Gå til innhold

Hva er klimafremtiden for tunge lastebiler?


Anbefalte innlegg

Trestein: Tallene 3 liter per mil og 40% er egentlig ganske meningsløse bortsett fra at de er faktorer som går inn i et regnestykke for å finne de to interessante målene:

 

- pris per km

- gram CO2 per km

 

Strøm vinner begge disse over alt annet med god margin, også med europeisk strømmiks anno 2018.

 

Ladetida bør tunes inn mot de kjøre-hviletids bestemmelsene (som er nesten identisk i Norge, EU og USA): 4 timer kjøring 45 minutter hvile osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trestein: Tallene 3 liter per mil og 40% er egentlig ganske meningsløse bortsett fra at de er faktorer som går inn i et regnestykke for å finne de to interessante målene:

 

- pris per km

- gram CO2 per km

 

Strøm vinner begge disse over alt annet med god margin, også med europeisk strømmiks anno 2018.

 

Ladetida bør tunes inn mot de kjøre-hviletids bestemmelsene (som er nesten identisk i Norge, EU og USA): 4 timer kjøring 45 minutter hvile osv.

Poenget var at dere diskuterte energiforbruket til en tesla lastebil. Jeg bare regnet ut energiforbruk på en vanlig lastebil. Energiforbruk vil selvfølgelig variere med hvor lastebilen kjører og vekt.

 

Nå vet jeg ikke hva strømmen fra en tysk hurtigladere koster men koster den mere enn 3 kr PR kWh blir det dyrere å kjøre eletrisk.

 

Ang CO2 om vi regner tysk strøm har 500gram PR kWh bruker tesla lastebilen 625gram CO2 PR km

 

Diesel lastebilen har et utslipp på 780gram PR km. Da har jeg regnet 2700gram CO2 PR liter.

 

Må strømmen skaffes fra et kullkraftverk , som hadde vert nødvendig forutsatt at alle lastebiler skulle gått på strøm, bruker teslaen mere CO2 enn scaniaen.

 

Regestykket for personbiler kommer alltid mye bedre ut fordi personbiler har virkningsgrader på 15 til 20% mens lastebiler ligger på 40%.

Lenke til kommentar

bojangles: Jeg skjønner missi sin innstilling. Han er kritisk til byggekvalitet og Musk sine krumspring, med god grunn. Jeg kjører selv Tesla på tross av dette siden jeg synes fordelene oppveier ulempene med god margin. Men det er likevel ikke til å stikke under en stol at jeg gjerne vil at europeiske selskaper skal produsere biler som har Teslas gode egenskaper og ikke de dårlige. Tenk om f.eks Volvo og Northvolt samarbeidet om en fantastisk trekkvogn som banker Tesla Semi ned i støvlene... Det kunne gjort underverker for hele transportindustrien.

 

 

For all del, konkurranse er kjempeflott. Om andre ønsker å melde seg på det bra ikke bare for forbrukerne, samfunnet og konkurransen men det er nok også bra for Tesla. For da må de være skjerpet til enhver tid. Og musk selv har gjentatte ganger sagt at han ønsker all konkurranse velkommen. Frigjorde vel også Tesla's patenter slik at tradisjonelle produsenter kunne følge på og ikke nødvendigvis måtte starte helt fra null. 

 

Jeg kan delvis skjønne hva du sier. Det er kjipt med panel-glipp eller takluke som lekker. Men så må en heller ikke glemme av svært få biler er perfekte. Selv etablerte hundre år gamle premium produsenter køler det til når de lanserer nye modeller. 

 

At det da går går litt fort for en 10 år gammel bilprodusent når de skal skalere opp produksjonen, og skal få kontroll over alle ledd i et globalt nettverk er helt forståelig i den verden jeg lever i. Og jeg tror også at produktene fra Tesla bare vil bli bedre fremover ettersom Tesla har utvidet organisasjonen, det har høstet masse erfaringer og de lærer av tilbakemelding, noe sent mener nok enkelte men de lærer. 

 

At så mange er så negative til Tesla Semi kan jeg ikke forstå. Den er tross alt ikke lansert, ja faktisk er ikke den endelige versjonen engang presentert og mye kan ha endret seg siden de viste frem prototypen første gang. Specs og detaljer kommer i løpet a Q3 så snart vet vi mer. 

 

Om Volvo Trucks var frempå og satset like hardt så hadde det vært kjempeflott. Det er saktens rom også for Scania, Man, Renault, Mercedes etc også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget var at dere diskuterte energiforbruket til en tesla lastebil. Jeg bare regnet ut energiforbruk på en vanlig lastebil. Energiforbruk vil selvfølgelig variere med hvor lastebilen kjører og vekt.

 

Nå vet jeg ikke hva strømmen fra en tysk hurtigladere koster men koster den mere enn 3 kr PR kWh blir det dyrere å kjøre eletrisk.

 

Ang CO2 om vi regner tysk strøm har 500gram PR kWh bruker tesla lastebilen 625gram CO2 PR km

 

Diesel lastebilen har et utslipp på 780gram PR km. Da har jeg regnet 2700gram CO2 PR liter.

 

Må strømmen skaffes fra et kullkraftverk , som hadde vert nødvendig forutsatt at alle lastebiler skulle gått på strøm, bruker teslaen mere CO2 enn scaniaen.

 

Regestykket for personbiler kommer alltid mye bedre ut fordi personbiler har virkningsgrader på 15 til 20% mens lastebiler ligger på 40%.

 

 

Kjenner heller ikke ladeprisene i Europa, der jeg lader koster det null.  ;)

Personlig er jeg ikke veldig opptatt av økonomien ned til siste øre når det gjelder overgangen til grønnere alternativer. For klima trumper økonomi i min verden. Men nå er jo ikke jeg verken i transportbransjen, eller sitter som innkjøpssjef eller på andre måter er den som vil påvirke hva som vektlegges når det skal kjøpes inn nytt utstyr. Så mine tanker er jo kun det. Mine tanker. 

 

Dessverre tror jeg nok mange i bransjen vil velge det kjente og kjære, ennå en stund. De vil velge diesel fordi da vet de hva de må forholde seg til, først når de ser resultatet fra early adopters et par år inn vil massene vurdere BEV tungtransport. Men slik det jo alltid. Og slik var det jo også når model s ble lansert. Og samme med Leaf. Folk flest satt lenge på gjerdet. Og det er egentlig helt greit. Utrulling av et grønt alternativ skjer jo ikke over natten. Det får ta litt tid, så blir teknologien og kjemien ennå bedre. 

 

En skala likevel ikke glemme at de som kjøper inn transporttjenester også kan komme til å presse på for å kunne velge grønn transport så noen selskaper velger kanskje å hedge og skaffer et par BEV biler. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...