Gå til innhold

Ladenettverket i nord blir et av verdens mest avanserte


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En trenger allerede i dag minst en 200 kW lader for at TM3 skal kunne dra 190 kW (500A) på lav SOC, syns det er helt rett å dimensjonere for fremtiden i den delen av Norge hvor det virkelig er snakk om langkjøring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det held. 20 minutt lading ved 300 kW vil gje 625 km rekkjevidde på ein elbil med stort nok batteri og typisk forbruk for nye elbilar av normal storleik. Det er meir enn nok til å krysse heile Finnmark.

 

Kommer jo helt an på veldig mange faktorer hva rekkevidden blir - både på elbil og fossil.

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at elbilandelen er så lav i denne landsdelen er ladetid vs kjøredistanser, i sammenheng med batterieffektivitet.

 

Forbruk og effektivitet på temperaturer mellom -5 til +5 er viktig mtp bruksområdet. Er det fokus på dette i utviklingen av modeller? Meget marginal marked.. 

 

For de som kun ønsker å eie en bil:

4x4 blir vel et must.. har noen opplevd å kjøre seg fast med elbil, og kommet seg løs for egen maskin (les:spade)?

 

krok.. det er vel meget vanlig at de som har hytte i nord, har snøscooter/ atv, som trenger frakt innimellom (fritidsbåt er vel mindre populært).

 

En stor bakdel er også at i dag er de fleste premium merkene tilknyttet Tromsø når det gjelder salg/servicepunkter. Da kan man snakke om at det blir drøyt med 60-90 mil for å levere f.eks Teslaen på garantisak eller Porschen på service, høyst upraktisk!  

 

Det blir langt mellom salgspitchene der. Enn så lenge blir elbil bare vurdert av de som har mist to i oppkjørselen.

Lenke til kommentar

For de som kun ønsker å eie en bil:

4x4 blir vel et must.. har noen opplevd å kjøre seg fast med elbil, og kommet seg løs for egen maskin (les:spade)?

4x4 gjør det lettere å komme seg fram, men fører også til at man kjører seg bedre fast når det går galt og trenger hjelp for å komme seg løs; Det er ingen biler som står så grundig ute i grøfta som 4x4. En elektrisk motor kan reguleres raskere (mtp. antispinn) og dermed (potensielt) gi bedre framkommelighet enn forbrenningsmotor, men bilene veier til gjengjeld ofte mer.

Lenke til kommentar

En elektrisk motor kan reguleres raskere (mtp. antispinn) og dermed (potensielt) gi bedre framkommelighet enn forbrenningsmotor

Er antispinn en funksjon som motorer tar seg av ?

 

Trodde det var elektronisk differensialbrems og/eller Differensialsperre, hvis en elbil ikke har elektrisk hjulmotorer så har den vel bortimot samme opplegg som en fossilbil med differensialer.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

En elektrisk motor kan reguleres raskere (mtp. antispinn) og dermed (potensielt) gi bedre framkommelighet enn forbrenningsmotor

Er antispinn en funksjon som motorer tar seg av ?

 

Trodde det var elektronisk differensialbrems og/eller Differensialsperre, hvis en elbil ikke har elektrisk hjulmotorer så har den vel bortimot samme opplegg som en fossilbil med differensialer.

El motoren kutter raskere fremdrift ved spinning, slik at den får grep kjappere.

Lenke til kommentar

Er antispinn en funksjon som motorer tar seg av ?

 

Trodde det var elektronisk differensialbrems og/eller Differensialsperre, hvis en elbil ikke har elektrisk hjulmotorer så har den vel bortimot samme opplegg som en fossilbil med differensialer.

Antispinn slipper bare gassen. Kan få mye finere "antispinn" med en elmotor da du kan bevege dem helt sakte. Fleste personbiler i dag har bare åpen differensial også brukes bremsene til å overføre kraft mellom hjulene. Mye billigere og det fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...