Gå til innhold

Eksplosjonen i Sandvika: Ingen hydrogenanlegg i Norge trenger godkjenning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på hvor mange som må dø og hvor store ulykkene må være før en tar til vett og snur ryggen til hydrogen som energibærer innen transport.

Som i alle andre fremkomstmidler ? man lærer av feilene.

 

Når autonome biler kommer for fullt vil vi nok se endel ulykker, skal vi forby de også ?

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Lurer på hvor mange som må dø og hvor store ulykkene må være før en tar til vett og snur ryggen til hydrogen som energibærer innen transport.

Som i alle andre fremkomstmidler ? man lærer av feilene.

 

Når autonome biler kommer for fullt vil vi nok se endel ulykker, skal vi forby de også ?

Spørsmål i retur: Skal folks liv og helse være til disposisjon under beta-testing?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som i alle andre fremkomstmidler ? man lærer av feilene.

 

Når autonome biler kommer for fullt vil vi nok se endel ulykker, skal vi forby de også ?

Hydrogen sine fysiske egenskaper endrer seg ikke uansett hva vi gjør. Så hvilke feil er det her å lære av? Sånn bortsett fra st hydrogen er feil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette er et glimrende eksempel på hvordan offentlig forvaltning aktivt undrar seg sitt eget lovpålagte ansvar.

Plan og bygningsloven er krystallklar på hva kommunen SKAL vite. Kommunen skal ha kunnskap om ALLE faktorer som kan ha betydning for liv, helse, infrastruktur og samfunn.

Selvsagt har ingen kommuner intern kunnskap om alle slike faktorer når de lager regulerings og arealplaner, men de plikter å innhente det før det fattes vedtak.

Her ser vi en kommune som har kontaktet et direktorat som ikke har noe med saken å gjøre, og er fornøyd med det ikke eksisterende svaret.

Vi er en nasjon som dyrker det pulveriserte ansvaret som en kunstform.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

"Vi kan for eksempel slå fast at alle hydrogenstasjoner skal ha godkjenning av oss, men vi må finne en balanse mellom hva slags risiko som bør utløse et slik krav og de kapasitetene vi har."

 

Eh. Nei. Hvis de ikke har kapasitet, så ansetter de flere. Så lenge risikoen for dødsfall er til stede uansett hvor lite man lagrer, så skal selvsagt alle fylleanlegg godkjennes.

 

Høres ut som DSB fortjener samme skjebne som Statens Drittveier og at vi oppretter Nye Sikkerhetsmyndigheter i stedet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Ikke glem at hydrogenhodene er overbevist om at diesel og bensin er enda farligere.

Og elbilfanatikerne sammenligner hydrogenbiler med atombomber.

Hvilken, eller hvilke elbilfanatikere? Elbiler er ikke så "miljøvennlige" og "nullutslipp" som enkelte vil ha det til, men stråmannsargumentasjon er ufint.

Pål Jensen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elendig analogi. Folk er allerede døende og sjuke i din sammenligning

Ikke nødvendigvis. Det følger med en risiko uansett måten man tester nye produkter på. Hadde vi stoppet opp med biler ved første uhell, med fly ved første uhell, med olje ved første uhell, så hadde verdenen sett totalt annerledes ut. 

 

Det å "kreve" at man må stoppe med teknologisk utvikling grunnet uhell hjelper absolutt ingenting. Men regelverk må selvsagt brukes mye tid på, og påkreves før man utsetter folk for unødvendig mye fare. Er en grunn til at medisiner blir testet på dyr først, uansett hvor lite moralsk det er. Men målet er det samme. Det skal gagne oss på sikt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...