nor50 Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 Ville bestille software til under 300 kr fra Tyskland, men så legges det automatisk moms til på dette når jeg skal betale. Er det riktig, og i så fall, hvordan unngå det? Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 https://www.toll.no/no/handle-i-utlandet/tilbakebetaling-utanlandsk-mva/ Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 26. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2019 Butikken sier at det er ikke dem som krever momsen, men den norske betalingsmåten/Visa Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 Beløpsgrensen gjelder fysiske varer, ikke tjenester. Software er definert som en tjeneste. 1 Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 26. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2019 Beløpsgrensen gjelder fysiske varer, ikke tjenester. Software er definert som en tjeneste. Hva det er eller ikke er, så blir det krevd moms når jeg bestiller og betaler med VISA. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 Som krikkert skriver: Du skal betale mva på software kjøpt online fra utlandet, også ved pris under 350 kroner. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 26. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2019 Det er visst firmaet Fastspring som står bak betalingsordningen for dem. Lenke til kommentar
Konkulf Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 (endret) Altså, det er ingen måte å komme unna moms på her. Det er fastsatt at alt av tjenester kjøpt i fra utlandet skal det betales MVA på, uavhangig av hvilket firma som står for betalingsordningen. Link til skatteetaten Endret 26. juni 2019 av Konkulf 1 Lenke til kommentar
ddb2002 Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 Bare slenger dette inn siden det er litt relevant og jeg er usikker. Jeg kjøper hosting "webhotell" fra utlandet og de har alltid kuttet EU MVA og heller ikke krevet dette når jeg oppga at jeg kom fra Norge. Bryter de med regelverket? Og hvordan skal man da gå frem for å betale MVA selv? Kanskje dette er et unntak, Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 Privatpersoner er ikke pliktige til å beregne og betale merverdiavgift for kjøp av tjenester. Det er den utenlandske tilbyderen som skal registrere seg. Hvis denne ikke har gjort det kan ikke kjøperen kreves for merverdiavgiften. 1 Lenke til kommentar
monitor Skrevet 27. juni 2019 Del Skrevet 27. juni 2019 Ville bestille software til under 300 kr fra Tyskland, men så legges det automatisk moms til på dette når jeg skal betale. Er det riktig, og i så fall, hvordan unngå det? Kjøpte et tegneprogram, hvor den digitale utgaven, ved utsjekking linket meg til et tysk selskap ( Digital River Gmbh.), som fikk dårlig omtale. Bestilte derfor DVD utgaven rett fra USA leverandøren fraktfritt under 350 kroners grensen. Nå er det muligheter for å oppgradere den bestilte utgaven, og det foregår kun digitalt og overstiger 350 kroners grensen. Jeg regner med at man da må gå via dette tyske selskapet med moms og hele pakka. Er jo merkelig at en digital utgave under 350 kroner blir belastet med norsk moms. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 Er jo merkelig at en digital utgave under 350 kroner blir belastet med norsk moms. Det er MVA på alle kjøp av digitale tjenester og varer, uavhengig av om prisen er over eller under 350kroner. Ved å kjøpe samme produktet på plate kan du unngå MVA siden det er et fysisk produkt 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 (endret) Vet at Nero\power dvd er det mulig å betale i annen valuta så slipper man unna moms. Kanskje ikke helt lovlig, men i noen tilfeller sjekk det. Du kan jo kjøpe på ebay programvare og få tilsendt, men husk du risiker å få falsk brente cder. Eller url for å laste ned. Men er jo mye useriøst der. Endret 28. juni 2019 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå