bojangles Skrevet 28. juni 2019 Del Skrevet 28. juni 2019 (endret) Nei, maks vekt i Norge er 50 tonn. Det finnes unntak, som f.eks frakt av tømmer, der man har 60 tonn som maks, men pga "feilmargin" så er det vanlig at sjåfører veier kjøretøyene sine, og laster dem opp til 62 tonn totalt. 80 tonn er maksvekten i Nord Amerika i enkelte delstater og veier, slik at folk flest der borte ønsker trekkvogner som kan kjøres med dette. Ja kjenner til maksvekt her i Norge, og sa vel heller ikke noe annet i posten min? Det jeg kommenterte var at du brukte 80 000 kilo som maksvekt i USA, mens wiki og andre nettsteder snakker om maksvekt i usa på 80 000 lbs. Du ser forskjellen? Wiki sier maks 80 000 lbs, og du sier 80 000 kg. Derfor lurte jeg på om du forvekslet enhetene lbs og kilo. Nei det er nok de aller færreste eierne som kjøper inn vogntog eller trekker og tralle for å frakte 160 000 lbs. For den vekta gjelder kun i 1 stat (Michigan - men kun med 11 aksler!) i svært begrensede strekk. Så å kjøpe en dyrere løsning uten å ha fast kjøring på max last oppdrag blir nok meningsløst for de aller aller fleste eierne i USA. De aller fleste stater har 80 000 lbs som maksgrense. Dog er det noen unntak. Eks kan melkebiler, bergingsbiler og bønder i noen stater laster tyngre. Men da gjerne i korte strekk uten broer. Dette er formalisert og godt beskrevet for de statene som har slike pilotprosjekt - der går det altså fra vegkryss til vegkryss. Så svært begrenset marked for svært begrenset kjøring. Se tabellen over avvikene fra 80 000 lbs. Det gjelder ikke mange stater og kun 1 stat tillater 160 000 lbs. Men med masse begrensninger mtp på bruer, antall aksler etc. Flere stater ligger også under 80 000 lbs. Alle stater som ikke er i listen har 80 000 lbs regel og så begrensede unntak at jeg ikke orket skrive de ned. Det er med andre ord sikkert dårlig butikk å bygge elektrisk semi trailer for unntaksreglene idag. Er nok derfor Musk forholder seg til 80 000 lbs max vekt. For den grensen gjelder alle interstate highways, samt i de aller fleste statene. En håndfull flere stater er med på pilotprosjektet og tillater da opp mot 120 000 lbs max vekt. Men igjen svært begrensede og korte strekk. *Ikke syvakslet trekker, det skal være 7 akslet kombinasjon. Du kan se på begrensningene i alle stater her om du ønsker dypdykk. https://ops.fhwa.dot.gov/freight/policy/rpt_congress/truck_sw_laws/app_a.htm Det er nok rimelig trivielt å tilpasse Semien til forskjellige markeder og forskjellig max vekt. Alt industrielt gjøres vel mest mulig i moduler idag, for økt fleksibilitet? Så Teslas ingeniører har vel tenkt på at forskjellige markeder har forskjellig maks vekt. Det må en forvente de har tatt høyde for. De er jo ikke spill nye nå liksom, men har solgt globalt i 10 år nå. Så på noen bilder av Tesla Semi og det ser ut som rammen bakenfor hytta blir svært tradisjonell, regner med det valget er tatt for å ha fleksibilitet med valg av påbygg etc. Ett av bildene så ser det dog ut som rammen under hytta er mer skateboard versjon. Blir spennende så se, det ryktes jo om visning og presentasjon av detaljer rundt Tesla Semi i Q3 og det starter jo alt i neste uke. Så i løpet av høsten vet vi nok mer. Både om ombygning, batteripakker, forbruk, garanti, rekkevidde og ladetid. Kommer Semi med god nok garanti på batteripakkene så betyr det kanskje ikke så veldig mye for eierne? Trekkvogner pleier jo å byttes relativt ofte, før det er utslitt. Så om første eier kan selge videre med restgaranti så tenker jeg det vil bety mye for potensielle eiere. Så håper jeg for Teslas skyld at de har gjort god nok testing nå slik at når de lanseres så blir det en semi som bare virker og som virker ihht til det Tesla lover og det kundene forventer. En ting som fort får profesjonelle innkjøpere til å flykte innen transport er jo maskiner som ikke er stabile. Dødtid på verksted blir kostbart, evt innkjøringsproblemer kan jo løses greit med lånebil såklart. Er vel samme for kunden om det er egen bil eller lånebil sålenge godset ankommer i til riktig tid og betalingen skjer i henhold til avtaler. Endret 28. juni 2019 av bojangles 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 29. juni 2019 Del Skrevet 29. juni 2019 Flere stater ligger også under 80 000 lbs. Alle stater som ikke er i listen har 80 000 lbs regel og så begrensede unntak at jeg ikke orket skrive de ned. Det er med andre ord sikkert dårlig butikk å bygge elektrisk semi trailer for unntaksreglene idag. Er nok derfor Musk forholder seg til 80 000 lbs max vekt. For den grensen gjelder alle interstate highways, samt i de aller fleste statene. En håndfull flere stater er med på pilotprosjektet og tillater da opp mot 120 000 lbs max vekt. Men igjen svært begrensede og korte strekk. Virker som om du har laget denne listen selv? https://ops.fhwa.dot.gov/freight/policy/rpt_congress/truck_sw_laws/app_b.htm Denne sier noe komplett annet. 25 av 38 stater har over 80,000 lbs som maksvekt. De som kjøper og kjører biler med 80,000lbs maksvekt kan altså gå glipp av enormt mye av turene som ellers blir tilbudt. Det er heller ikke så snevert som ditt lille exel ark her prøver å vise. Så nei. Jeg står nok fremdeles på mitt. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 29. juni 2019 Del Skrevet 29. juni 2019 80,000 lb er maks på det føderale veinettverket. Er tilsvarende som om 36 tonn var maks på europaveinettet, og så hadde enkelte fylker høyere maksvekt på fylkesveier/kommunale veier. Det aller meste av langtransporten er altså 80,000 lb. 3 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 29. juni 2019 Del Skrevet 29. juni 2019 (endret) Virker som om du har laget denne listen selv? https://ops.fhwa.dot.gov/freight/policy/rpt_congress/truck_sw_laws/app_b.htm Denne sier noe komplett annet. 25 av 38 stater har over 80,000 lbs som maksvekt. De som kjøper og kjører biler med 80,000lbs maksvekt kan altså gå glipp av enormt mye av turene som ellers blir tilbudt. Det er heller ikke så snevert som ditt lille exel ark her prøver å vise. Så nei. Jeg står nok fremdeles på mitt. Ja den lagde jeg helt selv mens jeg leste reglene stat for stat. Jeg la også med linken slik at du kan lese den stat for stat. Nei den du viser til sier ikke noe helt annet. Den listen du viser til er ikke utfyllende. Den viser ikke alle begrensingene for vekt over 80 000 lbs i hver stat. Feks i en stat der kun melkebiler kan kjøre med 99 000 lbs er det ikke veldig nyttig for de som ikke driver den type transport å ha bil som takler 99 000 lbs. Jeg skrev vel også at det ER flere stater enn de jeg listet som er med på pilotprosjektet. Men pilotprosjektene er så detaljerte at de ofte er beskrevet helt ned til fra vegkryss til vegkryss hvor det er lov å kjøre med maks last større enn 80 000 lbs.og pilotprosjektene er dermed ingen generell tillatelse for økt max vekt innad i aktuelle stat - pilotprosjektene beskriver særtilfellene. Det er helt spesielle tillatelser som er gitt feks dersom 2 fabrikker kan skysse gods og råvarer mellom seg uten å kjøre på federale veier, og uten å krysse broer, uten å benytte av/påkjøringsramper etc. Og i avstand så det være snakk om noen få kilometer der max vekt > føderale 80 000 lbs er lovlig. Så derfor utelot jeg de. Bruer, tunneler, overganger etc er også noe som påvirker differansen mellom den føderale grensen på 80 000 lbs og maksvekten hver stat setter opp. Ta eksemplet med Michigan. Den staten som tillater mest vekt. 169 000 lbs. Da kreves det 11 aksler totalt og trekkvogn med 4 aksler, og en tralle med 7 aksler. Der er tilogmed akselavstand spesifisert. En treakslet trekker vil aldri kunne kjøre lovlig med 169 000 lbs der. Altså er den vektgrensen på 169 000 lbs kun for spesielt interesserte, gjerne transportører i faste ruter eller som kan få mange oppdrag i nevnte stat. Bruer og overganger, påkjøringramper, avkjøringsramper etc kan også på disse 169 000 lbs veiene sette ned grensen til 80 000 lbs. Mest sannsynlig kommer du ikke engang fra øst til vest eller nord til syd innad i Michigan med vekt på 169 000 lbs på grunn av begrensningene i regelverket. Synes det er smart av Tesla at de ikke satser så bredt i starten på Semien at det forsøker å gape over alt. Transportører som har den type transport kan jo bare fortsette å kjøpe inn trekkere og traller der de vanligvis gjør det. Alle må jo ikke over på BEV semi samtidig. Selv om transportør skulle ha 4 akslet trekker med korrekt akselavstand og en 7 akslet semitralle ihht til specs så er det likevel ikke fritt fram å kjøre på alle veier i staten Michigan. Motorveiene in og ut av staten og gjennom staten har fortsatt føderal max grense på 80 000 lbs. Bruer og overganger etc er fortsatt begrenset av max vekt på 80 000 lbs. Og for å gjøre det ennå mer komplisert så er det altså begrensninger lokalt på de statlige veiene i staten Michigan. Slik at rutene med max last ihht statlig tillatelser må gjøres med nesen i veglister, ikke ulikt veglistene sjåfører av tungtransport kjenner godt i norge. Du forsøker å vri det til at alle, eller de aller fleste transportører ønsker kjøretøy tilpasset max grensen, men det er nok ikke slik. Max vekt er for spesielt interesserte, gjerne lokale selskaper, eller de som satser spesielt på den type transport. Majoriteten forholder seg til føderal max grense og kjører på kryss og tvers av USA og tar oppdrag som passer rute eller der det er økonomisk forsvarlig å endre ruten. Og de klarer seg helt fint med 80 000 lbs set up. Og det er dette markedet Tesla sikter mot i starten. Tesla kan jo endre eller utvide satsningen senere.. Men de sikter seg altså mot det største markedet, den delen av tungtransporten der det selges flest kjøretøy - og det er innenfor 80 000 lbs grensen. Tesla forsøker ikke kapre absolutt hele markedet, eller alle tenkelige kombinasjoner av trekkere og semitraller. For enkelhetsskyld så valgte de bare ut den største delen av markedet nå i starten. Endret 29. juni 2019 av bojangles 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. juni 2019 Del Skrevet 29. juni 2019 Jeg tar meg et steg tilbake her og spør hva det egentlig er vi diskuterer. oophus3do forsøker å diskreditere Tesla Semi for å satse på en vektklasse med lite etterspørsel. Stemmer det? Hva er hensikten med å forsøke å forhåndsdømme den til fiasko? Her er en salgs-statistikk. Class 8 (33 - 80 k lbs) ser ut til å være den nest mest solgte klassen etter class 3 (10-14 k lbs). Det står ikke noe om salg av trucks med mer enn 80 k lbs, men det markedet er antagelig dekket av class 8 biler, bare at det nødvendigvis går ut over akselerasjon osv. Så over til noe mer interessant. I følge Wikipedia og deres angitte referanser skal Semi akselerere fra 0-60 mph på under 20 sekunder fullastet (80 000 lbs) og gjøre samme øvelse på 1/4 av tida, 5 sekunder, uten last. Det insinuerer at egenvekta er 1/4 av totalvekta på 80 000 lbs. Det insinuerer at egenvekta er i området rundt 9 tonn. Hva er normal egenvekt for andre class 8 trekkvogner? Samme sted hevder at rekkevidda er 500 miles (= 804,67 km) med full last og 620 miles (= 997,79 km) uten last. Dette insinuerer noe om forholdet mellom rullemotstand (som følge av vekt) og luftmotstand (som følge av areodynamikk). Jeg vil gjette på at luftmotstanden er ørlite bedre med henger enn uten og at de 25% lengre rekkevidde hovedsaklig skyldes lavere rullemotstand når den ikke trekker last. 4 Lenke til kommentar
missi Skrevet 29. juni 2019 Del Skrevet 29. juni 2019 Nei, maks vekt i Norge er 50 tonn. Det finnes unntak, som f.eks frakt av tømmer, der man har 60 tonn som maks, men pga "feilmargin" så er det vanlig at sjåfører veier kjøretøyene sine, og laster dem opp til 62 tonn totalt. 80 tonn er maksvekten i Nord Amerika i enkelte delstater og veier, slik at folk flest der borte ønsker trekkvogner som kan kjøres med dette. Er det bekreftet at makskapasiteten hos Tesla Semi er 36 tonn? Finner ikke belegg for påstanden din om 80 tonn i USA, men finner masse om 80 000lbs https://ops.fhwa.dot.gov/freight/sw/permit_report/index.htm Lenke til kommentar
missi Skrevet 29. juni 2019 Del Skrevet 29. juni 2019 Jeg har null tro på Tesla semien, fordi det er Mr Musk som skal prøve å få dette til. Men konseptet, det er det eneste riktige. Så trenger vi bare at noen som kan bygge trekkvogner tar på seg oppgaven. Hvis ikke vil det aldri bli noe av. Og biodiesel? Fytt i rakkeren for noe tøys og tull! Avskoging, utslipp og fjerning av mat. Nei, enten så får vi bruke ordentlig diesel eller så får vi gå for helelektrisk. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. juni 2019 Del Skrevet 29. juni 2019 Jeg vil gjenre ha europeiske produsenter på banen for å lage skikkelige trekkvogner (og biler m.m.) med god europeisk kvalitet, internasjonale mål på skruer og deler. Men jeg har ikke noe i mot diesel som rekkeviddeforlenger. Hensikten er å fjerne rekkeviddeangst og dermed bidra til økt salg av batteribiler. Hensikten er ikke at rekkeviddeforlengeren skal bli mye brukt. Per i er det ca en faktor 3-5 i drivstoffpriser mellom strøm og diesel, avhengig av marked og avgiftsystem. Det er i seg selv et sterkt incitement til å minimere bruken av rekkeviddeforlengeren. Diesel og bensin må gjerne få økte avgifter for å øke incitementet. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 29. juni 2019 Del Skrevet 29. juni 2019 (endret) Jeg tar meg et steg tilbake her og spør hva det egentlig er vi diskuterer. oophus3do forsøker å diskreditere Tesla Semi for å satse på en vektklasse med lite etterspørsel. Stemmer det? Hva er hensikten med å forsøke å forhåndsdømme den til fiasko? Jeg prøver ikke å diskreditere Tesla Semi? Hvorfor kommer du frem til slike konklusjoner hele tiden? Først er jeg imot batterier, så er jeg imot Tesla Semi? Kødder du eller? Grunnen til avsporingen her er jo fordi jeg brukte 2 tonn som makslast for TM3, og 80 tonn som makslast for Tesla Semi. Resten havnet på om Tesla Semi kan bygges til å frakte mer tonn, eller om 36 tonn er absolutt maks. Skal en Tesla Semi frakte tømmer f,eks, så er det neppe noen som kommer til å kjøpe en slik av de som allerede idag jobber innenfor dette, om man ikke kan laste opp til 60 tonn. Personlig trur jeg at det ville vært rart om TS ikke kunne gjøre det? Den har da nok kraft og dreimoment for å fint kunne frakte mer. Uansett så var formålet å se hvor mange kWh per kg man måtte dra på dem i mellom. Endret 29. juni 2019 av oophus3do Lenke til kommentar
oophus Skrevet 29. juni 2019 Del Skrevet 29. juni 2019 80,000 lb er maks på det føderale veinettverket. Er tilsvarende som om 36 tonn var maks på europaveinettet, og så hadde enkelte fylker høyere maksvekt på fylkesveier/kommunale veier. Det aller meste av langtransporten er altså 80,000 lb. Langtransporten blir jo hardere jo mer man frakter, så det er naturlig at det stort sett omhandler kort-transporten. Men selv der, så er det jo greit å vite at man kan frakte all type varer og lastes uavhengig av regler på tvers av kontinentet man kjører? Kjører du et produkt som er under visse maks-laster, så er det både tungvindt å ha tunga rett i kjeften for hva, hvor og hvem du kan frakte for, samt du kan gå glipp av ruter du ellers kunne fått om du kjørte med et annet produkt. Isåfall så er Tesla Semi minst logisk for det den er best for, altså kort-distanse frakt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. juni 2019 Del Skrevet 29. juni 2019 Greit la oss spekulere litt i Tesla Semi sine ytelser dersom den kan trekke så mye som 80 tonn totalvekt. Spekulasjoner uten fundament trenger heller ikke dokumenteres. Dermed antar jeg en lineær skalering av akselerasjon og rekkevidde. Tom: 5 sekunder fra 0-60 mph - 997 km rekkevidde 36 tonn: 20 sekunder fra 0-60 mph - 804 km rekkevidde 80 tonn: 44 sekunder fra 0-60 mph - 489 km rekkevidde Altså fortsatt meget respektable tall. 489 km skulle holde til å kjøre i 100 km/t uten å måtte ta mer pauser enn hviletidsbestemmelsene krever. Tømmer fraktes ofte bare til nærmeste større sagbruk eller togstasjon så det skulle greie seg for en tur-retur til sagbruket eller togstasjonen så lenge det er lademulighet minst ett av stedene. Tømmer som står for grisgrent til er ikke lønnsomt å hente ut, uansett drivstoff. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. juni 2019 Del Skrevet 29. juni 2019 (endret) 80 tonn er gjerne det man må konkurrere imot angående trekkvogner i Nord Amerika. Selv om delstatene har sine begrensninger, så er det normalt at man i det minste ønsker å eie noe som kan trekke de største ordrene. Da gjelder 78,000 kg. 80 tonn med feilmargin. 25 av 38 stater har over 80,000 lbs som maksvekt. De som kjøper og kjører biler med 80,000lbs maksvekt kan altså gå glipp av enormt mye av turene som ellers blir tilbudt. Isåfall så er Tesla Semi minst logisk for det den er best for, altså kort-distanse frakt... så du driver ikke å forhåndsdømmer den til fiasko? Endret 29. juni 2019 av Simen1 2 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 30. juni 2019 Del Skrevet 30. juni 2019 (endret) Jeg har null tro på Tesla semien, fordi det er Mr Musk som skal prøve å få dette til. Men konseptet, det er det eneste riktige. Så trenger vi bare at noen som kan bygge trekkvogner tar på seg oppgaven. Hvis ikke vil det aldri bli noe av. Du det var et litt spesielt utsagn. Musk og hans selskap klarte ved lanseringen av Tesla, kanskje spesielt model S og bli selve katalysatoren som gjorde at også ærverdige hundre år gamle bilprodusenter i premium klassen nå kommer med elektriske alternativer. Riktignok tvilholder mange av dem fortsatt på fordums drømmer og modeller men sakte så er det også blitt et politisk skifte for elbiler - også utenfor Norge. Vi hadde neppe vært der vi er idag uten at Musk og Tesla dro igang elbiler for vanlige familier men helt ordinære behov, elbiler som er praktisk i bruk og som kan benyttes på ferietur, pendling, henting og bringing, kort sagt som fungerer som en familiebil skal. Og Musk og Tesla rullet ut et globalt hurtigladenettverk mens etablerte bilprodusenter stod på sidelinjen og lo høyt av denne tullingen og hans el-bil drøm. Musk var vel også primus motor for paypal, og brukte av egne penger når han ønsket å endre måten vi tenker transport på. Han driver vist med romfart også, og ville rykter sier Musk go spacex var de første til å klare å lande romfartøy for gjenbruk. Jeg tror absolutt Musk og Tesla er de rette til å få fart på BEV varetransport. En mann og hans selskap som er blitt globale merkevarer på kun 10 og samtidig har bygget globalt nettverk for hurtiglading alt mens han også har sendt raketter ut i rommet og faktisk klart å lande dem på returen - ja både mannen og selskapet har min tillit. Endret 30. juni 2019 av bojangles 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 30. juni 2019 Del Skrevet 30. juni 2019 Greit la oss spekulere litt i Tesla Semi sine ytelser dersom den kan trekke så mye som 80 tonn totalvekt. Spekulasjoner uten fundament trenger heller ikke dokumenteres. Dermed antar jeg en lineær skalering av akselerasjon og rekkevidde. Tom: 5 sekunder fra 0-60 mph - 997 km rekkevidde 36 tonn: 20 sekunder fra 0-60 mph - 804 km rekkevidde 80 tonn: 44 sekunder fra 0-60 mph - 489 km rekkevidde Altså fortsatt meget respektable tall. 489 km skulle holde til å kjøre i 100 km/t uten å måtte ta mer pauser enn hviletidsbestemmelsene krever. Tømmer fraktes ofte bare til nærmeste større sagbruk eller togstasjon så det skulle greie seg for en tur-retur til sagbruket eller togstasjonen så lenge det er lademulighet minst ett av stedene. Tømmer som står for grisgrent til er ikke lønnsomt å hente ut, uansett drivstoff. Perfekt! Dette er jo nettopp slik diskusjon jeg var ute etter og nysgjerrig på. Det at batteri-elektrisk er overlegen diesel viste vi jo litt fra før av, men de fleste er vell enige nå om at det ikke er noen tvil lengre angående ytelser? Batteri-elektrisk er altså det beste alternative der man kan bruke det. Spørsmålet omhandler hvor omfattende dette er. Hvor langt ut i behovene kan man strekke seg før batteri-elektrisk ikke lengre holder stand? Simen1: Du har nå i det siste startet å støtte diesel som rekkeviddeforlenger. Eneste årsak for dette, er nok argumentene som har dukket opp i det siste angående råstoffer? Men da må jeg spørre. Hvorfor diesel? Diesel vil om "få" år ikke være lovlig i Oslo. Så diesel kan man utelukke. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 30. juni 2019 Del Skrevet 30. juni 2019 (endret) .. så du driver ikke å forhåndsdømmer den til fiasko? Så absolutt ikke? Forstår fremdeles ikke hvordan du kommer frem til dine konklusjoner angående hva jeg mener. Tesla Semi og tilsvarende kommer til å selge bedre enn Nikola One. Bare for å gi et eksempel. Men det i seg selv, trenger ikke bety at Nikola One ikke har et marked. Tesla Semi gir veldig god mening for korte faste A til B ruter. Og det er disse rutene jeg mener kommer til å bli mer og mer vanlig i fremtiden. Men det i seg selv betyr ikke at lengre ruter ikke er nødvendig. Der kommer Nikola Hydrogen inn. Det betyr at merkefarer som har faste ruter og oppdrag, kan fint løse dette med batterier innenfor et vist nivå. Utenfor dette, så må man ha rekkeviddeforlengere. Diesel er ikke løsningen her, da fremtiden ligner mer på kravene som Oslo vil gi, kontra det motsatte. Altså null CO2 innenfor byene. Da er ikke diesel en løsning for en rekkeviddeforlenger. Endret 30. juni 2019 av oophus3do Lenke til kommentar
missi Skrevet 30. juni 2019 Del Skrevet 30. juni 2019 Du det var et litt spesielt utsagn. Musk og hans selskap klarte ved lanseringen av Tesla, kanskje spesielt model S og bli selve katalysatoren som gjorde at også ærverdige hundre år gamle bilprodusenter i premium klassen nå kommer med elektriske alternativer. Riktignok tvilholder mange av dem fortsatt på fordums drømmer og modeller men sakte så er det også blitt et politisk skifte for elbiler - også utenfor Norge. Vi hadde neppe vært der vi er idag uten at Musk og Tesla dro igang elbiler for vanlige familier men helt ordinære behov, elbiler som er praktisk i bruk og som kan benyttes på ferietur, pendling, henting og bringing, kort sagt som fungerer som en familiebil skal. Og Musk og Tesla rullet ut et globalt hurtigladenettverk mens etablerte bilprodusenter stod på sidelinjen og lo høyt av denne tullingen og hans el-bil drøm. Musk var vel også primus motor for paypal, og brukte av egne penger når han ønsket å endre måten vi tenker transport på. Han driver vist med romfart også, og ville rykter sier Musk go spacex var de første til å klare å lande romfartøy for gjenbruk. Jeg tror absolutt Musk og Tesla er de rette til å få fart på BEV varetransport. En mann og hans selskap som er blitt globale merkevarer på kun 10 og samtidig har bygget globalt nettverk for hurtiglading alt mens han også har sendt raketter ut i rommet og faktisk klart å lande dem på returen - ja både mannen og selskapet har min tillit. Til dette kan jeg bare si: https://elonmusk.today/ Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 30. juni 2019 Del Skrevet 30. juni 2019 (endret) Til dette kan jeg bare si: https://elonmusk.today/ Ja tenk han har klart å få til alt han har gjort på tross av heftig twitter bruk, snakker om simultankapasitet. Du må gjerne føle det du føler ang musk eller bilene han selger. Du kan jo ha gode grunner for å føle det slik. Men at du ikke har tro på at han og Tesla kan lykkes med Semi det setter egentlig bare deg selv i dårlig lys, du fremstå som enten en elbil hater, veldig bitter eller kanskje misunnelig på at musk har klart å bli global på kun ti år. For det du sier om at Musk aldri vil klare å gjennomføre, blir så maltplassert når historien viser alt musk har gjennomført og han har fått til mer på de siste 15 år enn vi vanlige gjennomsnitts mennesker klarer på et helt livsløp. Føler historien tilsier at om noen kan lykkes med global BEV semi så er det nettopp Musk. Og husk også på at sammen med Semi så kommer det også et globalt hurtiglade-nettverk som skal gjøre bruken av Semi enklere. Og Tesla skal tilby endeløsning, slik at Semiene kan lades kjapt mens de laster og losser. Selv klarer jeg ikke engang å administrere tiden min skikkelig. Og tror ennå ikke jeg har hatt feks et helt år uten å komme for sent på jobb en eneste gang. Og de gangene jeg er for sen kan det skyldes banale ting. Som at jeg var for treg å smøre matpakke, eller at jeg valgte å sove til neste alarm fordi jeg var trøtt. Musk, han sover på fabrikken når det kniper Endret 30. juni 2019 av bojangles 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juni 2019 Del Skrevet 30. juni 2019 bojangles: Jeg skjønner missi sin innstilling. Han er kritisk til byggekvalitet og Musk sine krumspring, med god grunn. Jeg kjører selv Tesla på tross av dette siden jeg synes fordelene oppveier ulempene med god margin. Men det er likevel ikke til å stikke under en stol at jeg gjerne vil at europeiske selskaper skal produsere biler som har Teslas gode egenskaper og ikke de dårlige. Tenk om f.eks Volvo og Northvolt samarbeidet om en fantastisk trekkvogn som banker Tesla Semi ned i støvlene... Det kunne gjort underverker for hele transportindustrien. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juni 2019 Del Skrevet 30. juni 2019 (endret) Simen1: Du har nå i det siste startet å støtte diesel som rekkeviddeforlenger. Eneste årsak for dette, er nok argumentene som har dukket opp i det siste angående råstoffer? Men da må jeg spørre. Hvorfor diesel? Diesel vil om "få" år ikke være lovlig i Oslo. Så diesel kan man utelukke. Jeg har alltid ment at plugin-hybrider er veien å gå de nærmeste tiårene. Jeg har vært litt innom positiv til hydrogen som rekkeviddeforlenger på lang sikt, muligens fra 2030-2040 litt avhengig av hvordan markedet utvikler seg, men med den siste tidens fokus på sikkerhet ved lagring av hydrogen, spesielt ved behov for mange kg hydrogen, så har denne framtidsvisjonen dabbet av. Inntil 2030-2040 har jeg "alltid" ment at bensin eller diesel er riktig drivstoff for rekkeviddeforlengere grunnet veldig god tilgjengelighet og modenhet på teknologien. For personbiler heller jeg mot bensin som optimalt for rekkeviddeforlengeren, men her i denne tråden diskuterer vi tungtransport og da mener jeg diesel er optimalt. Gjerne med Euro6-krav eller bedre. Et av problemene for plugin-hybrid personbiler er at forbrenningsmotoren er tradisjonell, beregnet for varierende last og at batteriet er for lite, samt en del dårlige implementasjoner og rett ut kjipe overprisede biler. Plugin-hybrid har potensiale til å være så mye bedre. For tungtransporten er det ennå verre. Jeg vet ikke om en eneste god eller havlgod plugin-hybrid-trekkvogn i masseproduksjon. Alt er gammelt ræl basert på 100% diesel, med et lite Li-ion batteri som kun er der for grønnvasking i markedsføringa. Tesla Semi er det eneste seriøse forsøke på å bygge en skikkelig elektrisk trekkvogn fra grunnen. Den mangler riktignok rekkeviddeforlenger så rekkeviddeangst vil nok begrense salget langt mer enn hvis den hadde rekkeviddeforlenger. Den vil sikkert selge god, men etterlater et stort marked for plugin-hybride trekkvogner. Hadde resten av produsentene satset på diesel-plugin-hybrider kunne vi fått et mye raskere lektrifiseringstempo, målt i redusert diesel-salg. Jeg håper noen produsenter tar den ballen og gjør suksess. Igjen, gjerne Volvo, MAN og de kjente europeiske merkene. Endret 30. juni 2019 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 30. juni 2019 Del Skrevet 30. juni 2019 Jeg leser på spritmonitor at lastebiler med 500 til 700 hk typisk bruker 3 liter PR mil. Med 40% virkningsgrad bli vel dette ca 120kwh PR 100km. Det er vel ikke veldig sannsynlig at tesla sine biler har vesentlig lavere energiforbruk enn en moderne scania. Med 1000kwh batteri burde den kunne gå litt over 800km. Økonomien blir vel ikke ekstremt gunstig om ikke ladetiden blir ekstremt rask eller kun en sjåfør kjører bilen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå