Gå til innhold

Ny mulig sikkerhetsrisiko på Boeing 737 MAX avdekket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er interessant å vite hvorfor også, dette er jo Teknisk Ukeblad.

 

finance.nine.com.au : While the crashes remain under investigation, preliminary reports showed that a new stabilisation system pushed both planes into steep nosedives from which the pilots could not recover.

 

The issue is known in aviation vernacular as runaway stabiliser trim. Boeing announced it could break the chain of events that led to both crashes by developing a software fix that would limit the potency of that stabilisation system.

 

In simulator tests, government pilots discovered that a microprocessor failure could push the nose of the plane toward the ground.

 

It is not known whether the microprocessor played a role in either crash.When testing the potential failure of the microprocessor in the simulators, "it was difficult for the test pilots to recover in a matter of seconds," one of the sources said. "And if you can't recover in a matter of seconds, that's an unreasonable risk.

 

Boeing engineers are now trying to address the issue, which has led to another delay in recertifying the 737 Max."

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Ny mulig sikkerhetsrisiko på Boeing 737 MAX avdekket

Nytt problem eller "mer av det samme"?

 

 

 

Ifølge Flight Global, skal FAAs testflygere ha avdekket et dataprosesseringsproblem som påvirket deres mulighet til å gjennomføre prosedyren for å motvirke såkalt «runaway horizontal stabilizer».

 

vs.

 

 

 

Mens besetningen i Lion Air tilsynelatende ikke var kjent med MCAS og hvordan systemet virket, ser det ut som om Ethiopian Airlines-flygerne utførte de tiltakene som er beskrevet av flyprodusenten for å motvirke «runaway horizontal stabilizer trim» og som ble presentert dem og andre Max-brukere ei drøy uke etter ulykken i Indonesia.

 

Ikke lett å få øye på hva som er nytt her, bortsett fra at det åpenbart medfører ny "mistenkelig" utsettelse av godkjenning.

Endret av Mr.M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er hvordan ett fly som ikke har redundans i instrumentene blir godkjent i det hele tatt....

 

Jeg har gått rundt å trodd at fly-industrien bokstavelig talt skrev lærebøkene om redundans, men det er tydeligvis feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For de som vil ha mer teknisk informasjon, så er det en serie med videoer på YouTube som følger sagaen om 737 MAX. Den framstår som troverdig, og hvis den er til å stole på så er det som rapporteres i media litt unøyaktig, også i dette tilfellet. Verdt å få med seg, selv om han nok er en Boeingfan.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...