Gå til innhold

SAMLETEST: Elsykler 2019


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kunne tatt bilde av syklene rett vei synes jeg.

La oss for all del henge oss opp i slikt flisespikkeri, framfor å gi kudos for en bra test!  :tease: 

 

Merker jeg kunne ønsket meg en White SC-E Comp. Spesielt siden XXL av og til har kampanjer med diverse kredittkort. Men selv til nedsatt pris, synes jeg det er mye for en sykkel med mindre det er hoved-fremkomstmiddel. Gleder meg derfor til de skal teste årets sykler til under 10 000 kr. Håper det dukker opp en juvel som er et godt kjøp og ikke ofrer all verden. Og at XXL stiller med kandidat, ikke minst! :)

 

Ellers tar jeg gjerne imot gode sykkelråd, for de som har peiling på slikt, og mener at det finnes en lett, god vanlig sykkel inntil 10 000 kr som gir vel så mye glede som disse. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal vurdere elsykkel når de fjerner momsen, 25% utgjør mye når man skal kjøpe sykkel til 30k (dagens pris med moms)

Inntil den tid så kjører jeg dieselbil

Det er en sånn type regjering nå som forfordeler påhengsforbrenningsmotorer og campingvogner avgiftskutt. Det er mulig å fylle biodiesel og skaffe vanlig sykkel til fordelene melder seg.
Lenke til kommentar

Stusser litt på at Haibike ikke er tatt med i testen. Det er vel det desidert mest utbredte merket. Bikker kanskje over i høyere prissjikt og ikke tatt med av den grunn.

 

Ja Haibike er noe av det beste som er blandt elsykkler, men er jo i det dyreste laget i denne testen da :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Denne testen var vel for sykler rundt 20K klassen men du finner og mye kult til rundt 10k (i hovedsak sammenlegbare med både vanlige dekk og mini fatbike dekk) 
Det finnes en god del 30-70k. Både bysykler, sykkelvogner, fatbiker og fulldempa beist. 

Jeg er iallefall superfornøyd med min Specialized Kenevo, men den kosta skjorta for å si det sånt :p Alikevel utrolig gøy å ha en sykkel som spiser opp det meste av terreng nedover men allikevel drar forbi de fleste på vei oppover. 

Lenke til kommentar

Det var på tide at syklene blir lettere. Har reagert på at de har vært laget unødvendig tunge.

Hadde vært fint å vite priser og tilgang på ny batteripakke også, selv om prisen sikkert vil endte seg. Batteripakken vil nok tape seg og må byttes først etter noen år.

Lenke til kommentar

Elsykler blir neppe mye lettere fremover. Til det må det carbon til for å opprettholde rammestivhet. Og da blir prisen deretter. Lettere og kraftigere motorer er allerede lansert, Flyon, Bosch CX gen.4 og Sachs med 110 Nm. Men det de sparer på motorvekt blir lagt til i form av større batteripakker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ellers tar jeg gjerne imot gode sykkelråd, for de som har peiling på slikt, og mener at det finnes en lett, god vanlig sykkel inntil 10 000 kr som gir vel så mye glede som disse. :)

Hvis du med normal sykkel mener sykkel uten elmotor, ville jeg undersøkt om cyclocross (eller gravel bike, går mye på det samme, men et par tekniske forskjellerfinnes) kunne vært noe for deg.

 

De finnes under 10k, og hvis du tar med vinterdekk (de har plass til vinterdekk, imotsetning til de fleste landeveissykler), kan den brukes hele året, på asfalt, grusvei og is. De er også relativt lette. 

 

Selv om det kanskje ikke er like ideelt som en dedikert landeveissykkel, kan du også sette på smalere landeveissykkeldekk på sommeren for å bruke den som en landeveissykkel om du vil. 

Lenke til kommentar

Sorry, men hele testen mister troverdighet når man ser at gaffelen på Elride Prime Urban er montert bakfrem. Til tross for dette kommer sykkelen på 2. plass

 

Herved rettet opp. Å konkludere med at hele testen mister troverdighet fordi monteringsanvisningene til leverandøren var uklare synes jeg er veldig svart/hvitt.

 

Stein Jarle Olsen, testansvarlig Tek.no.

Lenke til kommentar

Herved rettet opp. Å konkludere med at hele testen mister troverdighet fordi monteringsanvisningene til leverandøren var uklare synes jeg er veldig svart/hvitt.

 

Stein Jarle Olsen, testansvarlig Tek.no.

Folk som tester sykler burde klare å montere syklene uten monteringsanvisning og se at noe er galt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Herved rettet opp. Å konkludere med at hele testen mister troverdighet fordi monteringsanvisningene til leverandøren var uklare synes jeg er veldig svart/hvitt.

 

Stein Jarle Olsen, testansvarlig Tek.no.

Folk som tester sykler burde klare å montere syklene uten monteringsanvisning og se at noe er galt

Det er selvfølgelig et poeng, men det var ikke testeren som monterte sykkelen i dette tilfellet. Denne får vi på Tek-kontoret ta på vår kappe.

Lenke til kommentar

Tråsykkel er best, el-sykkel og sparkesykkel gjør bare folk late, de kan bare tråkke uten motgang og få full fart uten å yte noe som helst, mens på tråsykkel må man faktisk yte noe for å komme seg fremover som igjen gir oss utbytte i form av fysisk aktivitet som igjen holder oss friskere og sparer staten penger i helseutgifter.

 

Elsykkel er veldig bra til sykt feite folk som bør komme seg ut, eller de som har vondt til beins, men her i Fredrikstad ser jeg 12-åringer på elsykkel, da begynner jeg å lure på hva som bor i hodet til foreldrene.. Ingenting smart i hvert fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...