AnonymDiskusjon Skrevet 27. juni 2019 Del Skrevet 27. juni 2019 Når man skal selge noen aksjer til en ikke aksjonær, hva har dei aksjonærere som kan utheve forkjøpsrett rett til å bli opplyst om? Har dei rett til å bli opplyst om navn , sum ,hensikter for salg osv? vedrørende salg til den nye aksjonæren Anonymous poster hash: eb8d1...3a6 Lenke til kommentar
CptNacho Skrevet 27. juni 2019 Del Skrevet 27. juni 2019 Når man skal selge noen aksjer til en ikke aksjonær, hva har dei aksjonærere som kan utheve forkjøpsrett rett til å bli opplyst om? Har dei rett til å bli opplyst om navn , sum ,hensikter for salg osv? vedrørende salg til den nye aksjonæren Anonymous poster hash: eb8d1...3a6 Hva står det i aksjonæravtalen? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2019 Vi har ingen aksjonæravtale Anonymous poster hash: eb8d1...3a6 Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 27. juni 2019 Del Skrevet 27. juni 2019 Uten aksjonæravtale faller man tilbake på selskapets vedteker og aksjeloven (les §§ 4-19 til 4-23). Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2019 Ser ikke att det står noe der angående om man må varsle medaksjonærer om navn på den som skal kjøpe aksjene ? Anonymous poster hash: eb8d1...3a6 Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 27. juni 2019 Del Skrevet 27. juni 2019 (endret) Aha. Har dei rett til å bli opplyst om navn , sum ,hensikter for salg osv? vedrørende salg til den nye aksjonæren Anonymous poster hash: eb8d1...3a6 Aksjeeier må selvsagt la seg identifisere for å stemme og få utbytte .. Salgssum derimot kan holdes hemmelig. Hva du legger i hensikt skjønner jeg ikke helt. Vanligvis vil denne være å tjene penger .. EDIT: Mulig spørsmålet ditt gikk meg hus forbi her .. Og at du kun lurer på om man må oppgi navnet eller ikke på potensiell kjøper. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer i praksis. Endret 27. juni 2019 av nightowl Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2019 Ja det var det eg lurte på , om man må navngi en potensiell kjøper som skla kjøpe aksjene. Om dei andre har krav på å få vite hvem som skal kjøpe aksjene Anonymous poster hash: eb8d1...3a6 Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 27. juni 2019 Del Skrevet 27. juni 2019 OK, da skjønner jeg. Tror ikke de har noe sånt krav, altså å få vite hvem som skal kjøpe, på forhånd. Ikke trengs det heller fordi de uansett kan tre inn i avtalen, les asl. § 4-19 (1) en gang til. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 27. juni 2019 Del Skrevet 27. juni 2019 (Jeg forutsetter at de vanlige reglene i aksjeloven gjelder.) Forkjøpsretten utløses når en aksje har "skiftet eier", jf. §§ 4-19 (1) og 4-21 (1). Etter § 4-12 skal erververen (her kjøperen) "straks sende melding til selskapet om sitt aksjeerverv". Så det er vanskelig å holde erververens identitet hemmelig. I en sak fra Høyesterett (Rt-1960-1007) hadde "de øvrige aksjonærer ... rimelig krav på å få oppgitt byderens navn, før de tok stilling til om de skulle gjøre forkjøpsretten gjeldende". Så selv om man ser bort fra kravet om å "straks" melde fra om eierskiftet begynner ikke fristen i § 4-23 (1) jf. § 4-20 å løpe før de andre aksjonærene vet hvem som er kjøper. Etter asl. § 4-23 (2) skal "nnløsningssummen fastsettes etter reglene i § 4-17 femte og sjette ledd". Det vil si "aksjens virkelige verdi på det tidspunktet kravet er fremsatt". "Virkelige verdi" er ikke nødvendigvis det samme som å tre inn i avtalen. Så jeg kan ikke se noe uttrykkelig krav om å oppgi salgspris. En annen sak er at erververen må "godtgjøre" at ervervet har funnet sted, jf. §§ 4-2 og 4-7 før han kan utøve aksjonærrettigheter. En vanlig måte å godtgjøre eierskiftet er med en skriftlig salgskontrakt, som typisk vil inneholde prisen. Salgsprisen/avtalen kan også bli et bevis som må legges fram i forbindelse med fastsettelse av innløsningssummen ved skjønn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå