Schmidt, tidligere Google sjef var chairman og board member av DoD innovation advisory, som avslørt av Julian Assange...
Fra Wikipedia: "The Defense Innovation Board is an organization set up in 2016 to bring the technological innovation and best practice of Silicon Valley to the U.S. Military. The board will have up to a dozen members selected by the chair in consultation with the US Secretary of Defense."

"

Endret av aras2
Lenke til kommentar

Det rare er at en del mener det er rene konspirasjonsteorier om Huawei. Enda rarere at noen mener det bare er å spørre fabrikksjefen, om man implementerer spionvare. "Oh, thank you for asking, we do install the following spy code.." ?

Var ikke meningen å tillegge deg noen mening, så bar du kritiserte kinesiske myndigheter for overvåkning og kontroll og det gjorde du for så vidt rett i for de er stygge som fy. Men vi i vesten er flinke til å glemme at bestekompis USA også er temmelig ille...

Lenke til kommentar

Var ikke meningen å tillegge deg noen mening, så bar du kritiserte kinesiske myndigheter for overvåkning og kontroll og det gjorde du for så vidt rett i for de er stygge som fy. Men vi i vesten er flinke til å glemme at bestekompis USA også er temmelig ille...

Stormakter bryr seg først og fremst om å forbli stormakter. Så de har nok like mange brudd alle sammen. Forskjellen er hvilket av de som har et samfunn man vil være en del av. At man i USA fortsatt har ytringsfrihet er ett hakk nærmere om enn ikke norsk standard.

Lenke til kommentar

USA har jo drevet med slike ting selv. Spør Snowden. Nå kommer Kina på samme måte. Jeg håper jo at det er Amerikanere som ser seg selv i øynene og sier. ER VI NOE BEDRE ? Tror jeg ikke, men verden kommer til å gå under hvis alle stater skal holde på sånn. Da vil kloden bli STYRT av korrupsjon og kriminelle.

Lenke til kommentar

USA har jo drevet med slike ting selv. Spør Snowden. Nå kommer Kina på samme måte. Jeg håper jo at det er Amerikanere som ser seg selv i øynene og sier. ER VI NOE BEDRE ? Tror jeg ikke, men verden kommer til å gå under hvis alle stater skal holde på sånn. Da vil kloden bli STYRT av korrupsjon og kriminelle.

Kloden ER allerede styrt av korrupsjon.

Skandinaviske forhold angående samfunn, velferd og synlig korrupsjon er nesten ikke-eksisterende i resten av verden. De fleste land har langt dårligere utnyttelsesgrad av skattekroner og naturressurser, og mange land er rene "spiskammers" for vestlig industri. F.eks USA har vært styrt av corporates siden ca 1880 (?) Altså kveg-baroner, jernbane, investorer og oljefolk bestemmer hva slags politikk som skal føres, og får gjennom bestemmelser som passer dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...